Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 września 2017, 11:24

Postapo ma Fallout na imię – 20 skojarzeń na 20. urodziny serii

Vault-Boy, maskotka serii, już za rok będzie mogła legalnie upić się w Ameryce. Minęło 20 lat od wydania pierwszej części Fallouta, a my przedstawiamy 20 elementów, które najbardziej przypominają nam o wielkości serii!

Spis treści

Krypty – jak żyć, panie nadzorco?

Drzwi antywłamaniowe Gerdy, model 111. - 2017-09-30
Drzwi antywłamaniowe Gerdy, model 111.

Nie ma świata, skończył się, śpiewał pewien krakowski poeta, ale niechby nawet się skończył, co z tego, skoro zawsze możemy ukryć się w kryptach! Krypty – lub schrony – to obok Vault-Boya najbardziej rozpoznawalny motyw Falloutów. Zaprojektowane, aby chronić życie (tak przynajmniej myśleliśmy, grając w pierwszą część cyklu) przed nuklearną zagładą, i wybudowane przez korporację Vault-Tec. W teorii – zbawienie ludzkości, w praktyce – środek opresji, kontroli i miejsce do przeprowadzania eksperymentów.

Mieszkańcy krypt byli zazwyczaj dokładnie selekcjonowani. Przy wejściu dostawali kultowe niebieskie kombinezony z numerem schronu, przechodzili badania, posiadali szkoły i miejsca pracy – wszystko po to, by móc przeżyć w podziemiach nawet kilkaset lat. Ale na tym nie koniec, bo wiemy już, że Vault-Tec budowało swoje krypty, aby przeprowadzać eksperymenty na człowieku.

Przypomnę tylko niektóre: Krypta 29 była zabawą we „władcę much” – wpuszczono do niej tylko dzieci do 15 roku życia, w Krypcie 43 zamknięto 20 mężczyzn, 10 kobiet oraz jedną panterę, Krypta 68 miała tylko jedną kobietę, a krypta 69... tylko jednego mężczyznę. Krypta 108 zamieszkana była przez klony jednej osoby, a Krypta 101 miała pozostać na zawsze zamknięta. Żyć nie umierać, prawda?

Ghule i supermutanci – nuklearny nadczłowiek

Harold pojawił się już w pierwszej odsłonie serii. - 2017-09-30
Harold pojawił się już w pierwszej odsłonie serii.

Fallout bez charakterystycznych ras nie byłby pełnoprawnym Falloutem. Ogromni supermutanci, wynik morderczego promieniowania i eksperymentów na ludziach, przypominają orków: zielony kolor, twarda skóra, umięśniony tors, „plemienna” moda i ten nienawistny grymas na twarzy rozpozna każdy fan Fallouta. Supermutanci, szczególnie w pierwszych częściach gry, byli niezwykle trudni do pokonania, a każdy pojedynek z nimi wywoływał mnóstwo emocji. Podobnie ghule, które w Falloucie zajęły miejsce dyskryminowanej grupy, są z nami już od 1997 roku.

Oczywiście najczęściej przychodziło nam posyłać wspomniane rasy do piachu – być może promieniowanie podgrzewa również nastroje – ale wśród ghuli i supermutantów znalazło się wiele ciekawie napisanych postaci, takich jak Harold, któremu na głowie rośnie drzewo, czy Marcus, superinteligentny supermutant z części drugiej i Fallouta: New Vegas. To oni spowodowali, że rasy zaludniające Pustkowia to nie tylko bezmyślne cele bohatera gry.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która odsłona serii Fallout jest Twoim zdaniem najlepsza?

Fallout 4
10,4%
Fallout: New Vegas
39,6%
Fallout 3
5,8%
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
3,1%
Fallout 2
34,5%
Fallout 1
6,6%
Zobacz inne ankiety
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta

Fallout dla milionów graczy stał się symbolem postapokalipsy. Tym jednym światem po nuklearnej zagładzie, który budował w głowach wizję końca ludzkości. W tej wizji ocalali ludzie podzielili się na „plemiona” – i to właśnie o nich dzisiaj porozmawiamy.

Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?
Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?

Trudno zliczyć gry, których autorzy snują własne wizje apokaliptycznych zdarzeń stawiających ludzkość na krawędzi zagłady. Ale koniec świata to nie tylko pożywka dla fikcji, ale i szereg mrożących krew w żyłach, wcale nie nieprawdopodobnych scenariuszy…

Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I
Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I

23 października 2077 roku na całym świecie zawyły syreny alarmowe zwiastujące nadciągającą nuklearną apokalipsę. Z okazji tej szczęśliwie fikcyjnej rocznicy przyglądamy się bliżej uniwersum Fallouta, szykując się na nadchodzącą premierę nowej odsłony.