Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 lipca 2015, 16:01

Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany

Momenty, w których wirtualny bohater zwraca się bezpośrednio do gracza, zdarzają się rzadko, ale za to odpowiednio zaserwowane potrafią na bardzo długo zapaść w pamięć. Wybraliśmy najlepsze tego typu sytuacje, na jakie można natrafić w grach komputerowych

Spis treści

Conker’s Bad Fur Day

Conker to jedna z tych ikon wirtualnej rozrywki, które w naszym kraju są stosunkowo mało znane, prawdopodobnie dlatego, że gra z jego udziałem największe triumfy święciła na Nintendo 64, konsoli, którą w polskich domostwach drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkać można było zdecydowanie rzadziej niż konkurencyjne PlayStation. A mający spore problemy z alkoholizmem wiewiór zdecydowanie wart jest poznania, gdyż jest to bohater nie tylko jednej z nielicznych platformówek przeznaczonych dla dorosłego odbiorcy, ale również bardzo dobrej i zabawnej produkcji. Doskonały przykład wyjątkowości Conkera stanowi zaś jedna z końcowych scen.

Conker postanowił wykorzystać zawieszenie się gry dla swoich potrzeb. - 2015-07-25
Conker postanowił wykorzystać zawieszenie się gry dla swoich potrzeb.

W trakcie walki z finałowym bossem, wzorowanym na znanym z cyklu Aliens ksenomorfie, potwór rzuca się na głównego bohatera i... zastyga w powietrzu. Jak się okazuje, gra zawiesiła się w wyniku błędu. Conker krytykuje brak dostatecznego przetestowania produkcji i zwraca się w kierunku kamery, pytając, czy na sali jest jakiś programista. Przekonuje się, że owszem, i rozpoczyna dyskusję, w trakcie której obiecuje, że nie powie nikomu o tym, jak ekipa testująca zawaliła sprawę, ale w zamian wymusza spełnienie szeregu żądań, takich jak dostarczenie mu lepszego uzbrojenia i zmianę otoczenia na bardziej przyjazne.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie
10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie

Interaktywna rozrywka zna wiele tytułów, które wprowadzały do gameplayu rozwiązania wykraczające poza cyfrową rzeczywistość, wymagając od gracza podejmowania czynności w „realu” albo wykorzystywania własnej wiedzy do wykonania zadania wewnątrz gry.