Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany
Momenty, w których wirtualny bohater zwraca się bezpośrednio do gracza, zdarzają się rzadko, ale za to odpowiednio zaserwowane potrafią na bardzo długo zapaść w pamięć. Wybraliśmy najlepsze tego typu sytuacje, na jakie można natrafić w grach komputerowych
Spis treści
- Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany
- Max Payne
- Conker’s Bad Fur Day
- Assassin’s Creed II
- Leisure Suit Larry
- Vangers
- Monkey Island
- The Stanley Parable
- Batman: Arkham Asylum
- Deadpool
- Metal Gear Solid
Monkey Island
Podobnie jak Sierra, również konkurencyjni specjaliści od przygodówek, pracownicy LucasArts, lubowali się w metanawiązaniach. Wszystkie cztery odsłony kultowej serii Monkey Island mogą pochwalić się całą gamą przykładów burzenia czwartej ściany. W The Secret of Monkey Island główny bohater, Guybrush, kilkakrotnie daje graczowi do zrozumienia, że uważa grę, w której występuje, za niewartą tak wysokiej ceny. Ponadto pustelnik Herman Toothrot, spotykany w późniejszej fazie zabawy, ma tendencje do regularnego zwracania się do graczy. W pewnym momencie Guybrush nawet się go pyta, do kogo mówi, na co ten spokojnie odpowiada, że do widowni.
W drugiej części sagi, LeChuck’s Revenge, można zadzwonić bezpośrednio do LucasArts i ponarzekać na pierwszą część serii. W pewnym momencie Guybrush dość mocno uderza się w głowę i zaczyna halucynować. Ekran robił się wtedy czerwony, zaś protagonista zwraca się bezpośrednio do gracza, mówiąc mu, że nie musi on zmieniać ustawień monitora. Najciekawsze przebicie czwartej ściany w trzeciej odsłonie serii ma miejsce podczas „śmierci” głównego bohatera. Na ekranie pojawiają się wtedy napisy końcowe, Guybrush zaś zaczyna narzekać, że wcale jeszcze nie umarł i że gra się wciąż nie skończyła. W Escape from Monkey Island główny bohater może namówić bywalca baru, by rzucił lotką w „tego gościa, o tam”. Owym gościem okazuje się gracz, zaś rzutka wbija się w monitor.