Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2016, 15:41

Broń, która definiuje FPS-y - czego w strzelankach zabraknąć nie może?

Karabin, pistolet, strzelba, snajperka, ładunki wybuchowe – przez lata w strzelaninach pierwszosobowych wyłonił się pewien stały zestaw broni, towarzyszących nam w większości tytułów. Jakie były te najbardziej znaczące, które inspirowały kolejne gry?

Spis treści

Łuk z Thiefa, czyli zabijanie po cichu

W czwartej części Thiefa Garrett nadal ma swoje niezwykłe strzały. - 2016-01-09
W czwartej części Thiefa Garrett nadal ma swoje niezwykłe strzały.

Ciche działanie na tyłach wroga ułatwiają nam montowane do karabinów i pistoletów tłumiki. O wiele bardziej finezyjny i klimatyczny jest jednak łuk, który od paru lat przeżywa renesans w grach FPS, zarówno w tych fantastycznych, jak i osadzonych w realnym świecie. Czy to przez jakiś sentyment do Johna Rambo, czy też przez odwołanie do Katniss Everdeen z Igrzysk Śmierci - twórcy gier na nowo odkryli możliwość miotacza strzał. Różne ich rodzaje znajdziemy w erpegowych grach akcji (Skyrim), jeden potężny i na dodatek lepszy niż każdy karabin, posiada Prorok w Crysisie 3, bohaterowie Far Cry 3 i Far Cry 4 biegają ze swoim, a na horyzoncie czai się już Far Cry: Primal, gdzie biorąc pod uwagę tzw. setting - to właśnie ta broń będzie najczęściej przez nas używaną. A wszystko zaczęło się w 1998 roku, kiedy na rynek trafił kultowy już Thief. Wcielając się w postać złodzieja Garretta, który z racji profesji starał się jak najmniej rzucać w oczy i działać po cichu, korzystaliśmy z łuku.

Łuk w grach FPS przeżywa swój prawdziwy rozkwit. - 2016-01-09
Łuk w grach FPS przeżywa swój prawdziwy rozkwit.

Od tamtego czasu sporo się zmieniło, głównie w kwestii precyzyjnego celowania i samego lotu strzały. Niektóre gry dość realistycznie starają się uwzględniać jej opad wraz z przebytą odległością. To co się jednak nie zmieniło to kluczowa rola amunicji. W praktycznie każdej grze mamy do dyspozycji coś więcej, niż jedynie strzały z zaostrzonym końcem. Zawsze obecne są groty eksplodujące czy zapalające, a stary Thief wnosił w tej kwestii jeszcze takie perełki, jak strzały wytłumione, hałasujące, wodne gaszące ogień, gazowe, obezwładniające czy takie z doczepioną linką, by szybko przedostać się w inne miejsce. Rolę cichej broni w niektórych pierwszoosobowych grach akcji pełniła też kusza, np. w Deus Ex, Half-Life, No One Lives Forever, ale nie doczekała się ona takiej popularności jak wspomniany łuk. Jedna celnie wypuszczona strzała do niczego niespodziewającego się wroga pozostaje o wiele bardziej satysfakcjonująca, niż seria z karabinu maszynowego, a gdy tak nieznacznej i cichej akcji, jaką jest puszczenie cięciwy towarzyszy na końcu ogromna eksplozja - frajda jest przeogromna.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

bronie do walki w zwarciu, np. noże.
1,7%
wszelkiej maści pistolety.
4,8%
strzelby.
5,5%
broń maszynowa (karabinki automatyczne, miniguny).
33,9%
broń eliminująca wrogów po cichu, np. łuki, kusze.
13,3%
karabiny snajperskie.
33,4%
granaty i granatniki.
1,3%
wyrzutnie rakiet.
1,5%
broń masowego rażenia (BFG, naloty, bombardowania).
1,6%
dziwaczne wynalazki, np. Gravity Gun, Shrinker.
3%
Zobacz inne ankiety
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek

„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!

Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?
Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?

Choć PUBG w ostatnich miesiącach spoczęło nieco na laurach, twórcy przygotowują się do zdradzenia swoich planów na bliską i odrobinę dalszą przyszłość. Jak może wyglądać PUBG 2.0 i co potencjalnie zostanie dodane do rozgrywki?