Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 sierpnia 2011, 14:30

autor: Jakub Wencel

Twórca Minecrafta wycofuje się z pomysłu pojedynku z Bethesdą w grze Quake III

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji twórcy Minecrafta na rozwiązanie sporu o nazwę jego najnowszej produkcji, Scrolls. Miałby nim być pojedynek w grze Quake III: Arena z członkami studia Bethesda Softworks. Teraz jednak Markus Persson dystansuje się od swojego pomysłu.

Kilka dni temu pisaliśmy o przygotowywanym przez Zenimax, właścicieli studia Bethesda Softworks, pozwie sądowym skierowanym pod adresem Markusa Perssona, autora popularnego Minecrafta. Sprawa dotyczyła tworzonej właśnie przez Perssona gry Scrolls, która miałaby ponoć godzić w prawa autorskie Zenimaxa dotyczące serii The Elder Scrolls. Problemem jest zbieżność tytułów Scrolls i najnowszej odsłony tego legendarnego cyklu RPG, Skyrim – a warunkiem ugody miałaby być natychmiastowa zmiana nazwy nowego dzieła autora Minecrafta. Persson zaproponował niekonwencjonalny sposób rozwiązania sporu – mecz w Quake III: Arena.

Od czasu swojej propozycji nie usłyszał on jednak od Bethesdy żadnej odpowiedzi i, co ważniejsze, sam dystansuje się teraz od pomysłu wirtualnego starcia. „Jeśli doszłoby do turnieju w Quake’a III, obawiam się, że musielibyśmy w końcu zmienić nazwę” – wyraził w rozmowie z serwisem Wired swoje wątpliwości Persson. – „To mógł być nienajlepszy wybór gry. Jeżeli pójdziemy z tym do sądu, będę walczył do końca. To bzdurny zarzut, a Bethesda ma kilka innych tytułów, które mogą być mylone z innymi produkcjami na rynku.” Jako przykład twórca Minecrafta podał zbieżność tytułów Rage z serią Streets of Rage, sygnowaną logiem Segi.

Twórca Minecrafta wycofuje się z pomysłu pojedynku z Bethesdą w grze Quake III - ilustracja #1

Markus Persson

Obawy Perssona co do wyniku samego meczu również nie są bezzasadne. Przypomnijmy, że właściwi autorzy sądowego pozwu to właściciele Bethesda Softworks, koncern Zenimax, któremu podlega również id Software – legendarni twórcy cyklu Quake. Proponowane zasady potencjalnego wirtualnego starcia zakładały, że każda strona wystawi trzyosobową drużynę – ekipa Perssona stanęłaby więc przed perspektywą pojedynku z prawdopodobnie doskonałymi specjalistami od Quake’a. Logiczne więc, że autor nadchodzącego Scrolls doszedł do wniosku, że łatwiej będzie korzystnie dla siebie rozwiązać ten konflikt na sali sądowej.

Jednak i w tym wypadku nie może on być zbyt pewny swojego sukcesu. W rozmowie z serwisem Wired prawnik i specjalista od rynku gier wideo, Mark Methenitis odniósł się do całej sprawy. Jego zdaniem, choć nic nie jest przesądzone, pozew Zenimaxa ma mocne podstawy prawne i jest przekonany, że firma jak najbardziej ma szanse na zwycięstwo. „Podstawowym pytaniem jest to, czy te dwa znaki firmowe mogą być ze sobą mylone.” – wyjaśnia Methenitis. - „Jest na to całkiem dobry test przeprowadzany w ramach prawa Stanów Zjednoczonych. […] Moim zdaniem, główną kwestią pozostaje siła marki The Elder Scrolls.” Analityk twierdzi, że właśnie tu tkwi najsłabszy punkt pozwu Zenimaxa – większość graczy odnosi się bowiem do gier z tego cyklu poprzez podtytuły (jak Morrowind czy Oblivion), a nie ogólną nazwę cyklu.

Twórca Minecrafta wycofuje się z pomysłu pojedynku z Bethesdą w grze Quake III - ilustracja #2

The Elder Scrolls: Skyrim

Konflikt Perssona z Zenimaxem wyrasta na jedno z najbardziej barwnych i ciekawych starć rynku gier wideo w ostatnich latach. Sam twórca Minecrafta półżartem stwierdził, że jego decyzja o zaproponowaniu meczu w Quake’a III podyktowana była między innymi tym, że takie rozwiązanie sprawy przyniosłoby obu stronom konfliktu dużo dobrego PR-u.

Scrolls to strategia łącząca elementy gry karcianej z planszową. Celem jest pozbawienie wroga punktów życia, a możemy tego dokonać tworząc talie składające się z tytułowych zwojów i tocząc później pojedynki na specjalnej planszy. Pozycja ukaże się na komputery osobiste w październiku tego roku. Z kolei The Elder Scrolls: Skyrim to kolejna odsłona kultowej serii gier RPG. Tym razem fabuła obracać się będzie wokół powrotu na kontynent Tamriel pradawnej rasy smoków. Tytuł pojawi się w listopadzie na PC, Xboksa 360 i PlayStation 3.