Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 lutego 2024, 15:00

Sony straciło 10 miliardów dolarów wartości na akcjach

Po nowym raporcie finansowym Sony straciło 10 miliardów dolarów na wartości akcji. Według analityków to nie efekt niższej sprzedaży PS5, niż prognozowała firma.

Źródło fot. God of War: Ragnarok / Sony Santa Monica / Sony Interactive Entertainment.
i

Po ostatnim raporcie finansowym wartość Sony spadła o 10 miliardów dolarów. Tyle miał stracić gigant z Tokio na swoich akcjach według telewizji CNBC na podstawie danych zebranych przez grupę FactSet.

Faktycznie, wartość udziałów w Sony mocno spadła po tym, jak firma poinformowała o wynikach PlayStation 5. Konsola wypadła poniżej oczekiwań spółki, która w związku z tym obniżyła dotychczasowe prognozy sprzedaży w tym roku fiskalnym z 25 milionów do 21 milionów sztuk.

Jednakże to wcale nie jest powodem spadku wartości akcji firmy. Po prawdzie analitycy wiedzieli, że prognozowana sprzedaż PS5 jest zbyt wysoka. Nie jest to więc rozczarowaniem dla inwestorów, czego nie można powiedzieć o innej statystyce: wskaźniku rentowności sprzedaży (operating margin) z segmentu gier.

  1. Atul Goyal, analityk amerykańskiej grupy Jefferies, wskazał, że przez ostatnie 4 lata wskaźnik ten utrzymywał się na poziomie kilkunastu procent. Jako że w zeszłym roku Sony dopisały „okoliczności sprzyjające” (przychody ze sprzedaży gier i zawartości cyfrowych, subskrypcji PlayStation Plus), oczekiwano zbliżenie się „operating margin” do 20%.
  2. Tymczasem w raporcie podano wskaźnik rentowności sprzedaży Sony Interactive Entertainment na zaledwie 6%. Zdaniem Goyala to jeden z najniższych wyników SIE od dekady i to właśnie nieprzyjemnie zaskoczyło inwestorów w kontekście skądinąd wysokich przychodów.

Ich [Sony Interactive Entertainment – przyp. red.] przychody ze sprzedaży cyfrowej, DLC, pobrań cyfrowych są rekordowo wysokie… A mimo to ich marże są najniższe od dekady. To jest po prostu nie do przyjęcia.

Goyal nie dociekał przyczyn tych rozczarowujących wyników, ale jedną z nich wskazał Toto Serkan. Dyrektor generalny tokijskiej firmy konsultacyjnej Kantan Games wskazał na wzrost kosztu produkcji oprogramowania. Skądinąd wiemy, że sam Marvel’s Spider-Man 2 pochłonął 315 milionów dolarów (via Kotaku / Wayback Machine), a to nie jedyna gra, która mogła wiele kosztować Sony.

Na niski wskaźnik rentowności raczej nie wpłynęło PlayStation 5. Serkan zwraca uwagę, iż po trzech latach Sony powinno już zoptymalizować produkcję swojej najnowszej konsoli, a więc koszty z tym związane powinny raczej spaść niż wzrosnąć.

Jakiekolwiek by nie były przyczyny, niski „operating margin” może tłumaczyć chęć poprawienia „biznesu” w studiach należących do Sony Interactive Entertainment oraz „aktywnego” poprawiania zysków. Takie podejście zapowiadał Hiroki Totoki, prezes SIE.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej