Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet XBOX 360

Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.

Dragon Age: Inkwizycja
Dragon Age: Inkwizycja

RPG 18 listopada 2014

Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

X360

Fable II
Fable II

RPG 21 października 2008

Pełnoprawna kontynuacja trzecioosobowego RPG akcji Petera Molyneux, które zadebiutowało w 2004 roku na konsolach firmy Microsoft. Fabuła Fable II osadzona została ponownie w fantastycznej krainie Albion, jednak akcja gry toczy się mniej więcej 500 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze. W czasie zabawy wcielamy się w zwyczajnego mieszkańca krainy, który w towarzystwie swego nieodłącznego psa zajmuje się realizacją kolejnych zadań fabularnych, stopniowo pnąc się w społecznej hierarchii i wyrastając na jednego z największych bohaterów Albionu. Pod względem mechaniki, tytuł nie odbiega znacząco od rozwiązań znanych z pierwszej części serii. Gra zachowała także wszystkie charakterystyczne cechy pierwowzoru, takie jak system rozwoju postaci z możliwością kształtowania jej wyglądu i charakteru w zależności od podejmowanych decyzji, zdolność wykonywania gestów zmieniających nastawienie postaci niezależnych czy opcja zawarcia małżeństwa i posiadania potomstwa.

X360

Minecraft
Minecraft

Przygodowe 9 maja 2012

Wymykająca się próbom ścisłej klasyfikacji gatunkowej sandboksowa gra studia Mojang. Minecraft zaprojektowano z myślą o kreatywności graczy, którzy mogą niemal dowolnie zmieniać zbudowany z sześciennych bloków wirtualny świat. Zabawa polega głównie na transformowaniu terenu, wznoszeniu budynków, produkcji przedmiotów i samodzielnym tworzeniu przygód. Gra zawiera standardowo dwa tryby rozgrywki – kreatywny, pozwalający na swobodną zabawę oraz survival, w którym za dnia trzeba przygotować się do odparcia nocnego ataku potworów. Poza trybem rozgrywki jednoosobowej Minecraft oferuje również możliwość zabawy z udziałem innych graczy przez Internet.

X360

Dark Souls
Dark Souls

RPG 4 października 2011

Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.

X360

Perfect Dark (2010)
Perfect Dark (2010)

Akcji 17 marca 2010

Perfect Dark to konwersja kultowej strzelaniny FPP, stworzonej przez studio deweloperskie Rare i wydanej w 2000 roku na konsolę Nintendo 64. Edycja na Xboksa 360 doczekała się kilku drobnych usprawnień – najważniejszym jest z pewnością wsparcie dla telewizorów HD (do 1080p).

X360

Mass Effect 3
Mass Effect 3

RPG 6 marca 2012

Trzecia odsłona osadzonej w konwencji space opery gry studia BioWare. Mass Effect 3 jest zwieńczeniem epickiej trylogii opowiadającej o losach komandora Sheparda i konflikcie z prastarą rasą Żniwiarzy. Akcja rozpoczyna się w chwili, gdy nasz bohater jest przesłuchiwany w związku z jego ostatnią misją.

X360

Red Dead Redemption
Red Dead Redemption

Akcji 18 maja 2010

Kontynuacja osadzonej w realiach Dzikiego Zachodu przebojowej gry akcji studia Rockstar Games. Druga część serii opowiada zupełnie nową historię, której akcja rozgrywa się u progu XX wieku. W grze wcielamy się w postać Johna Marstona, który na zlecenie agentów rządowych tropi dawnych kompanów z gangu. Całość zrealizowano z iście westernowym rozmachem, wypełniając rozgrywkę konnymi gonitwami i widowiskowymi pojedynkami.

X360

Gears of War 2
Gears of War 2

Akcji 7 listopada 2008

Kontynuacja trzecioosobowej strzelaniny studia Epic Games z 2006 roku, w której jako skazany za dezercję Marcus Fenix stawialiśmy czoła wrogiej rasie Szarańczy. Akcja gry rozpoczyna się 6 miesięcy po wydarzeniach znanych z pierwowzoru. Mimo że większość obcych została unicestwiona, niedobitki kosmitów ukrywają się w podziemnych tunelach, a ludzkość zapada na tajemniczą zarazę, zwaną „rdzewieniem płuc”. Wkrótce Szarańcza wprowadza w życie całkiem nową technologię, dzięki której jest w stanie doprowadzać do zapadania się całych miast. Do akcji wkracza ponownie ekipa Fenixa z zamiarem ostatecznego rozprawienia się z wrogiem. Pod względem mechaniki druga odsłona Gears of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru, kładąc nacisk na dynamiczną rozgrywkę z wykorzystaniem systemu osłon. W grze pojawił się jednak nowy (najłatwiejszy) poziom trudności, niedostępna wcześniej broń, znacznie więcej rodzajów przeciwników oraz postaci niezależne, wokół których osnuta jest fabuła.

X360

Gears of War 3
Gears of War 3

Akcji 20 września 2011

Trzecia odsłona serii futurystycznych strzelanin studia Epic Games, stanowiących prawdziwą chlubę konsoli Xbox 360. Po zniszczeniu ostatniego bastionu ludzi – miasta Jacinto, koalicja COG w dalszym ciągu prowadzi nierówną walkę z przeważającymi siłami Szarańczy. Marcus Fenix wraz z towarzyszami broni wyrusza zaś na poszukiwanie ojca bohatera. Posiadana przez niego wiedza jest najprawdopodobniej ostatnią szansą ludzkości, aby znaleźć sposób na ostateczne pozbycie się wroga. Rozgrywka w trzeciej części gry korzysta ze sprawdzonych rozwiązań swoich poprzedniczek, oferując graczom oczywiście całkiem nową zawartość w postaci niedostępnych wcześniej narzędzi zagłady, ale także i wrogów. W trakcie kampanii jednoosobowej na graczy czeka również blisko 60 różnego rodzaju „znajdziek”. W grze pojawił się nowy wariant rozgrywki wieloosobowej o nazwie Beast Mode, a istotnej modyfikacji uległ także tryb kooperacyjny, pozwalający obecnie na zabawę nawet 4 osób przy jednej konsoli.

X360

Perfect Dark Zero
Perfect Dark Zero

Akcji 22 listopada 2005

Perfect Dark Zero Jest grą FPS, w której wcielamy się w kobietę-najemnika i szpiega, Joannę Dark. Produkcja jest prequelem słynnej strzelaniny wyprodukowanej również przez ekipę Rare.

X360

Gears of War
Gears of War

Akcji 7 listopada 2006

Futurystyczna, trzecioosobowa strzelanina, opracowana przez twórców bestsellerowej serii Unreal – firmę Epic Games. Akcja gry toczy się na przypominającej Ziemię planecie Sera, wyniszczonej długoletnią wojną o surowce. Na skutek prac poszukiwawczych na powierzchnię planety wydostały się wrogie istoty zwane Szarańczą, zabijając ok. 80 procent mieszkańców planety. 14 lat po tym wydarzeniu, kiedy sytuacja na froncie staje się beznadziejna, do walki wysłany zostaje skazany za dezercję Marcus Fenix. Mimo że akcja gry toczy się w dość szybkim tempie, spory nacisk położono na taktyczny aspekt rozgrywki i konieczność wykorzystywania rozmaitych osłon. Do dyspozycji mamy zaś szeroki arsenał futurystycznych broni oraz siłę fizyczną ciężko opancerzonego bohatera. Oprócz głównej kampanii fabularnej, gra oferuje atrakcyjne opcje zabawy wieloosobowej – w tym tryby kooperacji i rywalizacji, przeznaczone dla max. 8 graczy. O stronę wizualną zadbał zaś silnik Unreal Engine trzeciej generacji.

X360

Dragon's Dogma
Dragon's Dogma

RPG 22 maja 2012

Wyprodukowana przez firmę Capcom sandboksowa gra z gatunku RPG akcji. Gracz wciela się w rolę wybrańca, któremu smok wyrwał serce. Bohater oparł się śmierci i wyrusza w pełną wyzwań podróż, by odkryć prawdę o sobie i wypełnić swoje przeznaczenie. Jak przystało na rasową produkcję action-RPG, rozgrywka w Dragon's Dogma opiera się na eksplorowaniu lokacji, wykonywaniu zlecanych zadań i walce z przeciwnikami. Wśród tych ostatnich pojawia się wiele legendarnych bestii jak hydra, gryf czy harpia. Wraz z postępami w grze bohater zyskuje doświadczenie, co pozwala rozwinąć posiadane umiejętności oraz opanować nowe. Efektowna oprawa wizualna Dragon's Dogma generowana jest przez silnik graficzny MT Framework wykorzystany wcześniej m.in. w Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds oraz Lost Planet 2.

X360

Dark Souls II
Dark Souls II

RPG 11 marca 2014

Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.

X360

Gears of War: Judgment
Gears of War: Judgment

Akcji 19 marca 2013

Czwarta część cyklu widowiskowych gier akcji przedstawiających zmagania ludzi z groźną rasą Locustów. Tytuł wyprodukowany został przez należące do firmy Epic Games polskie studio deweloperskie People Can Fly (Painkiller, Bulletstorm i inne). Pod względem fabularnym Gears of War: Judgement stanowi prequel historii przedstawionej w Gears of War. Głównym bohaterem jest Damon Baird, który wraz z towarzyszami broni - Augustusem Colem, Garronem oraz Sophią - niesłusznie oskarżony zostaje o zdradę. Wydarzenia prezentowane są w formie retrospekcji towarzyszących zeznaniom składanym przez kolejnych członków oddziału Kilo. Rozgrywka nie odbiega znacząco od schematów wytyczonych przez wcześniejsze odsłony serii Gears of War, jednak deweloperzy pokusili się o kilka ciekawych innowacji, jak chociażby Smart Spawn System.

X360

Fable III
Fable III

RPG 26 października 2010

Trzecia odsłona przebojowej serii gier RPG Petera Molyneux i jego studia Lionhead. W Fable III wcielamy się w młodszego potomka zmarłego króla Albionu (bohatera Fable II), który sprzeciwia się autorytarnym rządom swojego brata. Tylko w ten sposób może uratować krainę przed całkowitym upadkiem i ochronić ją przed atakiem tajemniczego zła. Mechanika rozgrywki w Fable III czerpie z rozwiązań poprzednich części cyklu, takich jak system rozwoju postaci, gesty czy konieczność dokonywania ciągłych wyborów moralnych, jednocześnie wzbogacając ją o całkiem nowe elementy. Po dojściu do władzy, na naszych barkach spoczywa cały szereg trudnych decyzji dotyczących gospodarki i spraw wewnętrznych królestwa, a podjęte przez nas w tej części gry działania w istotny sposób wpłyną na ostateczny wynik konfrontacji ze zbliżającym się niebezpieczeństwem.

X360

Assassin's Creed III
Assassin's Creed III

Akcji 30 października 2012

Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu przygodowych gier akcji Assassin's Creed. Produkcją Assassin's Creed III zajęło się studio Ubisoft Montreal przy wsparciu innych zespołów deweloperskich koncernu Ubisoft. Fabuła gry przedstawia dalsze losy konfliktu pomiędzy bractwem asasynów a Zakonem Templariuszy. Akcja w większości toczy się w okresie amerykańskiej wojny o niepodległość (1753-1783). Główny bohater - Connor Kenway jest kolejnym z przodków Desmonda Milesa. Półkrwi Indianin poprzysięga poświęcić życie zwalczaniu tyranii i poszukiwaniu sprawiedliwości. Twórcy umiejętnie wpletli w scenariusz wiele historycznych postaci i wydarzeń. Zgodnie z kanonem serii Assassin's Creed, rozgrywka toczy się w otwartym świecie, a gracze mają dużą swobodę w wykonywaniu zadań i eksplorowaniu otoczenia.

X360

Assassin's Creed: Brotherhood
Assassin's Creed: Brotherhood

Akcji 16 listopada 2010

Gra akcji z elementami skradanki i przygodówki, stanowiąca kolejną odsłonę przebojowego cyklu Assassin's Creed. Produkcja studia Ubisoft Montreal jest drugą częścią tzw. trylogii Ezio. Gracze mają okazję poznać dalsze losy renesansowego asasyna Ezio Auditore da Firenze (bohatera Assassin's Creed II). Akcja Assassin's Creed Brotherhood toczy się głównie w Rzymie, w którym ścierają się interesy możnych rodów i gdzie mieści się siedziba złowrogiego Zakonu Templariuszy. Doskonale znany fanom serii sandboksowy model rozgrywki wzbogacony został o nowy element – zarządzanie lokalnymi strukturami bractwa asasynów. Pozwala to m.in. na rekrutowanie i szkolenie zabójców, których można wezwać na pomoc podczas starć z przeciwnikami. Po raz pierwszy twórcy zdecydowali się także wprowadzić możliwość zabawy wieloosobowej za pośrednictwem sieci Internet.

X360

Dying Light
Dying Light

Akcji prace wstrzymane

Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

X360

Tomb Raider
Tomb Raider

Akcji 5 marca 2013

Dziesiąta odsłona przygód Lary Croft, stanowiąca zarazem reboot serii przygodowych gier akcji Tomb Raider. Dewelopingiem tytułu zajęło się studio Crystal Dynamics przy wsparciu firmy Eidos Montreal. Ambicją twórców było przedstawienie głównej bohaterki w zupełnie nowym, bardziej mrocznym wydaniu. Akcja gry toczy się na jednej z wysp u wybrzeży Japonii, dokąd młoda Lara Croft zmierza w poszukiwaniu reliktów starożytnych cywilizacji. W trakcie burzy jej statek rozbija się jednak o skały. Protagonistce udaje się przeżyć katastrofę, ale musi walczyć o przetrwanie w pełnym niebezpieczeństw i tajemnic miejscu. W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, Tomb Raider oferuje graczom znacznie większą swobodę w eksplorowaniu świata, a także szereg nowości w mechanice rozgrywki, takich jak możliwość tworzenia przedmiotów oraz system rozwoju postaci. Od strony technicznej gra bazuje na wydajnym silniku Crystal Engine, zapewniającym znakomitej jakości oprawę wizualną.

X360

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Akcji 1 września 2015

Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w prologu – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Główny bohater – Punished Snake budzi się po ośmiu latach śpiączki. Niespodziewanie szpital zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i protagonista zmuszony zostaje do ucieczki, w której pomaga mu tajemniczy Ishmael. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, gra oferuje bardziej otwartą strukturę świata i pozwala graczom na znacznie większą swobodę działań. Deweloperzy zastosowali również całkowicie nowy silnik – FOX Engine, zapewniający fotorealistyczną oprawę wizualną oraz zaawansowane możliwości odzwierciedlenia praw fizyki.

X360

Dead Island
Dead Island

Akcji 6 września 2011

Zrealizowana w konwencji survival horroru pierwszoosobowa (FPP) gra akcji z elementami cRPG. Dead Island jest dziełem studia Techland, stworzonym we współpracy z firmą Deep Silver. Fabuła gry przedstawia wydarzenia w odciętym od świata, tropikalnym kurorcie, gdzie dochodzi do epidemii zombie. Nieliczni pozostali przy życiu ludzie usiłują przetrwać i znaleźć sposób ucieczki przed żywymi trupami. Rozgrywka w Dead Island skupia się na takich elementach jak eksplorowanie lokacji, wykonywanie zlecanych misji, wytwarzanie przydatnych przedmiotów oraz walka z przeciwnikami. W tej ostatniej często przychodzi sięgać po broń kontekstową (kije, rurki itp.). Poza trybem zabawy jednoosobowej gra oferuje również multiplayer z kilkoma wariantami kooperacji i rywalizacji.

X360

Two Worlds
Two Worlds

RPG 23 sierpnia 2007

Osadzone w realiach fantasy trzecioosobowe RPG akcji, za którego powstaniem stoją twórcy z krakowskiego studia Reality Pump, znanego głównie z cyklu strategii RTS Earth. Akcja gry toczy się w krainie Antaloor, gdzie po wielu latach pokoju odnaleziono tajemniczą świątynię, będącą prawdopodobnie miejscem pochówku boga wojny Aziraala. Na wieść o tym hordy Orków rozpoczynają krwawą krucjatę, nie godząc się na bezczeszczenie grobu swego dawnego przywódcy. W grze wcielamy się w postać najemnika, który, by ratować swą porwaną siostrę, musi odszukać 5 części tajemniczego artefaktu, będącego w rzeczywistości kluczem do grobowca demona. Rozgrywka jest w dużym stopniu nieliniowa, a wirtualny świat zmienia się w zależności od poczynań gracza. Twórcy postarali się też o unikalny system magii oraz możliwość nieograniczonego rozwoju bohatera. Pod względem rozmachu i jakości oprawy Two Worlds nie odstaje w znacznym stopniu od ostatnich odsłon legendarnych serii Gothic czy The Elder Scrolls.

X360

Far Cry 3
Far Cry 3

Akcji 29 listopada 2012

Trzecia część popularnego wśród graczy cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Gra wyprodukowana została przez studio Ubisoft Montreal, któremu pomagały zespoły deweloperskie Ubisoft Shanghai, Ubisoft Reflections i Massive Entertainment. Głównym bohaterem Far Cry 3 jest Jason Brody, którego wakacje zmieniają się w walkę o przeżycie. Na skutek nieszczęśliwego skoku spadochronowego bohater i jego przyjaciele trafiają na wyspę opanowaną przez psychopatycznych piratów. Protagonista musi oswobodzić swoich bliskich z rąk szaleńców i znaleźć sposób powrotu do cywilizacji. Jak przystało na rasowy FPS, rozgrywka obfituje w sekwencje strzeleckie, w trakcie których można posługiwać się różnymi rodzajami broni. Gra pozwala przy tym na dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji, eliminowaniu kolejnych wrogów i wykonywaniu zlecanych zadań.

X360

Max Payne 3
Max Payne 3

Akcji 15 maja 2012

Trzecia część cyklu widowiskowych strzelanin TPP w stylistyce kina noir. Dewelopingiem Max Payne 3 zajęła się firma Rockstar Games, która przejęła prawa do marki od studia Remedy Entertainment. Akcja gry osadzona została kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w „dwójce”. Max Payne, były funkcjonariusz nowojorskiej policji zmuszony zostaje przyjąć posadę ochroniarza wpływowej rodziny z brazylijskiego Sao Paulo. Pozornie proste zadanie wkrótce staje się brutalną walką o przeżycie... Ambicją twórców Max Payne 3 było zachowanie klimatu dwóch wcześniejszych odsłon serii. Pozostawiono m.in. znak rozpoznawczy serii, czyli tryb bullet-time (spowolnienie czasu). Jednocześnie całkowicie zmodyfikowana została mechanika walki, w której dużą rolę odgrywa system osłon.

X360