Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Lądowanie (2) | Lot poradnik Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Lecimy w tym kierunku, w międzyczasie schodząc na 2000 stóp oraz zmniejszamy moc silnika tak, by lecieć z prędkością ok. 110 węzłów. DME wskazuje teraz nam odległość od pasa. Czekamy, aż wzrośnie ona do 12 mil, a następnie wykonujemy zaplanowany nawrót o 180 stopni w lewo, na pas. Możemy go zrobić jeszcze za pomocą autopilota (ustawiając 268 stopni pokrętłem HDG na kompasie), lub już ręcznie - wyłączamy wtedy autopilota klawiszem Z i za pomocą joysticka skręcamy w lewo. Może to być dość ciasny skręt (ok.45 stopni pochylenia). Jeśli nie używamy już autopilota, podczas skrętu musimy też kontrolować, by samolot nie opadał. Obserwujemy wówczas wskaźnik Vertical Speed (prędkość pionowa) i dbamy, by jego igła nie opadała w dół. Wyrównujemy po zakończeniu zakrętu. Teraz możemy włączyć na chwilę pauzę i poobserwować nasz odbiornik NAV.

Ustawiamy się na osi pasa - Lądowanie (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Ustawiamy się na osi pasa

Zauważmy, że kiedy jesteśmy dostrojeni do ILS, korzystamy z dwóch jego igieł - pionowej, którą już znamy, oraz poziomej. Na naszym zdjęciu pionowa jest odchylona w lewo. Co to oznacza? Oznacza to, iż nasz samolot znajduje się na prawo od pasa, mimo iż lecimy kursem 268, czyli kierunkiem pasa. Dla przykładu - jest to tak, jakbyśmy jechali samochodem po chodniku z prawej strony jezdni, zamiast pasem. Owszem, jedziemy niby we właściwym kierunku, ale jesteśmy za bardzo na prawo. Gdyby igła była wychylona w prawo, oznaczałoby to, że jesteśmy na lewo od osi pasa (samochodem jedziemy po pasie dla samochodów jadących z przeciwka). Co zrobilibyśmy jadąc samochodem po chodniku? Najpierw skręcili lekko w lewo, poczekali aż znajdziemy się na jezdni, a następnie skręcili lekko w prawo aby jechać prosto pasem. To chyba jasne? To samo musimy zrobić naszą Cessną w tym przypadku. Najpierw lekko skręcić w lewo, lecieć tak chwilkę, a kiedy igła zacznie wędrować ku pionowej pozycji (samochód wjeżdża na jezdnię) skręcić łagodnie na kurs 268 stopni (samochód jedzie już prosto swoim pasem). Procedura ta wymaga ćwiczeń. Aby mieć więcej czasu na takie poprawki, możemy nie robić nawrotu o 180 stopni w lewo po 12 milach tak jak w przykładzie powyżej, ale np. po 18.

Zbliżamy się do lotniska - Lądowanie (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Zbliżamy się do lotniska

Druga, pozioma igła jest z kolei odchylona w górę. Igła ta pokazuje, czy jesteśmy na osi zejścia na pas. Co to oznacza? Znów posłużymy się przykładem praktycznym, tym razem nie z samochodem, który w końcu jeździ tylko w poziomie. Wyobraźmy sobie, że leżąca na biurku linijka jest pasem startowym i że do jednej z jej końcówek przymocowujemy 30 cm nitkę. Kiedy teraz naciągniemy nitkę, a następnie uniesiemy jej wolną końcówkę 15 cm nad stół, ukaże nam się ścieżka, po której np. założona na nitkę obrączka "zjedzie" ku linijce. Tak właśnie działa ILS. Patrząc na to z boku, widać ustawioną pod kątem linię wiodącą ku pasowi, po której powinien schodzić samolot. Gdyby naszą nitkę unieść wyżej, obrączka zjedzie ku linijce zbyt gwałtownie i pod zbyt dużym kątem. To samo z samolotem - schodziłby on ku pasowi z dużą prędkością i w dodatku szybko musiałby wytracać wysokość. Jeśli opuścimy nitkę niżej, obrączka bardzo leniwie będzie zjeżdżać po nitce i prawdopodobnie zacznie szorować po biurku jeszcze przed dotknięciem linijki. To samo z samolotem - jeśli będzie podchodził zbyt płasko, będzie po prostu zbyt nisko nad ziemią (pilot wówczas słabo widzi pas, co stwarza dodatkowe niebezpieczeństwa) i może uderzyć o ziemię kawał drogi przed pasem. Mam nadzieję, że jest to jasne? Wracając do naszej Cessny - igła podniesiona jest w górę, co znaczy, że jesteśmy "pod nitką". Lecimy jednak na równym pułapie 2000 stóp, więc w końcu przetniemy "nitkę". Nie ma więc potrzeby wznoszenia się. (Wg naszego przykładu z linijką - nitka jest naprężona i podniesiona na 15 cm. Jeśli pod nitką będziemy przesuwać palec poziomo na wysokości np. 5 cm w stronę linijki, dotkniemy w końcu nitki). Gdyby sytuacja była odwrotna, tzn. igła na NAV była w dole, oznaczałoby to, że lecimy ponad "nitką" i możemy w ogóle jej nie dotknąć i wylądować np. w połowie pasa lub na jego końcu. Logiczne jest więc, że w takiej sytuacji trzeba trochę mocniej zanurkować samolotem, aż igła wróci do poziomu. Kolejny rysunek ukazuje idealne wskazanie ILS na wskaźniku NAV:

Idealna ścieżka podejścia do lądowania - Lądowanie (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Idealna ścieżka podejścia do lądowania