Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień

03.03.2015 16:05
1
Lipton07
95
Pretorianin

Dość logiczny ruch, po co się męczyć i płacić za API jak ktoś może odwalić za nas robotę. Mantle by miało sens gdyby było jedyny niskopoziomowym API. Luz

03.03.2015 16:08
2
odpowiedz
wooda
96
Konsul

AMD wypuszczajac Mantle, chcialo zmusic Microsoft do zmniejszenie narzutu na procesor (mniejszy wplyw procesorow na wydajnosc) tym samym skracajac przewage procesorow Intela nad ich wlasnymi w grach. Nie byli w stanie konkurowac hardwarem to zalatwili sprawe poprzez software. Teraz im juz Mantle niepotrzebne, ich procesory beda teraz bardziej konkurencyjne.

03.03.2015 16:35
3
odpowiedz
Alatariel7
22
Chorąży

wooda
Dokładnie tak i bardzo dobrze że im to się udało, może w końcu AMD skoczy parę procent w ogólnej sprzedaży CPU.

03.03.2015 16:39
😊
4
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

Dobrze, że tak się stało. Przynajmniej twórcy gier będą mieli mniej roboty i mniej wydatki, a gry będą większe kompatybilności z karty AMD i NVIDIA. Mantle spełnił swoje zdanie i sprowokował Microsoft do stworzenia DirectX 12. :)

03.03.2015 16:45
5
odpowiedz
poczciwiec
9
Legionista

Mam nadzieje że nikt nie będzie używał tego szajsowanego directxa, tylko wszyscy przejdą na Vulkan.

03.03.2015 16:52
6
odpowiedz
poczciwiec
9
Legionista

@Sir Xan AMD wcale nie chciało powstania żadnego głupawego dirctxa, a jeśli chciało to kij im w oko za to. Mantle miało być jedynie wprowadzeniem do jego otwartej wersji czyli Vulcana (nazwy najwyraźniej celowo są podobne)

03.03.2015 17:00
😍
7
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

@poczciwiec -> Fakt, że dzięki DirectX 12 będziemy zmuszone zainstalować brzydki Windows 10, aby móc grać w gry na full. :P A Mantle tylko na karty AMD, a PhysX na NVIDIA. Dzięki Vulcan możemy grać na dowolnym systemie i GPU bez ograniczeń, kiedy tylko zechcemy i wtedy tylko MOC CPU i GPU będzie jedyny problem. Przy okazji, będą większe kompatybilności gier. Wtedy miłośnicy Linux na tym skorzystają. Czy to właśnie miałeś na myśli?

[6] Dzięki za uwagę.

P.S. Oby Vulcan w niedaleko przyszłości odniesie wielki sukcesu (mam nadzieję). Bo mam serdecznie dosyć na wszelkie ograniczenie narzucone przez producentów. Również na dźwięk DRM i "exclusive" dostaję szału krwi. Jedyny problemem to, czy niektórzy twórcy gier zechcą korzystać z Vulcan, gdyż Microsoft (i podobne firmy) może zechce wykorzystać moc pieniędzy i umowy, aby przyszłe gry będą powstawały tylko na wyłącznie DirectX 12...

03.03.2015 17:18
A.l.e.X
8
odpowiedz
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

--->Sir Xan - konkurencja dobrze by zrobiła, ale nie wierzę aby Intel, czy w przypadku GPU Nvidia oddała to co ma, bo i po co ?

03.03.2015 17:39
9
odpowiedz
poczciwiec
9
Legionista

@Sir Xan Główną zaletą Vulcana będzie niezależność od sterowników co oznacza, że nie będzie się już trzeba martwić o jakość portów. Wszystkie smartfony, konsole, PCty i systemy będą jechać na tym samym API ( o ile twórcy będą używać nowego API ) ;)

03.03.2015 17:56
😊
10
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

@poczciwiec -> Nic dziwnego, że stąd te duże zainteresowanie do Vulcana. :)

03.03.2015 19:05
kaszanka9
11
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

poczciwiec [9]

nie będzie się już trzeba martwić o jakość portów

Chyba śnisz.

o ile twórcy będą używać nowego API

No właśnie, a nie będą, bo skoro nie używali opengl, gdzie fani się zarzekali, że jest lepszy od dx (może i nawet jest), po za wyjątkami, nadal nie będą używać.

A Vulcan powstał na fali oportunistycznego zagarnięcia kawałka rynku, bo jak DX się zmienia, to konkurencja w tym momencie z nowym produktem, też może coś ugrać, to jest ten moment.

Nawet by było fajnie gdyby dx utracił spore udziały, ale nie ma się co oszukiwać, pewno tak się nie stanie.

Może jest mała szansa, że jednak coś takiego się stanie z uwagi na to, że skoro dx12 daje opcję niskopoziomowego api, to w sumie studiom będzie wisieć, które wybiorą, jeżeli każde zaoferuje niskopoziomowy dostęp, równie dobrze może i bardziej się spodobać vulcan, tylko właśnie, jaka jest szansa na taki obrót spraw, dosyć mała.

03.03.2015 19:12
JaspeR90k
12
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

W końcu AMD publicznie przyznało się do tego że Mantle to jeden wielki niewypał. Chyba jedyna szansa AMD na to by podnieść się z kolan to premiera ich nowych układów graficznych o których spekulacje się już od jakiegoś czasu.

03.03.2015 20:29
13
odpowiedz
poczciwiec
9
Legionista

@kaszanka9
Vulcan to całkowicie nowe API. Nie ma nic wspólnego z OpenGL dlatego nie można porównywać sytuacji z OpenGL. Mantle nie mogło wyjść bo było tylko na PC i dla AMD, natomiast Vulcan to wersja Mantle dla wszystkich i jak najbardziej ma szanse zdobyć nawet cały rynek.

03.03.2015 21:53
A.l.e.X
14
odpowiedz
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

--->poczciwiec - zdobędzie wtedy kiedy będą pompowane w to pieniądze, wszystko zawsze ładnie wygląda na prezentacji potem okazuje się, że układy biznesowe, blokowanie/wprowadzanie zależą tylko od tego kto odkroi sobie jaki kawał tortu. Biznes jest wtedy kiedy każdy ma biznes (z zainteresowanych)

03.03.2015 21:56
kaszanka9
15
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

poczciwiec [13]

Vulcan to całkowicie nowe API. Nie ma nic wspólnego z OpenGL dlatego nie można porównywać sytuacji z OpenGL.

Wierzysz ty w bijaki? Najwyraźniej, ma bardzo dużo wspólnego, a do teraz nazywało się open gl next, a robi kto? Khronos. Sytuację jak najbardziej można porównać, masz dominujący DX, a m$ już zadbało by open GL olano, tak było cały czas, jak pisałem, entuzjaści open gl wiecznie pisali, że open gl lepszy, może nawet i jest lepszy, co z tego, jak dx oferował SUMARYCZNIE więcej, a za nim stał lobbujący m$. Skoro open gl się nie udało przebić mimo, że był lepszy przecież, to i vulcanowi może się nie udać.

Mantle nie mogło wyjść bo było tylko na PC i dla AMD

Nie, mantle może obsłużyć każdy kto chce, nawet NV, nawet m$, choć oczywiście w ich interesie jest żeby nie wiem co tego nie zrobić, tak powstał dx12.

natomiast Vulcan to wersja Mantle dla wszystkich

Nie, to przepisany open gl nie mający nic wspólnego z mantle i założę się, że w sterownikach będzie obsługa osobno dx, open gl, mantle i vulcana. Slajdy na stronie vulcana nie do końca są prawdziwe, sterownik musi jakiś być, aby dodać obsługę danego api, zauważ, że napisali "traditional driver", a w obrazku obok sprytnie pominęli, że jakiś musi być, ale musi.

i jak najbardziej ma szanse zdobyć nawet cały rynek.

To by było świetne, ale niestety to są mrzonki, jak pisałem jakaś tam szansa jest, ale bardzo mała, m$ łatwo nie odda podwórka, dominacja vulcana to dla m$ koniec windowsa, bo gdy każda gra działałby na linuksie to dla wielu osób windows stał by się zbędny i m$ zrobi wszystko by tak się nie stało, Khronos musiałby jakoś przebić m$.

Zrozum, tu nie wystarczy zrobić czegoś lepszego i świetnego, tu trzeba się przebić do twórców gier, a ta branża mocno siedzi w dx, m$ nie będzie grał czysto i jak pisał Alex to jest biznes, tu nie ma, że o, zobaczcie jakie mamy cudo i wszyscy się na to rzucą, za tym stoi kasa, lobby, potrzeby wydawców itp itd.

03.03.2015 22:06
😉
16
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

@poczciwiec i @kaszanka9 -> Może kończcie tę dyskusję i najlepiej obserwujmy, jak się potoczy w przyszłości. Czas pokaże prawdę. Ludzie bywają nieprzewidywalne i przyszłość czasem może zaskoczyć. Na lepszy i na gorszy.

03.03.2015 23:20
ollbrzym
17
odpowiedz
ollbrzym
39
Pretorianin

I się dziwią że są na skraju bankructwa. Są za uczciwy. Zamiast wprowadzić chip który nic nie robi i pozwala tylko na uruchomienie otwartej technologii, oni otwarcie mówią jakie rozwiązania są dobre. Powinni wprowadzić chip za 99€ który dopiero pozwalalby na uruchomienie gier z dx

04.03.2015 12:05
kaszanka9
18
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

Sir Xan [16]

Czas pokaże prawdę. Ludzie bywają nieprzewidywalne i przyszłość czasem może zaskoczyć. Na lepszy i na gorszy.

Ja nic innego nie twierdziłem, ale trzeba realnie patrzeć na szanse.

31.03.2015 20:48
19
odpowiedz
MaXXii
79
Generał

Wszystko pięknie ładnie wygląda jak zawsze na papierku, jak będzie w praktyce przekonamy się. Ludziska już dzielą że Xbox One ma mieć DX12 zaś PlayStation 4 niby Vulkan

Technologie AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień