Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Ekran strategiczny | Kampania | Wargame AirLand Battle poradnik Wargame: AirLand Battle

Ostatnia aktualizacja: 25 września 2019

Ekran strategiczny

Ekran strategiczny - Ekran strategiczny | Kampania | Wargame AirLand Battle - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry
Ekran strategiczny

Założeniem niemal każdej z czterech kampanii jest zdobycie kluczowych miast w określoną ilość dni (jedynie ostatni scenariusz jest typowo defensywny, gdzie miast bronimy). Jest to założenie teoretyczne, albowiem w rzeczywistości niekiedy nie musisz zdobyć wszystkich. W prawym górnym rogu znajduje się panel z informacją na temat dnia i morale frakcji.

Liczba po lewej stronie wskazuje ile punktów dotychczas zdobyłeś (albo miałeś od początku scenariusza) po prawej - ile punktów musisz mieć, aby odnieś zwycięstwo pod względem politycznym (czyli wygrać scenariusz) - Ekran strategiczny | Kampania | Wargame AirLand Battle - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Liczba po lewej stronie wskazuje ile punktów dotychczas zdobyłeś (albo miałeś od początku scenariusza) po prawej - ile punktów musisz mieć, aby odnieś zwycięstwo pod względem politycznym (czyli wygrać scenariusz). Zdobycie jednego z miast wyznaczonych jako cel główny owocuje otrzymaniem sporej ilości punktów morale. Ale nie tylko to. Także zniszczenie wrogiej brygady (rozbicie) nagradzane jest pewną ilością punktów morale. Oznacza to, że scenariusz drugi ("Twierdza Oslo") da się ukończyć w ogóle nie zdobywając Sztokholmu.

Każdy kolejny scenariusz zaczyna się z mniejszą ilością punktów na koncie i większą do zdobycia, zatem trudno jest wygrać bazując tylko na rozbijaniu kolejnych zgrupowań przeciwnika. W związku z tym wzrasta długość kampanii a przez to jej trudność.

Kilka słów należy poświęcić dyslokacji brygad. Tylko brygady powietrznodesantowe mogą być zrzucane na dowolny obszar. Pozostałe będą rozpoczynały grę w tylko w zajętych portach lub lotniskach, w dowolnym sektorze na zachodnim (NATO) lub wschodnim (Układ Warszawski) wybrzeżu Skandynawii, w sektorach nadgranicznych lub zdefiniowanych sektorach (np Szwedzkie oddziały rezerwowe w Sztokholmie w czwartym scenariuszu). Generalnie spodziewaj się nowych posiłków z zachodu i południa (NATO) i ze wschodu i północy (Układ Warszawski).

Brygady są odgórnie narzucone i mają określony profil. Pancerne - sporo czołgów, zmechanizowane - najbardziej uniwersalne, powietrznodesantowe - spora ilość samolotów i śmigłowców. Po pancernych i zmechanizowanych spodziewaj się walki z niezłymi czołgami, w pozostałych profilach brygad czołgów jest mało lub są one słabiutkie.

NATO dysponuje w większości brygadami lekkimi, Układ Warszawski ma przewagę w jednostkach pancernych.

Pewną ilością wojsk dysponujesz od początku scenariusza, pozostałe możesz wykupić w kolejnych dniach (turach) działań wojennych, o ile masz wystarczającą ilość punktów politycznych. Otrzymujesz je codziennie za kontrolowanie sektorów (zwykły sektor - 1 punkt dziennie, sektory wejściowe - 3 punkty, stolice - 6 punktów) Za te same punkty wykupujesz "Naloty", czyli akcje specjalne działające na danym obszarze. Z łatwo dostępnych przydatny na pewno jest atak komandosów, skoro oprócz zmniejszenia inicjatywy unieruchamia każdą brygadę znajdująca się na potraktowanym nim sektorze. Generalnie lepiej jest mieć nowe jednostki, gdyż to nimi wygrywa się starcia.

Inicjatywa odpowiada za ilość punktów dyslokacji, jaką będziesz miał na początku każdej bitwy na rozmieszczenie jednostek. Zwiększa się ją, wydając rozkaz odpoczynku i uzupełnień (brygada traci wówczas jedną turę), zmniejsza się przy każdej rozegranej bitwie. Przy wielokrotnych starciach może spaść nawet do 250 punktów dyslokacji w bitwie (bolesne zwłaszcza dla brygad pancernych, których jednostki są drogie), co oznacza, że wróg może przykryć nas czapkami, jeśli zaatakuje jakąś świeżą brygadą. Przewagę tą można jednak zniwelować (o tym dalej). Atakując np. jedną brygadę trzema, stracisz po jednym punkcie inicjatywy dla każdej ze swoich, ale wróg straci w sumie 3 punkty, nawet, jeśli nie uda się go rozbić.

Oprócz morale frakcji każda brygada ma swoje własne morale. Im wyższe - tym mniej musisz zniszczyć jednostek przeciwnika w czasie bitwy by odnieść zwycięstwo. Straty są liczone w oparciu o wartość danej jednostki w punktach dyslokacji. Morale odpowiada zatem za górny pułap punktów.

Tylko totalne zwycięstwo powoduje odwrót przeciwnika (oprócz tego morale zwycięzcy wzrośnie o 3 punkty a pokonanego spadnie o 3), który może być następnie wyeliminowany jeśli w tym czasie zostanie zaatakowany przez inna brygadę a sektor, do którego ucieka nie jest zajęty przez sojuszniczą jednostkę - Ekran strategiczny | Kampania | Wargame AirLand Battle - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Tylko totalne zwycięstwo powoduje odwrót przeciwnika (oprócz tego morale zwycięzcy wzrośnie o 3 punkty a pokonanego spadnie o 3), który może być następnie wyeliminowany jeśli w tym czasie zostanie zaatakowany przez inna brygadę a sektor, do którego ucieka nie jest zajęty przez sojuszniczą jednostkę. Zatem nawet, jeśli zwyciężysz (duże zwycięstwo + 2 punkty do morale, małe zwycięstwo + 1 punkt do morale) bitwa toczyć się będzie kolejnego dnia. Remisem (dla każdego z oponentów -1 punktów inicjatywy i morale) kończy się każde starcie, w którym nikt nie osiągnął górnego pułapu punktów zniszczenia wrogich jednostek, wyznaczonego dla niego stosownie do jego poziomu morale. Najniższym pułapem jest zniszczenie wrogich jednostek w sumie za 750 punktów dyslokacji.

Dopasowuj rodzaj brygady do celu jaki chcesz zająć. W trzecim scenariuszu polska dywizja morska (7 Naval Assault Division) zajmując Sztokholm potrafi obronić się przed wieloma brygadami na raz, odnosząc totalne lub duże zwycięstwa.

Zwróć uwagę na skład swojej brygady. Może okazać się, że co prawda brak Ci pojazdów PPK w kategorii "Pojazdy", ale jeżdżą nimi piechurzy. Wspomniana wyżej 7 Naval Assault Division ma w "Zwiadzie" 8 oddziałów Zwiadowców na śmigłowcach szturmowych Mi 24.