Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 września 2012, 15:00

autor: Maciej Kozłowski

Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa

Fallout, Metro 2033, STALKER to w grach klasyczne przedstawienia świata po apokalipsie. Dla miłośników tej konwencji przygotowaliśmy listę najciekawszych literackich wizji postapo. Zapraszamy!

Spis treści

Jestem legendą – Richard Matheson

Wysyp książek o wampirach, z jakim mieliśmy do czynienia kilka lat temu, dobiega już końca. Większość dzieł poruszających temat wampiryzmu to kolejne klony tego samego, wyświechtanego motywu. Nieśmiały uwodziciel, samotny hrabia albo społeczność nowoczesnych krwiopijców – to chyba najpopularniejsze klisze, jakie można spotkać w dzisiejszej popkulturze. Zupełnie odmienny model zaproponował Richard Matheson, który wampirami postanowił uczynić całą ludzkość z wyjątkiem jednego człowieka – głównego bohatera.

Jestem legendą to książka o samotności, szaleństwie i współczuciu. Nie jest to jednak dramat ani horror – prędzej literatura przygodowa z poważnymi ambicjami. Początkowo może się wydawać kolejnym sztampowym czytadłem o walce z potworami (nieśmiertelny motyw domu-fortecy), ale później odsłania swe prawdziwe oblicze. Szczególnie ciekawie wypada ewolucja głównego bohatera, który początkowo ucieka przed bestiami, by następnie z nimi walczyć, a na końcu – zrozumieć. Sam finał opowieści i jej przesłanie potrafią nielicho zaskoczyć – relatywizm sytuacji ukazuje się wówczas czytelnikowi z pełną mocą. Naprawdę warto dotrwać do ostatniej strony.

Nakręcone dotychczas adaptacje książki opierają się na niej jedynie w niewielkim stopniu, zmieniając wiele szczegółów z fabuły. Najbardziej krzywdząca pozostaje najnowsza interpretacja, całkowicie wypaczająca przesłanie oryginału. Jestem legendą w wersji z Willem Smithem to proste kino akcji, pomijające wszystkie głębsze czy bardziej intelektualne wątki.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.

Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni
Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni

W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!

Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza
Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza

W lipcowym wydaniu Gry na słowa na tapetę bierzemy powieść Diablo III: Zakon autorstwa Nate'a Kenyona, nową książkę Jacka Komudy, skutego lodem Stalkera, a z klasyki - Pana Lodowego Ogrodu Jarosława Grzędowicza. Zapraszamy!