Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2016, 15:41

Broń, która definiuje FPS-y - czego w strzelankach zabraknąć nie może?

Karabin, pistolet, strzelba, snajperka, ładunki wybuchowe – przez lata w strzelaninach pierwszosobowych wyłonił się pewien stały zestaw broni, towarzyszących nam w większości tytułów. Jakie były te najbardziej znaczące, które inspirowały kolejne gry?

Spis treści

BFG 9000 z Dooma, czyli broń masowego rażenia

BFG 9000 z Dooma, tutaj jeszcze w roboczej postaci, strzelającej kolorowymi kulkami energii. - 2016-01-09
BFG 9000 z Dooma, tutaj jeszcze w roboczej postaci, strzelającej kolorowymi kulkami energii.

Kiedy rakietnica okaże się za słaba, mamy możliwość użycia czegoś jeszcze bardziej potężnego, co spowoduje totalną anihilację wrogów w polu widzenia. BFG 9000 z Dooma to niewątpliwie największa ikona wśród komputerowych giwer. Strzelający zieloną plazmą odkurzacz był często jedyną deską ratunku w walce na zatłoczonych od Impów i Cacodemonów poziomach, a z respektem brał ją do ręki Dwayne „The Rock” Johnson w filmowej adaptacji Dooma. Po BFG chyba żadna inna strzelanka FPS nie posiadała nic tego kalibru, choć były takie próby jak Redeemer w Unreal Tournament czy Fatboy w Falloucie 3 - obie oparte na działaniu głowicy nuklearnej. Moc BFG przetrwała jednak w grach komputerowych do dzisiaj, ale w trochę zmienionej formie. Zamiast fikcyjnej, ogromnej giwery mamy do dyspozycji perki czy kill streaki w formie różnych nalotów. Wyznaczając obszar na mapie lub obserwując teren przez specjalną lornetkę, określamy cel do ataku moździerzem, rakietami ze śmigłowców Apache, bombą kierowaną zrzuconą z samolotu czy wręcz zrównania wszystkiego atomówką, jak w Modern Warfare 2. Nawet w wydanym niedawno Battlefroncie istnieje coś takiego, jak nalot z orbity. Zmieniły się nazwy, zmieniła się mechanika, ale cel pozostał zawsze ten sam - jednym uderzeniem zmieść z powierzchni jak najwięcej wrogów.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

bronie do walki w zwarciu, np. noże.
1,7%
wszelkiej maści pistolety.
4,8%
strzelby.
5,5%
broń maszynowa (karabinki automatyczne, miniguny).
33,9%
broń eliminująca wrogów po cichu, np. łuki, kusze.
13,3%
karabiny snajperskie.
33,4%
granaty i granatniki.
1,3%
wyrzutnie rakiet.
1,5%
broń masowego rażenia (BFG, naloty, bombardowania).
1,6%
dziwaczne wynalazki, np. Gravity Gun, Shrinker.
3%
Zobacz inne ankiety
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek
Kiedyś to były bronie - 10 odjechanych pukawek ze starych strzelanek

„Kiedyś to były gry” jest jednym z ulubionych sposobów narzekania graczy. Gdy zawęzimy to specyficznych przykładów broni ze strzelanek FPP, powodów do nostalgicznych wspomnień i marudzenia na dzisiejsze oklepane pomysły może być jeszcze więcej!

Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?
Jaki będzie PUBG 2.0 – trzecia mapa, kolejne skrzynki i nowe bronie?

Choć PUBG w ostatnich miesiącach spoczęło nieco na laurach, twórcy przygotowują się do zdradzenia swoich planów na bliską i odrobinę dalszą przyszłość. Jak może wyglądać PUBG 2.0 i co potencjalnie zostanie dodane do rozgrywki?