Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 26 sierpnia 2011, 13:13

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Nowe kategorie gier na gry-online.pl

W ostatnich tygodniach na gry-online.pl wprowadzamy sporą ilość zmian programistycznych i koncepcyjnych, które związane są z nową wersją strony nad którą obecnie pracujemy.

Spis treści

RPG akcji

RPG akcji

Zazwyczaj posiadają wszystkie elementy klasycznej gry RPG (m.in. ekwipunek, statystyki bohatera), jednak są one w pewnym stopniu ograniczone. Gry z tego gatunku rezygnują ze skomplikowanych zasad zaczerpniętych z papierowych systemów RPG i kładą nacisk na prostotę i dynamikę rozgrywki. System walki bazuje w nich zarówno na statystykach, jak i zręczności gracza. Do tej kategorii trafiają także tytuły z gatunku hack'n'slash, które stawiają głównie na walkę i cechują się jeszcze większymi uproszczeniami, zwłaszcza w kwestii zadań czy mechaniki.

Przykłady: The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2, Risen, Mass Effect 2, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo II.

Klasyczne RPG

Gatunek, który swoje źródła ma w tzw. „papierowych grach RPG”. Gracz kontroluje postać lub drużynę, której celem jest zrealizowanie serii zadań (tocząc pojedynki lub rozwiązując zagadki logiczne). RPG cechują się rozbudowaną linią fabularną oraz systemem walki, w którym ilość zadanych obrażeń bazuje na wyniku rzutu wirtualną kością i w minimalny stopniu uzależniona jest od zręczności gracza.

Przykłady: Fallout, Planescape Torment, Dragon Age: Początek.

Gry MMO

To gry, w które gra wiele (setki, a nawet tysiące) osób jednocześnie w jednym stałym świecie online. Oferują one zarówno opcję współpracy (pokonywania wspólnego przeciwnika), jak i konkurowania ze sobą (pojedynki kilku drużyn). Grami MMO mogą być produkcje z wielu gatunków (RPG, FPS, strategie).

Przykłady: World of WarCraft, Star Wars: The Old Republic, Warhammer Online: Age of Reckoning

Co nie jest grą MMO?

Gier takich jak League of Legends, World of Tanks czy Combat Arms nie zaliczamy do kategorii gier MMO, ponieważ nie spełniają dwóch podstawowych warunków tego gatunku – czyli wzajemnej interakcji setek czy nawet tysięcy graczy w czasie właściwej rozgrywki oraz istnienia stałego świata (tzw. persistent world). W obu tych grach rozgrywka ma charakter zwykłych multiplayerowych meczy, w czasie których zmagać się mogą drużyny składające się z tylko kilkunastu osób. Wzajemna interakcja pomiędzy większą ilością graczy ma miejsce tylko w postaci globalnego czatu, systemu statystyk, czy różnych funkcji społecznościowych.

Strategiczne

Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Przykłady: StarCraft, Empire: Total War, Jagged Alliance, SimCity, The Settlers, Company of Heroes.

Przygodowe

Gatunek, który zawiera trzy kluczowe elementy: eksplorację, rozwiązywanie zagadek oraz mocno zaznaczoną fabułę. Jedną z głównych cech gier przygodowych jest to, że postać gracza zbiera przedmioty i używa ich do rozwiązywania zagadek, w celu rozwinięcia opowiadanej w grze historii. Produkcje te zazwyczaj oferują tylko rozgrywkę dla jednego gracza. Do kategorii gier przygodowych przypisywane są także tytuły z gatunku Hidden Object, które polegają na wyszukiwaniu ukrytych na planszy przedmiotów.

Przykłady: The Secret of Monkey Island, Black Mirror, Gray Matter, Sherlock Holmes kontra Kuba Rozpruwacz.