Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 września 2006, 11:15

autor: Piotr Doroń

Jesteś początkującym developerem? Chciałbyś zarobić niezłe pieniądze? Uderzaj w Xbox Live Arcade

Masz ciekawy pomysł? Nie masz za to wielkiego budżetu, a jednak chciałbyś trochę zarobić? Jeff Tunnell z firmy Garage Games ma dla Ciebie świetną propozycję. Stworzenie, przy pomocy narzędzi XNA, gry, która byłaby rozprowadzana za pośrednictwem usługi Xbox Live Arcade.

Masz ciekawy pomysł? Nie masz za to wielkiego budżetu, a jednak chciałbyś trochę zarobić? Microsoft ma dla Ciebie świetną propozycje, którą zobrazował Jeff Tunnell z firmy Garage Games. Stworzenie gry, która byłaby rozprowadzana za pośrednictwem usługi Xbox Live Arcade.

Jak informuje Tunnell, mający w swym dorobku m.in. Marble Blast Ultra, wyprodukowanie tego typu programu zajmuje developerowi od 6 do 12 miesięcy, w zależności od skomplikowania gry oraz doświadczenia, które mają poszczególni pracownicy. Koszty całkowite zamykają się natomiast w kwocie od $100.000 do $300.000.

Dużo ciekawiej robi się w momencie opublikowania swojego dzieła. Załóżmy, że produkujemy program własnym sumptem. Naszą grę, kosztującą $10 (tj. 800 punktów w systemie Xbox Live Arcade), nabywa 120.000 osób. Osiągnięty w ten sposób przychód, czyli $1.200.000, dzielimy razem z Microsoftem, który pobiera od każdego developera coś w rodzaju podatku za możliwość umieszczenia gry w systemie XBLA, co stanowi zwykle ok. 35% przychodu. Bardzo łatwo wyliczyć więc, że zysk ze sprzedaży takiej gry to $780.000. Nieźle, prawda? Należy jednakże wziąć pod uwagę, że jeśli Microsoft jest bardziej zaangażowany w produkcję, to jego udział w zyskach może wynieść nawet i 70%.

Oczywiście musimy liczyć się z tym, że wraz z rozwojem XBLA i ukazywaniem się w ramach tejże usługi coraz większej ilości gier, szanse na sukces maleją. Mimo wszystko ostatnie zapowiedzi Microsoftu, dotyczące chęci utworzenia pewnego rodzaju sceny, dzięki której niezależni developerzy mogliby publikować swoje pierwsze dzieła, należy rozpatrywać bardzo pozytywnie. Narzędzia XNA z pewnością pomogą wielu początkującym twórcom gier. Jesteśmy bardzo ciekawi w jakim kierunku rozwinie się ta idea.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej