Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2016, 15:41

Broń, która definiuje FPS-y - czego w strzelankach zabraknąć nie może?

Karabin, pistolet, strzelba, snajperka, ładunki wybuchowe – przez lata w strzelaninach pierwszosobowych wyłonił się pewien stały zestaw broni, towarzyszących nam w większości tytułów. Jakie były te najbardziej znaczące, które inspirowały kolejne gry?

Spis treści

Strzelba z Dooma, czyli moc na krótkim dystansie

Kultowy shotgun z Dooma. - 2016-01-09
Kultowy shotgun z Dooma.

Warto odnotować, że twórcy gier specjalnie obniżają do minimum celność shotgunów w grach, gdzie są one skuteczne jedynie na bardzo bliską odległość. W rzeczywistości strzelby są całkiem celne nawet na średnich dystansach, ale zmiany podyktowane są odpowiednim balansem rozgrywki.

Z shotgunami w grach FPS jest podobna sytuacja, jak z pistoletami. Na początku były dość popularne, by z czasem zająć miejsce broni zapasowej, używanej jedynie w niektórych sytuacjach. Doom wprowadził rewelacyjną strzelbę z niesamowitą animacją przeładowania i świetnym dźwiękiem, a frajda ze strzelania nim była tak duża, że z niechęcią sięgało się po inne bronie, kiedy na ekranie pojawiało się zbyt wielu wrogów. Tradycję kontynuował Super Shotgun w Doomie II, a po nich swoją mocarną strzelbę miała już chyba każda znacząca gra. W klimatycznym Alien vs Predator z 1994 roku na konsolę Jaguar likwidowaliśmy Obcych za pomocą włoskiego SPAS-12. Ta sama broń pojawiła się w Half-Life, ale tam z kolei twórcy zaliczyli małą wpadkę. SPAS - 12 strzela w niej podobnie jak dwururka z Dooma - dwoma nabojami, co może być wynikiem pomylenia dolnej tuby na pociski z drugą lufą. Ze j śrutówki strzelał agent 007 w GoldenEye, J.C. Denton w Deus Ex i sam Duke Nukem, ale najbardziej pamiętny shotgun od czasów Dooma pojawił się chyba dopiero w 2000 roku, wraz z grą Soldier of Fortune. Ponownie użyty SPAS odznaczał się ogromną siłą rażenia, co skutkowało widowiskowym rozczłonkowywaniem wrogów po każdym celnym strzale. Duża moc była od zawsze wizytówką strzelb, a wraz z poszerzaniem się wirtualnego ekwipunku, zeszły one do roli broni pomocniczej - idealnej na bliski dystans, gdzie zapewniają stuprocentową skuteczność jednego strzału. W kampaniach dla pojedynczego gracza sięgamy po nie czasami, ale już w rozgrywkach wieloosobowych na odpowiednio małych mapach, strzelając głównie na bliski dystans, mogą być one naszym podstawowym wyborem.

Half-Life też miało swoją strzelbę. - 2016-01-09
Half-Life też miało swoją strzelbę.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

bronie do walki w zwarciu, np. noże.
1,7%
wszelkiej maści pistolety.
4,8%
strzelby.
5,5%
broń maszynowa (karabinki automatyczne, miniguny).
33,9%
broń eliminująca wrogów po cichu, np. łuki, kusze.
13,3%
karabiny snajperskie.
33,4%
granaty i granatniki.
1,3%
wyrzutnie rakiet.
1,5%
broń masowego rażenia (BFG, naloty, bombardowania).
1,6%
dziwaczne wynalazki, np. Gravity Gun, Shrinker.
3%
Zobacz inne ankiety
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek

„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!

Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?
Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?

Choć PUBG w ostatnich miesiącach spoczęło nieco na laurach, twórcy przygotowują się do zdradzenia swoich planów na bliską i odrobinę dalszą przyszłość. Jak może wyglądać PUBG 2.0 i co potencjalnie zostanie dodane do rozgrywki?