ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Udany atak w pełnym ślizgu - recenzja gry Tribes: Ascend

Tribes: Ascend to przeróbka kultowej serii sieciowych FPS-ów na grę darmową z mikropłatnościami. Sprawdzamy, czy autorom udało się mimo to stworzyć godną kontynuację cyklu.

27 kwietnia 2012 8.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • bardzo miodna rozgrywka;
  • zabójcza prędkość akcji;
  • odtworzenie klimatu pierwszych dwóch odsłon;
  • można się dobrze bawić, nie wydając ani grosza;
  • starannie zaprojektowane mapy;
  • ciekawy system rozwoju postaci.
MINUSY:
  • wysoki poziom trudności może odstraszyć nowicjuszy;
  • wolne tempo gromadzenia punktów doświadczenia;
  • brak możliwości przetestowania klas i ekwipunku przed ich wykupieniem;
  • skromne opcje ułatwiające komunikację pomiędzy graczami.

Seria Tribes to prawdziwa klasyka wśród sieciowych strzelanek. Rozpoczęła żywot jako poboczny projekt w stosunku do cyklu symulatorów mechów Earthsiege/Starsiege, ale szybko przebiła popularnością tę markę, a wprowadzone w niej rozwiązania na zawsze zmieniły cały gatunek FPS-ów. Dla jej fanów ciężkie czasy nadeszły po zamknięciu w 2001 roku studia Dynamix. Kilka lat później Irrational Games wypuściło Tribes: Vengeance, które – choć było pozycją dobrą – nie potrafiło podbić serc graczy. Teraz Tribes powraca jako darmowa produkcja oparta na mikropłatnościach. Okazuje się, że stary mistrz wciąż jest w doskonałej formie, a jego comeback jest ze wszech miar udany.

Akcja Tribes: Ascend toczy się w odległej przyszłości i koncentruje na walkach pomiędzy tytułowymi plemionami: Blood Eagle i Diamond Sword. Różnice między nimi są jednak jedynie kosmetyczne.

Sercem gry, podobnie jak w poprzednich odsłonach, jest ruch. Wszystkie postacie wyposażone są w plecaki odrzutowe, pozwalające na krótką chwilę wzbić się w powietrze. Współgra z tym urządzenie likwidujące siłę tarcia, które umożliwia swobodne ślizganie się po planszach. Zjeżdżanie w dół zbocza zwiększa prędkość, a podjazdy ją ograniczają. Kluczem do sukcesu jest opanowanie korzystania z tego ekwipunku. Wolne tempo poruszania oznacza śmierć, a próba zdobycia flagi w inny sposób niż przy maksymalnej prędkości najczęściej kończy się samobójstwem. Dlatego trzeba tak nawigować po mapach, aby w pełni wykorzystywać możliwe zjazdy, a jednocześnie dzięki plecakowi omijać wzniesienia, które zmniejszyłyby naszą prędkość. Z myślą o tym zaprojektowano wszystkie poziomy. Nie są one zagracone obiektami, dzięki czemu gracze nie muszą się obawiać, że wyhamują, uderzając w jakiś krzaczek. Jednocześnie warto nauczyć się topografii map, gdyż pozwala to z dużym wyprzedzeniem zaplanować trasę. Jest to o tyle ważne, że cała ta prędkość skutkuje sporą dozą bezwładności. Jeśli suniemy w tempie prawie 200 kilometrów na godzinę, wykonanie nagłego skrętu nie jest łatwe. Z drugiej strony da się to jednak wykorzystać w walce. Gdy mamy na ogonie wrogów, możemy bez zwalniania tempa i kierunku ruchu obrócić się o 180 stopni i rozpocząć ostrzał.

Większość map to duże otwarte przestrzenie pełne mniejszych i większych pagórków.

Wszystko to sprawia, że system poruszania w Tribes: Ascend nie przypomina niczego, co jest obecnie dostępne na rynku. Właściwe opanowanie go zajmuje masę czasu, ale jednocześnie zabawa jest przy tym niesamowita, a satysfakcja ze stania się mistrzem ślizgania ogromna. Trafienie w tak szybkie cele to nie betka, dlatego sporo dostępnego uzbrojenia opiera się na zadawaniu obrażeń obszarowych. Dzięki temu pocisk nie musi wbić się w ciało wroga, wystarczy, że uderzy w ziemię blisko niego. Jednocześnie w takiej sytuacji trzeba brać poprawkę nie tylko na kierunek ślizgu oponenta, ale również na naszą własną trajektorię ruchu. W połączeniu ze stosunkowo wolnym tempem lotu tego typu pocisków prowadzi to do starć przypominających powietrzny balet, w którym przeciwnicy krążą wokół siebie i próbują nawzajem przewidzieć swoje ruchy. Oczywiście, jeśli ktoś posiada sokole oko, to gra to nagrodzi – tacy użytkownicy wyposażeni w karabiny sieją prawdziwy popłoch na całej mapie. W Tribes: Ascend nie zabrakło również pojazdów, choć pełnią one tutaj jedynie rolę pomocniczą. Rzadko kiedy w akcji bierze ich udział więcej niż kilka naraz i nie potrafią zdominować meczu. Nawet potężny czołg potrzebuje ciągłej osłony towarzyszy broni, w przeciwnym razie jego wolne tempo poruszania się sprawi, że piechota błyskawicznie przerobi go na złom.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Call of Duty: Advanced Warfare - CoD wkracza w przyszłość

Recenzja gry Call of Duty: Advanced Warfare - CoD wkracza w przyszłość

Jak każdego roku zapowiedzi twórców Call of Duty były szalenie śmiałe – szereg rewolucji, jeszcze większa grywalność a do tego znacznie poprawiona oprawa graficzna. Co z tych hucznych obietnic faktycznie znalazło się w Advanced Warfare?  recenzja gry

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Far Cry 3 to dowód na to, że Ubisoft wyciągnął wnioski po nieco rozczarowującej "dwójce". Nowe dzieło studia z Montrealu jest świetne w każdym aspekcie: singlu, co-opie i trybie multiplayer, co udowadnia też nasza recenzja.  recenzja gry

Recenzja gry Battlefield 4 - wkraczamy na pole walki nowej generacji

Recenzja gry Battlefield 4 - wkraczamy na pole walki nowej generacji

Battlefield 4 nie jest grą idealną, ale w swojej kategorii multiplayerowych strzelanin nie ma sobie równych.   recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256100Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256099Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256098Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256097Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256096Tribes: Ascend - screen - 2013-02-14 - 256095Tribes: Ascend - screen - 2012-04-13 - 235768Tribes: Ascend - screen - 2012-04-13 - 235754Tribes: Ascend - screen - 2012-04-13 - 235753Tribes: Ascend - screen - 2012-04-05 - 235353

komentarze czytelników


aras_  2012-04-27 - 10:00

"brak możliwości przetestowania klas i ekwipunku przed ich wykupieniem" od wersji 1.0.905.0 w trybie treningu można sobie wybrać i przetestować każdą klasę, broń, przedmiot bądź perk... mimo iż dalej wyświetlają się jako zablokowane, to można je po prostu kliknąć i mamy możliwość przetestowania..

Azuredragon  2012-04-27 - 10:21

"Do wyboru jest osiem klas" - 9 szanowny panie, dziewięć klas: infiltrator, sentinel, pathfinder, soldier, raider, technician, doombringer, juggernaut i brute. Poza tym bardzo dobra recenzja. Sam gram w Tribes od czasów zamkniętej bety i po prostu polecam ją każdemu. A co do nowej broni dla raidera. Jak na razie jest to najbardziej znienawidzona broń jaką dodano w historii Tribes: Ascend. Pojawienie się chociaż jednego gracza z nią w meczu powoduje taki nagły wybuch hejtu, że głowa mała. :P

TobiAlex  2012-04-27 - 10:34

Grając we wszystkie bety doszedłem do wniosku, że to naprawdę godny następca Tribes 2. Niestety w ostateczną wersję nie miałem jeszcze okazji zagrać.

Marcines18  2012-04-27 - 17:21

grałem w betę ,moze byc;p

K4RO8  2012-04-27 - 17:25

Do tej pory nie mogę gry odpalić... http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=12019627

Asmodeusz  2012-04-27 - 18:39

Grywam troche w nowe Tribes, grywalnosc jest ok, gra bardzo skillowa ale jedno boli. Czesciowy pay2win. W teorii tak niby nie jest, jednak ceny upgrejdow (w XP) sa cholernie wysokie i zeby byc competetive trzeba albo grindowac exp grajac praktycznie non-stop albo po prostu zaplacic. A roznice pomiedzy startowa a rozwinieta postacia mimo wszystko widac, szczegolnie w zakresie dostepnej energii i szybkosci jej odnawiania oraz kilku dodatkowych perkow. Niektora odblokowywalna bron tez jest znacznie silniejsza niz to co dostaje sie na starcie (chociazby plasma gun u raidera).

Dominik246  2012-04-27 - 22:06

Bardzo przyjemna gra. Tak jak "zemsta". Polecam.

Thun  2012-04-27 - 22:38

Asmodeusz -> Masz częściową rację... Ale akurat jeśli chodzi o "upgrade" pancerza czy perków to: - te można zrobić spokojnie bez płacenia - nie trzeba robić wszystkiego i wszystkich bo i tak będziesz używał powiedzmy 2-3, tak samo z odblokowywaniem klas postaci.. Mam wszystkie, a używam głównie dwóch. Tak czy inaczej polecam jak ktoś ma chwilę i chce się pobawić. Dla zainteresowanych link do rejestracji: http://alturl.com/g3xcq Wybieramy "Play for free" robimy konto i gramy :) Nick: Admast

Mac94  2012-04-27 - 23:53

Skusiłem się bo ostatnio często grywam F2P, o dziwo, że twórcy utrzymują z tych mikropłatności. Co do gry Tribes Ascend. Bardzo przyjemna gierka. Pograłem z godzinę, może trochę więcej i od pierwszego fragu mnie wciągnęło. Dynamiczność, latanie, możliwość rozwoju, otwarte mapy. Nie wiem jak długo mnie przy sobie utrzyma, ale na jakiś czas pewnie tak. Zwłaszcza, że całkiem dobrze mi idzie. Nabiłem drugi poziom dopiero, ale podczas chyba 4 mapy byłem pierwszy w swojej drużynie, wygraliśmy. Na dany moment gram tylko soldierem, inne wolne klasy są jakieś nie tego, wolno bardzo strzelają, a ten jest w sam raz. Rifle jest bardzo szybkie i kosi słabszych, a ten ala granade laucher zadaje duży damage, ale wymaga przynajmniej minimalnego skilla. Bardzo mi się podoba latanie/szybowanie. Mocno to wyróżnia tę grę pośród wszystkich innych.

kubi_tsw  2012-04-28 - 10:48

Witam wszystkich. Gra jest bardzo wciągająca i przypomina mi stare dobre czasy ;). Zapraszam do obejrzenia mojego materiału wideo na temat tej gry. Szybki rzut okiem w serwisie Gamelot.pl http://youtu.be/Fht8sm3-2xc

Mitsukai  2012-04-28 - 10:52

Thun - Ladnie to tak ukrywac referera? Nie lepiej wprost poprosic o rejestracje z linka?

Chudy The Barbarian  2012-04-28 - 10:55

Asmodeusz - nawet nie częściowy, bronie niestandardowe są sporo lepsze niż podstawowe (Light Bolt Launcher u Pathfindera i Spinfusor Soldiera rozwalają Pathfindera na 1 strzał z tego co pamiętam, gdzie Light Spinfusorem musisz trafić 2 strzały).

Asmodeusz  2012-04-28 - 12:44

[12] Napisalem "czesciowy" gdyz de facto wszystko mozesz odblokowac bez placenia zlotowki, ale zajmie ci to tygodnie. Z gier F2P ta ma chyba najwyzsze wymagania co do odblokowywania elementow - wieksze nawet niz gry od turbine (LOTRO, DDO), tak wiec IMO ktos ciut przegial z tymi wartosciami. Szczegolnie ze jak na dloni widac jak mocna jest nowa bron i jaka przewage ma osoba ktora placi nad f2p.

Nolifer  2012-05-10 - 22:42

Bardzo fajna f2p gierka , wchodzę sobie raz na jakiś czas pograć i wcale to nie jest stracony czas :)