Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 maja 2017, 16:15

autor: Amadeusz Cyganek

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Spis treści

Spacebase DF-9

Spacebase DF-9 w pigułce:
  1. Premiera we wczesnym dostępie: 16 października 2013
  2. Data premiery (czytaj: porzucenia projektu): 27 października 2014

Niech Was nie zdziwi fakt, że gra dostępna jest do nabycia w standardowym modelu sprzedaży. Za 10 euro dostajemy bowiem tytuł, który cały czas powinien znajdować się we wczesnym dostępie, a decyzję o jego oficjalnym wydaniu podjęto po to, by zdjąć z siebie odpowiedzialność za kompletnie nieudany projekt. Spacebase DF-9 to bowiem dzieło bardzo znanego studia Double Fine, które ma przecież w swoim portfolio takie pozycje jak świetne Brutal Legend czy Psychonauts. Plan stworzenia kosmicznego symulatora to jednak coś, co zawsze pozostanie w galerii wstydu Tima Schafera i spółki, a gracze zbyt prędko takiego skoku na kasę nie wybaczą.

Spacebase DF-9 zostało bowiem wydane mimo olbrzymiego sprzeciwu wszystkich tych, którzy wyłożyli na nie kasę – Schafer uznał, że produkcja przynosi niezadowalające zyski i prace nad nią zostają w związku z tym wstrzymane. Tym samym na Steama trafiła gra niedopracowana, nieukończona i z mnóstwem błędów, a Double Fine umyło rączki, udostępniając cały kod źródłowy i licząc na to, że znajdzie się grupka moderów, którzy doprowadzą projekt do szczęśliwego końca. Patrząc jednak na komentarze użytkowników na Steamie, śmiem wątpić, że ta misja zakończy się sukcesem. A szkoda, bo tytuł miał naprawdę olbrzymi potencjał.

CYTAT ZE STRONY GRY NA STEAMIE:

„Nauczyliśmy się wiele i jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy”.

Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano
Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano

Czy deweloperzy zawsze dotrzymują słowa? Oczywiście, że nie! Zdarza się, że twórcy obiecują długotrwałe wsparcie i poprawę premierowych błędów, a zamiast tego porzucają swoje wadliwe dzieła.

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Dinozaury wczesnego dostępu – 10 najstarszych gier w Steam Early Access
Dinozaury wczesnego dostępu – 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Early Access nie cieszy się zbyt dobrą renomą wśród graczy – jest to „zasługa” głównie tych gier, które powstają w nieskończoność, nadużywając cierpliwości użytkowników Steama. Postanowiliśmy przyjrzeć się najstarszym rezydentom wczesnego dostępu.