Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 września 2012, 15:00

autor: Maciej Kozłowski

Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa

Fallout, Metro 2033, STALKER to w grach klasyczne przedstawienia świata po apokalipsie. Dla miłośników tej konwencji przygotowaliśmy listę najciekawszych literackich wizji postapo. Zapraszamy!

Spis treści

Ostatni brzeg – Nevil Shute

Apokalipsa stała się faktem – cały glob został zbombardowany i skażony, a jedyną ostoją ludzkości pozostaje Australia. Zamieszkujący ją ludzie próbują żyć w spokoju, czekając na swój koniec. Opad radioaktywny prędzej czy później dotrze i nad ten kontynent – zagłada jest więc już tylko kwestię czasu. Bohaterowie starają się ustalić chronologię wojny, pływają po świecie, obserwując zgliszcza, i bawią się, jakby następny dzień miał nie nadejść. Cały czas doskwiera im jednak poczucie schyłku, tęsknota za śmiercią. Jak w czasach fin de siecle – z niecierpliwością oczekują katastrofy.

Książka Nevila Shute’a to najprawdziwszy dramat postapo – brak w nim strzelanin, wartkiej akcji czy nawet konkretnego przeciwnika. Jedynym wrogiem bohaterów pozostaje niewidzialna chmura radiacji, nieubłagana niczym śmierć. Postacie radzą sobie z psychiczną presją na różne sposoby – ścigają się w śmiertelnie niebezpiecznych zawodach, szukają ocalenia w obcych krainach lub badają zagadnienie od strony naukowej. Zarówno im, jak i czytelnikowi towarzyszy jednak uczucie bezsensu i beznadziejności sytuacji – z góry wiadomo, że walka jest daremna. Depresyjne przesłanie utworu oraz jego pesymistyczne zakończenie potrafią bardzo silnie odcisnąć się w pamięci.

Istnieją dwa filmy nawiązujące do tej książki – jeden z 1959 roku, drugi z 2000 (w formie miniserialu). Oba są bardzo przekonujące – zwłaszcza pod względem gry aktorskiej. Szczególnie warto zapoznać się z pierwszą adaptacją, w której głównego bohatera zagrał Gregory Peck.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.

Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni
Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni

W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!

Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza
Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza

W lipcowym wydaniu Gry na słowa na tapetę bierzemy powieść Diablo III: Zakon autorstwa Nate'a Kenyona, nową książkę Jacka Komudy, skutego lodem Stalkera, a z klasyki - Pana Lodowego Ogrodu Jarosława Grzędowicza. Zapraszamy!