Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 lipca 2015, 16:01

Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany

Momenty, w których wirtualny bohater zwraca się bezpośrednio do gracza, zdarzają się rzadko, ale za to odpowiednio zaserwowane potrafią na bardzo długo zapaść w pamięć. Wybraliśmy najlepsze tego typu sytuacje, na jakie można natrafić w grach komputerowych

Spis treści

Metal Gear Solid

Hideo Kojima to niekwestionowany czempion likwidowania czwartej ściany. Dość powiedzieć, że na przestrzeni całej sagi Metal Gear granice między światem wirtualnym a rzeczywistym ulegały zatarciu przeszło sześćdziesiąt razy. Nie ilość jednak ma w tej serii znaczenie, a jakość, która w kilku przypadkach przeszła wręcz do legendy. Taki los spotkał na przykład starcie z Psycho Mantisem, do którego dochodzi w trakcie gry Metal Gear Solid. Walka z telepatą okazuje się ekstremalnie trudna, gdyż ten jest w stanie czytać w myślach gracza. Aby mu to uniemożliwić, należy przepiąć kontroler do innego gniazda. Mantis potrafi również sprawdzać informacje z karty pamięci odnośnie innych gier Konami, w jakie graliśmy, i informować nas o tym, a także symulować utratę sygnału z konsoli przez telewizor. Innym wyjątkowym przykładem zburzenia czwartej ściany w MGS, który swego czasu doprowadził wielu graczy do rozpaczy, jest sposób zdobycia numeru do Meryl. W pewnym momencie naszym zadaniem okazuje się odnalezienie częstotliwości, na której możemy skontaktować się z sojuszniczką. Przełożony instruuje nas, że kombinacja ta została umieszczona na pudełku z płytą CD. Nie chodzi jednak o przedmiot, na poszukiwania którego w grze wielu fanów traciło całe godziny, ale o prawdziwe pudełko z grą, na odwrocie którego znajduje się ów numer. To nie tylko ciekawy zabieg z punktu widzenia rozgrywki, ale także całkiem skuteczne zabezpieczenie antypirackie.

„Fission Mailed” do dziś służy do określania sytuacji, podczas których gracz teoretycznie przegrał, w rzeczywistości jednak jego rzekoma porażka była konieczna dla rozwoju fabuły. - 2015-07-25
„Fission Mailed” do dziś służy do określania sytuacji, podczas których gracz teoretycznie przegrał, w rzeczywistości jednak jego rzekoma porażka była konieczna dla rozwoju fabuły.

W Metal Gear Solid 2 w jednej z końcowych sekwencji w wyniku działań wirusa postacie, z którymi konwersujemy za pomocą Codeca, zaczynają notorycznie burzyć czwartą ścianę, między innymi każąc graczowi wyłączyć konsolę. W trakcie jednej z walk pojawia się słynny już ekran „Fission Mailed”, podobny do tego, jaki wyświetlał się przy każdej porażce. Skonfundowany gracz po krótkiej chwili orientował się, że w rogu ekranu wciąż trwa walka. Dość zabawnym nawiązaniem do pierwszej części serii jest scena w MGS4 podczas ponownej wizyty na Shadow Moses. Gdy docieramy do miejsca, w którym w „jedynce” należało zmienić dysk z grą, Otacon dzwoni do głównego bohatera i każe mu zrobić to samo, po czym przypomina sobie, że nie ma już takiej potrzeby, gdyż dzięki zaletom technologii Blu-ray tym razem wszystko zmieściło się na pojedynczej płytce.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie
10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie

Interaktywna rozrywka zna wiele tytułów, które wprowadzały do gameplayu rozwiązania wykraczające poza cyfrową rzeczywistość, wymagając od gracza podejmowania czynności w „realu” albo wykorzystywania własnej wiedzy do wykonania zadania wewnątrz gry.