Wiadomość gry na świecie 20 marca 2017, 08:36

autor: Movis

Star Citizen porzuci DirectX na rzecz Vulkana

Kolejna zmiana w procesie produkcji ogromnego symulatora kosmicznego Star Citizen. Microsoftowska technologia DirectX zostanie zastąpiona przez Vulkan, najnowsze API od twórców OpenGL.

Gra Star Citizen wydaje się zmieniać komponenty produkcji jak rękawiczki. Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy o porzuceniu silnika CryEngine na rzecz bazującego na nim Lumberyard, a teraz zmiana warty zajdzie w zakresie bibliotek programistycznych. Odpowiedzialne za tworzenie gry studio Cloud Imperium Games będzie się bowiem powoli żegnało z DirectX 11 oraz 12 i będzie wykorzystywać API Vulkan, następcę OpenGL. Powodem zmiany mają być niewielkie różnice między narzędziami pod względem wydajności. Vulkan ma jednak przewagę pod względem liczby obsługiwanych platform, ponieważ mogą z niego korzystać użytkownicy Windowsa 7, 8, 10 oraz Linuksa, podczas gdy DirectX 12 wymusza posiadanie najnowszego systemu operacyjnego od firmy Microsoft.

Czy zmiana API wpłynie na już wykonane prace nad grą? - Star Citizen porzuci DirectX na rzecz Vulkana - wiadomość - 2017-03-21
Czy zmiana API wpłynie na już wykonane prace nad grą?

Vulkan jest najnowszym pomysłem Khronos Group, czyli organizacji zajmującej się wypuszczaniem otwartych narzędzi API. Początkowo nosił nazwę „OpenGL next”, podkreślającą związek z poprzednim projektem grupy. Bazujący na AMD Mantle, został po raz pierwszy zaprezentowany na konferencji deweloperskiej GDC 2015. Od tego czasu „moc wulkanu” zaimplementowano już do paru gier oraz narzędzi. Pierwszym tytułem wykorzystującym Vulkan do renderowania grafiki było The Talos Principle, a później wsparcia dla tej technologii doczekały się Doom (2016) i Dota 2. Obecnie Vulkan jest także obsługiwany przez wiele wiodących silników, m.in. Source 2, Unreal Engine 4, id Tech 6 czy Unity.

„Przerzucenie się” na otwartą platformę nie jest szczególnie zaskakującym krokiem ze strony deweloperów Star Citizen. Jednak – jak zaznacza dyrektor ds. inżynierii grafiki Ali Brown – będzie to długi proces. Studio CIG i tak planuje zapewne wieloletnią pracę nad produkcją, zarówno przed, jak i po premierze wersji 1.0, a decyzja o zmianie ma nie wpływać na sytuację dotychczasowych sponsorów projektu. Brak sztucznych ograniczeń wspieranych systemów operacyjnych powiększy także liczbę potencjalnych przyszłych odbiorców tytanicznie wielkiej gry.

Star Citizen Materiały społeczności

Star Citizen Materiały społeczności [2:23]

Materiał wideo z kosmicznego symulatora Star Citizen, prezentujący ujęcia wykonane przez graczy przy okazji testowania wersji Alfa 2.6. Film zawiera wyłącznie materiały z rozgrywki.

Star Citizen porzuci DirectX na rzecz Vulkana - ilustracja #3

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
20.03.2017 09:43
12
Rumcykcyk
32
Pan Kopiuj Wklej

Brawo!!! Mam nadzieję że coraz więcej twórców gier pójdzie tą drogą. Nikt nie będzie zmuszał do przesiadki na inny windows.

20.03.2017 10:04
5
odpowiedz
Sir Xan
69
Senator

Brawo! Dobry ruch.

Microsoft nie będzie rządził na rynek PC za pomocą DirectX 12 i Windows 10, skoro jest Vulkan. Przynajmniej graczy od Linux też mają powody do radości.

Nie mam nic do Windows 10, ale monopol "tylko na Win10" jest złe.

Minus jest to, że będzie znowu opóźnienia.

post wyedytowany przez Sir Xan 2017-03-20 10:08:55
20.03.2017 11:00
-1
odpowiedz
kaszanka9
75
Delbralstroperslerartor

Ale niechlujny tytuł, SC nie wymaga win10 i jak widać nigdy nie będzie wymagał.

Co do treści, vulkan nie jest następcą opengl, tak jak dx12 nie jest następcą dx11.

Oczywiście decyzja bardzo dobra.

Natomiast do czasu jak dx12 bądź vulkan się jakoś bardziej przebiją to i tak już pewnie wszyscy gracze będą mieli win10, tak więc detronizacja dx12 na rzecz znacznie lepszego vulkana jest wyłącznie w rękach producentów gier.

20.03.2017 11:16
-1
odpowiedz
rvn0000
75
Pretorianin

Świetna decyzja.

20.03.2017 11:40
1
odpowiedz
1 odpowiedź
striker15
7
Legionista

Wszyscy wiedzą że gra ma być gigantyczna (tzn jej świat), ale w nowym filmie od deweloperów łatwo zauważyć, że największym problemem może być kopiuj - wklej jakiego dokonają twórcy. Podejrzewam, że będziemy się obracać ciągle w tych samych teksturach, kopiach rozwiązań, jak np. w Skyrim / Fallout 4. W ogóle wielką bolączką nowych gier z USA są powtarzające się elementy, ile razy można eksplorować niemal identyczne obszary?

Dlatego uważam, że twórcy SC mogli stworzyć odpowiednie narzędzia i wyjść z propozycją do fanów, aby to oni tworzyli lokacje bazując na danych zasobach. Dokładnie takie coś widać w grze Planet Coaster, gdzie powstały tysiące świetnych projektów, łatwych w implementacji. Czekajac 5 lat na premierę SC wielu fanów chętnie wzięłoby udział w tworzeniu tego uniwersum... zarazem sprawiając, że byłby to świat niepowtarzalny!

Dla nowych graczy chętnych się zarejestrować w grze polecam kod na darmowe kredyty 5000 UEC, sam skorzystałem:
Przy rejestracji na www.robertsspaceindustries.com wpiszcie: STAR-RVHY-Q73J

post wyedytowany przez striker15 2017-03-20 11:41:09
20.03.2017 13:27
1
nobby_nobbs
79
Konsul

CIG już przerabiało taką "niepowtarzalność" - patrz mega wtopa z outsourcingiem modułu Star Marine, którego nie dało się zgrać z resztą gry. Jest nawet statek stworzony przez graczy (Redeemer), który od ponad dwóch lat stoi w hangarze i chyba nikt nie ma pomysłu co z nim dalej zrobić. No i nie po to dostali 145+ milionów, żeby teraz backerzy zrobili grę za nich.

Modularność sama w sobie nie jest niczym złym, o ile podchodzi się do niej z głową. To co teraz jest w grze jeszcze razi powtarzalnością, ale np. nie widziałem żeby ktoś narzekał, że Port Olisar jest zbyt podobny do Grim Hex, mimo że obie lokacje są częściowo oparte o te same moduły -->

post wyedytowany przez nobby_nobbs 2017-03-20 13:28:48
20.03.2017 13:09
2
odpowiedz
banenanV1.5
2
Konsul

Dobra, ale kiedy to wyjdzie?

20.03.2017 13:48
1
odpowiedz
glemp
1
Junior

Kiedy to wyjdzie hmm raczej nieprędko , to nie gra tylko maszynka do robienia pieniędzy i tyle , vulkan to tylko kolejny powód dla którego premiera przedłuży się o kilka baniek zielonych:)

20.03.2017 13:50
odpowiedz
NoNeedPC
0
Pretorianin

Bardzo interesująca wiadomość. Oby większość poszła tym tropem.

20.03.2017 14:49
1
odpowiedz
JaspeR90k
51
ONE MAN ARMY

Kolejny dobry pretekst by ciągnąć prace nad grą w nieskończoność, i jednocześnie doić kasę od frajerów.

post wyedytowany przez JaspeR90k 2017-03-20 15:19:55
20.03.2017 16:46
2
odpowiedz
mblade
105
Konsul

dzięki temu będą mieli wymówkę aby robić grę kolejne lata/dekady

20.03.2017 20:42
1
odpowiedz
kajter
16
Chorąży

No to trzeba by jakąś kolejną fazę zbiórki kasy zrobić ... "na Vulcana" ;) ... Np modele statków klasy "premium", logo "Vulcan" na burcie, cena x 1.5, zapraszamy do zakupów! :P

post wyedytowany przez kajter 2017-03-20 20:44:14
21.03.2017 08:32
odpowiedz
1 odpowiedź
PharunWH
9
Legionista

Wszyscy "brawo! brawo!" a nie ma się z czego cieszyć. Star Citizen będzie wielką bańką finansową za nasze pieniądze i miną całe lata zanim opuści stadium Alfa i Beta, jeżeli w ogóle do tego dojdzie. Kasę zbierają całymi wiadrami a postępy w robocie są de facto nikłe - studio się rozrasta, budżet jak typowe gry AAA od Blizza, EA, RockStar itd a nie ma nawet PRZYBLIŻONEJ daty premiery. Teraz rzucają temat że przejdą na VULCANa i że będzie to DŁUGI I ŻMUDNY PROCES, czyli mają tłumaczenie na kolejne opóźnienia ("Gra jest w dużej części gotowa, ale nie możemy jej pokazać/wydać ponieważ przenosimy ją na VULCAN"), potem pojawi się DirectX 13 na jakiegoś tam nowego Windows XXX więc znów ogłoszą że na nowych systemach VULCAN nie działa tak jak oczekiwali, ale że nowy DX to coś fantastycznego to zamiast siedzieć na bez przyszłościowej otwartej platformie to oni przechodzą z powrotem na wspierane rozwiązania zamknięte. I tak w koło Macieju... Skoro zebrali tyle ile potrzebowali to zbiórka powinna być już zamknięta (a zebrali dużo więcej niż mówili że potrzebują!) a firma nie powinna przyjmować żadnych datków itd. Generalnie większość tych start-upów to taki sam szmelc jak pre-order... milion razy mówiłem - ja dostaję pieniądze jak wykonam swoją prace i to jak wykonam ją dobrze, nie rozumiem dlaczego mam płacić komuś za nieukończony produkt którego jeszcze nie wypuścił na rynek (pre-order) lub za produkt którego jeszcze nawet nie ma, ale ktoś ma wizję (start-up). A co do wielkich wizji pięknych gier które maja możliwości i świat rozwinięty niczym prawdziwe życie - przypominam nazwisko pewnego wielkiego wizjonera - Peter Molyneux i firmy o równie dużych ambicjach - Hello Games - twórcy sławnego i rewolucyjnego No Man's Sky. Jaki był finał wizji tych dwóch podmiotów to wszyscy wiedzą. Mądrości sobie i wam życzę.

21.03.2017 08:51
-1
DanuelX
70
Kopalny

Kolega chyba nie do końca wie, co oznacza zwrot "bańka finansowa".

21.03.2017 19:35
odpowiedz
Franusss
84
Generał

Proponuję na razie okiełznać emocje bo gier na vulkan-a jest tylko co kot napłakał - niestety.

Naturalnie bardzo dobry ruch :) i cieszy mnie to.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze