Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany
Momenty, w których wirtualny bohater zwraca się bezpośrednio do gracza, zdarzają się rzadko, ale za to odpowiednio zaserwowane potrafią na bardzo długo zapaść w pamięć. Wybraliśmy najlepsze tego typu sytuacje, na jakie można natrafić w grach komputerowych
Spis treści
- Graczu, sterujesz mną źle! Najciekawsze przykłady burzenia czwartej ściany
- Max Payne
- Conker’s Bad Fur Day
- Assassin’s Creed II
- Leisure Suit Larry
- Vangers
- Monkey Island
- The Stanley Parable
- Batman: Arkham Asylum
- Deadpool
- Metal Gear Solid
Metal Gear Solid
Hideo Kojima to niekwestionowany czempion likwidowania czwartej ściany. Dość powiedzieć, że na przestrzeni całej sagi Metal Gear granice między światem wirtualnym a rzeczywistym ulegały zatarciu przeszło sześćdziesiąt razy. Nie ilość jednak ma w tej serii znaczenie, a jakość, która w kilku przypadkach przeszła wręcz do legendy. Taki los spotkał na przykład starcie z Psycho Mantisem, do którego dochodzi w trakcie gry Metal Gear Solid. Walka z telepatą okazuje się ekstremalnie trudna, gdyż ten jest w stanie czytać w myślach gracza. Aby mu to uniemożliwić, należy przepiąć kontroler do innego gniazda. Mantis potrafi również sprawdzać informacje z karty pamięci odnośnie innych gier Konami, w jakie graliśmy, i informować nas o tym, a także symulować utratę sygnału z konsoli przez telewizor. Innym wyjątkowym przykładem zburzenia czwartej ściany w MGS, który swego czasu doprowadził wielu graczy do rozpaczy, jest sposób zdobycia numeru do Meryl. W pewnym momencie naszym zadaniem okazuje się odnalezienie częstotliwości, na której możemy skontaktować się z sojuszniczką. Przełożony instruuje nas, że kombinacja ta została umieszczona na pudełku z płytą CD. Nie chodzi jednak o przedmiot, na poszukiwania którego w grze wielu fanów traciło całe godziny, ale o prawdziwe pudełko z grą, na odwrocie którego znajduje się ów numer. To nie tylko ciekawy zabieg z punktu widzenia rozgrywki, ale także całkiem skuteczne zabezpieczenie antypirackie.
W Metal Gear Solid 2 w jednej z końcowych sekwencji w wyniku działań wirusa postacie, z którymi konwersujemy za pomocą Codeca, zaczynają notorycznie burzyć czwartą ścianę, między innymi każąc graczowi wyłączyć konsolę. W trakcie jednej z walk pojawia się słynny już ekran „Fission Mailed”, podobny do tego, jaki wyświetlał się przy każdej porażce. Skonfundowany gracz po krótkiej chwili orientował się, że w rogu ekranu wciąż trwa walka. Dość zabawnym nawiązaniem do pierwszej części serii jest scena w MGS4 podczas ponownej wizyty na Shadow Moses. Gdy docieramy do miejsca, w którym w „jedynce” należało zmienić dysk z grą, Otacon dzwoni do głównego bohatera i każe mu zrobić to samo, po czym przypomina sobie, że nie ma już takiej potrzeby, gdyż dzięki zaletom technologii Blu-ray tym razem wszystko zmieściło się na pojedynczej płytce.