Wiele gier Publicystyka

Publicystyka 21 listopada 2016, 16:05

autor: g40

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

RetroStrefa #2 - Tomb Raider, najlepsze i najgorsze gry 1996 roku

Wracamy do tego, co działo się trzydzieści i dwadzieścia lat temu w branży gier i z nostalgią wspominamy tamte czasy. Od Atari 2600 do Tomb Raidera, najważniejszej premiery listopada 1996 roku.

Zapraszamy ponownie do zajęcia miejsca w jedynej w swoim rodzaju machinie czasu. Po październiku zazwyczaj przychodzi listopad, wobec czego zgodnie z tą wielowiekową tradycją my również przeskakujemy o miesiąc i bardzo wybiórczo przyglądamy się temu, co działo się w listopadzie 1986 i 1996 roku. Jak zwykle dokonujemy tego, posiłkując się ówczesną prasą i własną pamięcią, do czego zachęcamy również naszych czytelników. Podzielcie się z nami swoimi wspomnieniami i typujcie, co znajdzie się w grudniowym artykule z tej serii. Czeka nas bowiem jedna bardzo, bardzo ważna premiera...

Listopad 1986

Listopadowy numer popularnego „Computer Gaming World” wprowadził rubrykę „Designer Profiles”, stwarzając świetną okazję, by poznać nietuzinkowe osoby z branży, które dzięki swojej pomysłowości i umiejętnościom odcisnęły mocne piętno na elektronicznej rozrywce. W tym numerze redakcja wzięła na spytki Alana Millera oraz prawdziwą legendę firmy Infocom i gatunku bardzo popularnych w latach 80. tekstówek, Briana Moriarty’ego. Wydaje mi się, że to jednak pierwszy z panów będzie ciekawszy dla naszych czytelników, wobec czego przez chwilę skupię się właśnie na Millerze.

Alan Miller karierę rozpoczął w firmie Atari, w której szeregi wstąpił w 1977 roku, gdzie zajął się pisaniem gier na konsolę Atari 2600. Spod jego ręki wyszły takie tytuły jak Hangman, Surround i Concentration. Nasz bohater był także jednym z czterech programistów, którzy w dwanaście tygodni napisali system operacyjny przeznaczony na komputery Atari 400/800.

To jednak dopiero początek jego kariery, bowiem już dwa lata później wraz z kilkoma znajomymi z Atari Miller podziękował swoim bossom za pracę i założył Activision – pierwszą w historii firmę będącą deweloperem third party! Był to krok o ogromnym znaczeniu dla całej branży i jednocześnie jeden z przyczynków wielkiego krachu rynku gier wideo w 1983 roku, który miał miejsce w Ameryce Północnej. Od tego roku bowiem stery w Activision przejął tak „lubiany” z powodu wielu dziwnych wypowiedzi Robert Kotick, pozostający do dziś na tym stanowisku.

Miller po stworzeniu kilku kolejnych gier na Atari 2600 ponownie rozstał się z kolegami i wraz z Bobem Whiteheadem założył Accolade, kolejnego giganta branży, któremu zawdzięczamy między innymi wydanie serii Test Drive. W nowej firmie Miller opracował już tylko jedną grę, która na swój sposób również była protoplastą rozwiązań zastosowanych w późniejszych tytułach zahaczających o Dziki Zachód i gatunek westernu. Mowa o Law of the West, wydanym w 1985 roku na komputery Commodore 64, Apple II i konsolę NES. Zobaczcie, w jaki sposób pojedynkuje się szeryf, i przypomnijcie sobie bardziej współczesne tytuły rozgrywane w podobnej scenerii – chociażby Red Dead Redemption.

W tym samym numerze czasopisma warto także zerknąć na jedną z reklam. Starsi fani komputerowych RPG ponoć mawiają, że wszystkie przygody rozpoczynają się w Skara Brae. Jako potwierdzenie tej informacji znajdziecie niżej reklamę pierwszej części serii The Bard’s Tale, która już wkrótce, miejmy nadzieję, wzbogaci się o kolejnego interesującego przedstawiciela wprost z kickstarterowej kampanii crowdfundingowej. Zwróćcie szczególną uwagę na widoczny w lewym dolnym rogu napis na czarnej elipsie: „Opcjonalna możliwość wykorzystania postaci stworzonych w grach Wizardry lub Ultima III”. Prawda, że piękne?

Pozostając w latach osiemdziesiątych, warto skorzystać jeszcze z magazynu „Computer + Video Games”, w którym pojawiła się zapowiedź gry Aliens. Zaledwie kilka miesięcy wcześniej, w sierpniu, odbyła się premiera filmu w kinach, a za przeniesienie przygód Ripley i oddziału komandosów do świata wirtualnego wzięli się magicy z Software Studios. Pieczę nad projektem trzymał jeden z ważniejszych brytyjskich projektantów gier – Mark Eyles. Sama gra była jednym z wzorów dla powstałych później Hired Guns (DMA Design, 1993) – sterowanie kilkoma bohaterami z perspektywy pierwszoosobowej – oraz stołowego Space Hulka (Games Workshop, 1989), w którym oczyszczało się korytarze i komnaty kosmicznych wraków z genokradów.

Tomb Raider

Tomb Raider

Sid Meier's Civilization

Sid Meier's Civilization

The Bard's Tale (1987)

The Bard's Tale (1987)

Outpost

Outpost

RetroStrefa #1 - co działo się w świecie gier w październiku 1986 i 1996 roku?
RetroStrefa #1 - co działo się w świecie gier w październiku 1986 i 1996 roku?

Dwadzieścia i trzydzieści lat temu to były gry! Nostalgia i zawodna pamięć podsuwa nam wyidealizowane obrazy przeszłości. Dlatego cofamy się w czasie i przypuszczamy retro atak!

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
21.11.2016 16:31
-4
RobmalYetiowskiTheGracz
13
Centurion

I tak najgorszą grą w historii jest Minecraft. :V

21.11.2016 23:54
1
odpowiedz
KRollMasta
12
Legionista

Super pomysł na materiał! Czekam na lata '96-2001! :)

07.12.2016 18:25
odpowiedz
paul181818
32
Generał

Przypadło mi do gustu tomb raider angel of darkness :) Miało w sobie to coś , taki klimat , takie mroczne było i czasami nawet pod pewnym kątem straszne :D Oczywiście grałem w to dawno temu :D

18.02.2017 23:03
odpowiedz
arkadius2
91
Dark Crusader

Fajny artykuł, kiedy następna część ?