Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2016, 15:41

Broń, która definiuje FPS-y - czego w strzelankach zabraknąć nie może?

Karabin, pistolet, strzelba, snajperka, ładunki wybuchowe – przez lata w strzelaninach pierwszosobowych wyłonił się pewien stały zestaw broni, towarzyszących nam w większości tytułów. Jakie były te najbardziej znaczące, które inspirowały kolejne gry?

Spis treści

Gravity Gun z Half-Life’a, czyli broń dziwna

Alyx prezentuje Gravity Gun - jeden z najbardziej oryginalnych wynalazków w grach FPS. - 2016-01-09
Alyx prezentuje Gravity Gun - jeden z najbardziej oryginalnych wynalazków w grach FPS.

Na koniec pewne odstępstwo od reguły - broń, która nie zabija bezpośrednio, broń dziwna, pomysłowa, kreatywna. Nie występuje masowo w każdej grze, ale raz po raz mamy możliwość użycia czegoś, co wywoła u nas zaskoczenie, uśmiech, zmusi do pokombinowania. Najbardziej oczywistym przykładem jest tu Gravity Gun z Half-Life’a 2, wyjątkowa broń oparta w całości na działaniu fizyki. Łapanie i wystrzeliwanie w kierunku wroga elementów otoczenia, sprawia, że to my wybieramy sobie w danym momencie amunicję, atakując albo małym ostrzem, albo beczką pełną łatwopalnego płynu. Gravity Gun można też z powodzeniem wykorzystać do innych celów: budowy mini fortyfikacji czy pokonywania przeszkód i barier w terenie. Wymyślona przez studio Valve broń wywarła spory wpływ na świat gier, a najszybciej własna wersja spluwy grawitacyjnej pojawiła się w trzeciej części TimeSplitters i dodatku do Dooma 3 o nazwie Resurrection of Evil. Grabber ze słynnej strzelanki był jednak o wiele bardziej skupiony na walce. Pozwalał na przechwytywanie wrogich pocisków i kierowanie ich z powrotem w przeciwnika. Z biegiem lat geniusz Gravity Guna nadal wywoływał podziw wśród innych i grawitacją w podobny sposób bawiliśmy się w Crysisie, Bioshocku czy Dead Space. Dziwne i pomysłowe bronie pojawiały się jednak już wcześniej, niż w Half-Lifie 2, np. Duke Nukem miał Shrinkera, który zmniejszał wrogów do rozmiarów Smerfa, by go po chwili zdeptać, a miotający elektryczne promienie Lightning Gun z Quake’a użyty na wodzie, lawie i śluzie raził każdego, kto znalazł się w zbiorniku, łącznie z operatorem. Oryginale i kreatywne okazało się również rodzime studio People Can Fly. W ich strzelance Bulletstorm możemy wypróbować takie wynalazki, jak buty grawitacyjne, wykopujące przeciwników i energetyczną smycz, która z kolei przyciąga wrogów do nas w zwolnionym tempie.

Gravity Gun po Polsku - buty grawitacyjne. - 2016-01-09
Gravity Gun po Polsku - buty grawitacyjne.

W ten oto sposób dotarliśmy do końca naszej dziesiątki. Czy z pistoletem z Wolfa, strzelbą z Dooma, M4 i snajperką z Counter-Strike’a, wyrzutnią rakiet i łomem z Half-Life’a, łukiem Garretta, granatami z Deus Ex-a, BFG i Gravity Gunem na dokładkę przeszlibyśmy każdą współczesną strzelankę pierwszoosobową? Nie wiem, ale nasze szanse z pewnością byłyby spore. Świat gier potrzebował około dziesięciu lat, by dopracować do zadowalającego poziomu wymienione wyżej elementy uzbrojenia, a później ciągle je trochę doskonalił, zarówno w wyglądzie jak i mechanice działania. W międzyczasie mogliśmy zagrać w masę rewelacyjnych swego czasu tytułów: Project I.G.I. 2, Delta Force: Blackhawk Down, Unreal Tournament, Halo, F.E.A.R, Metro 2033, Call of Duty, Medal of Honor, Bioshock. Dziś zamiast o nowych broniach i mechanikach w grach FPS, więcej mówi się o ich modelu sprzedaży i dzieleniu gry na płatne pakiety DLC, choć pewnym wyjątkiem jest Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, który wniósł mały powiew świeżości do tego gatunku. Czy w przyszłości gry z gatunku first person shooter zaskoczą nas czymś w kwestii rozgrywki i używanego sprzętu? Czas pokaże…

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

bronie do walki w zwarciu, np. noże.
1,7%
wszelkiej maści pistolety.
4,8%
strzelby.
5,5%
broń maszynowa (karabinki automatyczne, miniguny).
33,9%
broń eliminująca wrogów po cichu, np. łuki, kusze.
13,3%
karabiny snajperskie.
33,4%
granaty i granatniki.
1,3%
wyrzutnie rakiet.
1,5%
broń masowego rażenia (BFG, naloty, bombardowania).
1,6%
dziwaczne wynalazki, np. Gravity Gun, Shrinker.
3%
Zobacz inne ankiety
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek

„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!

Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?
Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?

Choć PUBG w ostatnich miesiącach spoczęło nieco na laurach, twórcy przygotowują się do zdradzenia swoich planów na bliską i odrobinę dalszą przyszłość. Jak może wyglądać PUBG 2.0 i co potencjalnie zostanie dodane do rozgrywki?