futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 6 stycznia 2016, 17:12

autor: Janusz Guzowski

Oculus Rift od dziś w przedsprzedaży! [Aktualizacja]

Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego rusza oficjalna przedsprzedaż urządzenia rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, wyprodukowanego przez firmę Oculus VR. Nie ujawniono jeszcze ostatecznej ceny produktu – poznamy ją dopiero w momencie rozpoczęcia przyjmowania zamówień. [Aktualizacja: ujawniono cenę i datę premiery gogli]

Przedsprzedaż urządzenia rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift ruszy o godzinie 17:00 czasu polskiego. - Oculus Rift od dziś w przedsprzedaży! [Aktualizacja] - wiadomość - 2016-01-06
Przedsprzedaż urządzenia rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift ruszy o godzinie 17:00 czasu polskiego.

Przedsprzedaż Oculus Rift

AKTUALIZACJA: Oculus Rift został wyceniony na 599 dolarów (około 2 420 złotych), a więc znacznie drożej, niż sugerowały domysły. Warto dodać, że to cena netto, bez podatku, a także bez wliczonych kosztów przesyłki, więc z perspektywy Polaka musimy tutaj raczej celować w 3000zł. Planowany czas dostarczenia zamówionych egzemplarzy to marzec tego roku. Wprowadzono też ograniczenie, co do ilości kupowanych sztuk – każdy klient może zarezerwować tylko jeden egzemplarz.

O godzinie 17:00 czasu polskiego, a więc za około dwie godziny, rusza zapowiedziana wcześniej oficjalna przedsprzedaż urządzenia rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift. Nie poznaliśmy jeszcze ceny urządzenia, która ma być ujawniona dopiero w momencie rozpoczęcia przedsprzedaży, ale niektóre źródła informują, że będzie on kosztował powyżej 350 dolarów (ponad 1400 złotych) Palmer Luckey, założyciel firmy Oculus VR, ustosunkował się w serwisie Reddit do głosów krytycznych, według których taka polityka wynika z niechęci ujawnienia wysokich kosztów zakupu zestawu wirtualnej rzeczywistości:

Jest to standardowa praktyka w branży elektroniki użytkowej. Cena jest prawie zawsze ogłaszana wraz z uruchomieniem przedsprzedaży. Komórki, konsole do gier, wszyscy robią to w ten sposób…

Warto przypomnieć, że dedykowany urządzeniu kontroler Oculus Touch ukaże się dopiero w drugiej połowie roku. Opóźnienie spowodowane jest chęcią dopracowania sprzętu. Twórcy zdradzili, że w porównaniu z pokazaną wcześniej wersją, komercyjna edycja Oculus Touch będzie wygodniejsza i zaoferuje mocno usprawnioną technologię odczytującą pozycje dłoni gracza. Jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie:

Poczyniliśmy spore postępy w ergonomii i wprowadziliśmy zmiany czyniące Touch jeszcze bardziej komfortowym, naturalnym i niezawodnym.

Co ważne, osoby, które zdecydują się na kupno gogli rzeczywistości wirtualnej w przedsprzedaży, otrzymają pierwszeństwo przy zakupie Oculus Touch. Ponadto twórcy planują wcześniejsze udostępnienie kontrolera wybranym deweloperom, tak aby mogli oni opracować swoje gry z myślą o tym gadżecie. Tymczasem do obsługi Oculusa posłuży nam dołączany do każdego egzemplarza pad od Xboksa One, chociaż urządzenie współpracuje też z myszką i klawiaturą. Do przedsprzedażowego zestawu będą dołączane również dwie gry obsługujące rzeczywistość wirtualną – EVE: Valkyrie oraz Lucky's Tale. Kupując Oculusa w późniejszym terminie, otrzymamy jedynie drugą z nich.

Oculus Touch. - Oculus Rift od dziś w przedsprzedaży! [Aktualizacja] - wiadomość - 2016-01-06
Oculus Touch.

Twórcy nie obawiają się też problemów z dostępnością urządzenia. Jeśli zamówienia okażą się zbyt duże w stosunku do ilości wyprodukowanych egzemplarzy, to oficjalna data dostawy sprzętu zostanie przesunięta tak, aby wszyscy zainteresowani otrzymali swój produkt w jednym czasie. Co ważne, twórcy postanowili, że Oculus Rift nie będzie płatny z góry. Oznacza to, że jedyną opcją będzie uiszczenie należności za pobraniem, a przelewu na określoną kwotę dokonamy dopiero w momencie, gdy fizycznie otrzymamy swój egzemplarz do ręki.

Deweloperzy zdecydowali również, że osoby, które wsparły produkcję Oculusa w trakcie kampanii na Kickstarterze kwotą co najmniej 275 dolarów (około 1100 zł), otrzymają finalny produkt za darmo. Darczyńcy otrzymają w najbliższym czasie specjalny formularz wysyłkowy, który będzie trzeba wypełnić do 1 lutego. W pierwszej kolejności urządzenie będzie rozsyłane do 20 krajów, w których gogle będą oficjalnie sprzedawane (dotyczy to również Polski). Twórcy pracują jeszcze nad rozwiązaniem dla tych osób, które mieszkają w innych regionach świata. Warto przypomnieć, że ci, którzy wsparli tworzenie Oculus Rift na Kickstarterze, mogli otrzymać już wcześniej prototyp urządzenia.

Wymagania sprzętowe

Pozostaje jeszcze postawić pytanie o minimalne wymagania sprzętowego Oculusa. Te przedstawiają się następująco:

  • Karta grafiki: NVIDIA GTX 970 / AMD 290 lub ekwiwalentna
  • Procesor: Intel i5-4590 lub lepszy
  • Pamięć RAM: 8GB
  • System operacyjny: Windows 7 SP1
  • Inne: wyjście video kompatybilne z HDMI 1.3 plus dwa porty USB 3.0

Jednocześnie firma Nvidia informuje, że wymagania sprzętowe urządzeń rzeczywistości wirtualnej są około 7 razy większe, niż w przypadku tradycyjnych gier komputerowych. Jest to spowodowane specyfiką uzyskiwania wrażenia immersji. Dla typowych produkcji dla uzyskania wyraźnego, płynnego obrazu wystarczy stałe 30 klatek na sekundę i rozdzielczość Full HD. Tymczasem, aby oszukać mózg i wytworzyć nieinwazyjne poczucie przebywania w wirtualnym świecie w przypadku urządzeń VR potrzebujemy rozdzielczości 3024x1680 i stałych, podwójnych 90 klatek na sekundę. Jest to spowodowane koniecznością obliczania szerszego pola widzenia (tak, aby przy ruchu głowy nie obserwować doczytywania się świata) oraz charakterystyką funkcjonowania układu wzrokowego.

Agencja Bloomberg powołując się na analizy koncernu Nvidia, podaje, że tylko 13 milionów komputerów na całym świecie będzie mogło pod względem parametrów graficznych sprostać wymaganiom sprzętu VR. Według szacunków firmy badawczej Gartner w tym roku liczba czynnych komputerów osobistych wyniesie około 1,43 miliarda jednostek, co oznacza, że do pełnego wykorzystania urządzeń rzeczywistości wirtualnej gotowy jest tylko 1 procent komputerów.

Komercyjne prace nad urządzeniem Oculus Rift rozpoczęły się w 2012 roku kampanią w serwisie Kickstarter, w ramach której zgromadzona 2,5 miliona dolarów. Dwa lata później firma Oculus VR została kupiona przez Facebooka, największy portal społecznościowy na świecie za 2 miliardy dolarów.