Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 września 2012, 15:00

autor: Maciej Kozłowski

Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa

Fallout, Metro 2033, STALKER to w grach klasyczne przedstawienia świata po apokalipsie. Dla miłośników tej konwencji przygotowaliśmy listę najciekawszych literackich wizji postapo. Zapraszamy!

Spis treści

Piknik na skraju drogi – Arkadij i Borys Stugaccy

Chociaż dzieło braci Strugackich uchodzi za absolutną klasykę, to jednak daleko mu do innych książek o tematyce postapokaliptycznej. Przede wszystkim – brakuje w nim motywu zagłady. To klimat powieści, jej depresyjny i mocno survivalowy charakter, zadecydował o takim, a nie innym jej zaszufladkowaniu. Poczucie niebezpieczeństwa i różnorodne mutacje to bardzo istotne wątki tego utworu, któremu jednak bliżej do zwykłego science fiction niż literatury postapo. Swoje miejsce w tym zestawieniu zawdzięcza więc głównie obiegowej opinii czytelników, a nie faktycznej treści.

Sama opowieść traktuje o wizycie kosmitów na Ziemi oraz pozostawionych przez nich artefaktach. Rejony, w których doszło do lądowania, zostały szczelnie zamknięte przez wojsko, a dostęp do nich uzyskali jedynie naukowcy. Obszary te („Zony” albo „Strefy”) cieszą się jednak zainteresowaniem stalkerów – śmiałków, których celem jest wzbogacenie się na pozostałościach obcej technologii. Co ciekawe, wśród renegatów krążą różnorodne legendy, z których najsłynniejsza jest ta o Złotej Kuli – przedmiocie spełniającym życzenia.

Książka doczekała się niezbyt wiernych, ale interesujących adaptacji – filmowej Andrieja Tarkowskiego (Stalker) oraz komputerowej (Stalker: Cień Czarnobyla). Obie te pozycje zawierają znacznie więcej wątków postapokaliptycznych niż sam oryginał, zapożyczając z niego głównie motyw tajemniczych artefaktów oraz ich poszukiwaczy.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.

Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni
Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni

W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!

Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza
Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza

W lipcowym wydaniu Gry na słowa na tapetę bierzemy powieść Diablo III: Zakon autorstwa Nate'a Kenyona, nową książkę Jacka Komudy, skutego lodem Stalkera, a z klasyki - Pana Lodowego Ogrodu Jarosława Grzędowicza. Zapraszamy!