Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 17 listopada 2014, 12:30

Kto jest kim w Dragon Age - rasy i państwa

Oto druga część artykułu, w którym wprowadzamy Was z powrotem w świat Thedas, abyście byli przygotowani na nadchodzącą premierę gry Dragon Age: Inkwizycja. Tym razem omawiamy rasy i państwa, jakie istnieją w uniwersum z RPG-ów studia BioWare.

Spis treści

Nevarra

Pierwotnie była to jedna z Wolnych Marchii (zlokalizowana na zachodzie tego obszaru), która w Wieku Wież (trzecim) dostała się pod panowanie orlezjańskiej armii wysłanej w ten rejon do walki z Trzecią Plagą. Współczesna Nevarra narodziła się około dwa stulecia później, kiedy pochodzący z tamtych rejonów bohater Czwartej Plagi, Tylus Von Markham, poderwał rodaków do walki z Orlezjanami, tworząc silne i bogate państwo. Niektórzy twierdzą wręcz, że jest to kraj o potędze dorównującej tej, jaką dzierży Orlais. Podobnie jak Imperium Tevinter, Nevarra jest miejscem, w którym magowie cieszą się sporym poważaniem i mają duże wpływy. Co ciekawe, wielu władców omawianego kraju wywodzi się z rodu Pentaghast – tego samego, do którego należy Kasandra z drużyny Inkwizytora.

Typowy krajobraz Anderfels - 2014-11-17
Typowy krajobraz Anderfels

Anderfels

Kraj ten jest zlokalizowany w północno-zachodniej części Thedas. Podobnie jak większość terytoriów na kontynencie, niegdyś był to obszar należący do Tevinter, lecz Imperium porzuciło Anderfels w trakcie Drugiej Plagi. Z wdzięczności za ocalenie przed zagładą z rąk mrocznych pomiotów, omawiana kraina znalazła się potem w rękach Orlais (przy okazji przyjmując wiarę w Stwórcę), jednak już po kilku dekadach uzyskała niezależność, jeszcze przed końcem Plagi. Anderfels to biedna i sucha kraina, wyniszczana przez powtarzające się od setek lat ataki pomiotów. Jej rangę podnosi fakt, że to właśnie ona wydała na świat Szarą Straż. Co ciekawe, w państwie po dziś dzień żyje wielu Strażników, którzy cieszą się dużym autorytetem i niekiedy są wręcz uznawani przez ludność cywilną za reprezentantów władzy (w zastępstwie słabego króla, rzadko wyściubiającego nos poza stolicę).

Antiva

Kraj ten, zlokalizowany w północno-wschodniej części Thedas, został wykreowany w oparciu o średniowieczną Wenecję. Jego władcy wywodzą swoją linię dynastyczną sprzed dwóch i pół tysiąca lat, jednak Antiva jako państwo z prawdziwego zdarzenia liczy sobie „tylko” około tysiąca lat. Niemniej, mimo posiadania króla, omawiany kraj uważa się nie za monarchię, lecz za plutokrację, jako że faktyczną władzę sprawuje tam grupa najpotężniejszych magnatów handlowych – bo i kupcy są źródłem ponadprzeciętnego bogactwa Antivy. Co więcej, z omawianego państwa wywodzi się najsłynniejsza i najpotężniejsza gildia zabójców w Thedas – zwanych Antivańskimi Krukami – będąca przyczyną, dla której rzadko kiedy kraj pada ofiarą zbrojnej napaści ze strony sąsiadów. U progu Wieku Smoka Antivą wstrząsnęła wyniszczająca wojna domowa.

Widok na jeden z portów w Rivain - 2014-11-17
Widok na jeden z portów w Rivain

Rivain

Również ten kraj mieści się w północno-wschodniej części Thedas, na sporym półwyspie ulokowanym na północny wschód od Antivy, i też bierze swój początek od wyzwolenia spod władzy Imperium Tevinter (około tysiąca lat wstecz). Z racji większego oddalenia od serca kontynentu, Rivain jest bardziej odmienne kulturowo – wyraża się to chociażby naciskiem na życie we wspólnocie (rzadko kiedy indywidualny dobrobyt jest obiektem pożądania) oraz predestynowaniem kobiet do ról przywódczych, zwłaszcza tych, które zostały obdarzone talentem magicznym i potrafią komunikować się z duchami. Żywi się tutaj cieplejsze uczucia wobec elfów, ponadto mieszkańcy Rivain chętnie nawracają się na Qun, głównie za sprawą licznych emisariuszy Qunari rozprzestrzeniających się po kraju z należącego do tej „rasy” miasta Kont-aar na północy półwyspu. I chociaż omawiane państwo do niedawna posiadało Krąg Maginów i gościło Zakon Templariuszy, wiara w Stwórcę nigdy nie zyskała tutaj zwolenników; nie udało się jej wprowadzić nawet ogniem i mieczem.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Kto jest kim w Dragon Age - Inkwizycja i słownik ważniejszych pojęć
Kto jest kim w Dragon Age - Inkwizycja i słownik ważniejszych pojęć

Oto trzecia i ostatnia część artykułu, który stanowi wprowadzenie do świata Thedas z okazji premiery gry Dragon Age: Inkwizycja. Tym razem piszemy o tytułowej Inkwizycji oraz wyjaśniamy różne specyficzne terminy ukute na potrzeby uniwersum.

Kto jest kim w Dragon Age - świat Thedas
Kto jest kim w Dragon Age - świat Thedas

Z okazji zbliżającej się premiery gry Dragon Age: Inkwizycja przygotowaliśmy cykl artykułów, dzięki któremu łatwiej zagłębicie się w świat Thedas. Na pierwszy ogień idzie przegląd kilku tysięcy lat historii uniwersum wykreowanego w RPG-ach studia BioWare.