Co ciekawe, Microsoft sprzedawał Xboxa poniżej kosztów produkcji, jednak strategia była jasno określona. Gates musiał sprawić, by Xbox sprzedawał się w dużych ilościach, jeśli chciał nawiązać walkę z Sony.
W roku 2003 Xbox był już dosyć chętnie kupowaną konsolą, a posiadając w swojej bibliotece takie gry jak Splinter Cell, czy Panzer Dragoon Orta naprawdę miał czym się pochwalić. Wspominaliśmy już o bogatym oprogramowaniu którego rozwój nabrał dużego tempa (architektura podobna do PC), a na Xboxa zaczęły pisać gry takie firmy jak np. Sega (Gates ma pod dostatkiem najlepszych negocjatorów na świecie – swoje pieniążki).
Wciąż można wykłócać się o to, czy Xbox to zamknięty Pecet i wciąż tego typu dywagacje nie mają żadnego sensu. Xbox jako pierwszy wywołał tak żywiołową dyskusję, ale można chyba powiedzieć, że jest po prostu zwiastunem nowej ery w dziedzinie konsol. Konsole przestają być maszynkami które potrafią tylko „połknąć” płytę z grą i uruchomić ów program. Konsole idą do przodu a ich możliwości stale rosną. W Xboxie można zainstalować sporo mniej lub bardziej użytecznych programów, można łączyć się za pomocą niego z Internetem przez łącza szerokopasmowe, można oglądać filmy DVD, korzystać z szerokich zastosowań twardego dysku. Można oczywiście też pograć na najwyższym poziomie. Tak, Xbox to świetna maszyna do grania bez względu na to, kto ją wyprodukował, w jaki sposób budował rynek i jak wiele pobocznych funkcji obok samego grania ten sprzęt posiada.
Specyfikacja techniczna (zachowano oryginalną pisownię):
Intel CPU
·Modified Pentium III
·733 MHz
·32-bit integer
·80-bit floating-point (x87 FPU)
·64-bit MMX (integer SIMD)
·128-bit SSE (4x 32-bit precision floating-point SIMD)
·32KB L1 cache (16KB instruction + 16KB data)
·128KB L2 cache
·1980 Dhrystone 2.1 MIPS
·2.93 GFLOPS (SSE)
NVIDIA XGPU
·250 MHz
·4 pixel pipelines
·2 texels per pixel pipeline
·8 texels per clock cycle (4 pixels with 2 texels per pixel)
·Maximum of 4 texture layers per rendering pass (done in 2 clock cycles)
·1.0 gigapixel per second
·2.0 gigatexels per second
·4.0 billion anti-aliased samples per second
·Point, Bilinear, Trilinear, Anisotropic Mip-Map Filtering
·Perspective-Correct Texture Mapping
·DotProduct3 Bump Mapping (DOT3)
·Environment Mapped Bump Mapping (EMBM)
·Cubic Environment Mapping (CEM)
·Volumetric Textures (3D Textures)
·Z, Stencil, Shadow, and Multisampling buffers
·S3TC and DirectX DXT1-DXT5 texture compression
·Full-Scene Anti-Aliasing (2x, Quincunx, 4x)
·Programmable Pixel and Vertex Shading Processors
·2 Vertex Pipelines
·125 million particles per second
·125 million polygons per second (peak)
·100 million polygons per second (sustained)
·60 million polygons per second (with effects)
·Triangle Tessellation
·Z-buffer compression and Hidden Surface Removal (HSR) based on early Z-test
·1 bilion operations per second (1000 BOPS)
·95 to 116 GFLOPS (estimated)
·Max resolution 1920x1080 interlaced
XGPU to CPU bus
·Intel P6 GTL+ bus protocol
·64 bits wide
·133 MHz
·1.067 gigabytes per second bandwidth
NVIDIA MCPX (Media Communications Processor)
·200 MHz
·Audio Processing Unit (APU)
·256 Total Voices
·64 3D Voices + 192 2D Voices
·Setup Engine - all memory management, mapping, and DMA resources are controlled in this unit
·Voice Processor - 3 fixed function DSP units for processing voices and mixing the results in the mixer buffers
·Global Processor - a programmable DSP for adding varied effects to the data in the mixer buffers and producing the final output stream
·Dolby Digital Interactive Content Encoder - a programmable DSP for encoding into a Dolby Digital (AC-3) stream
·Downloadable Sounds Version 2 (DLS2)
·10/100 Base-T Ethernet
·USB, DVD, and HDD Controller
XGPU to MCPX bus
·AMD HyperTransport
·8 bits wide
·400 MHz (800 MHz effective)
·800 megabytes per second bandwidth
Main Memory
·Micron 64 Megabytes DDR (shared) SDRAM
·128 bits wide
·200 MHz (400 MHz effective)
·400 megabits per second per pin
·6.4 gigabytes per second bandwidth
Storage
·internal 8 Gigabyte Hard Disk Drive
·DVD-ROM
·DVD-9 disc format (8.54 Gigabytes)
·memory cards