18. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 18. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Gra o tron: Początek
Strategiczne 29 września 2011
RTS wzbogacony o elementy turowe, za którego opracowaniem stoi zespół Cyanide Studio. Produkcja została opracowana w oparciu o bestsellerową sagę Pieśń Lodu i Ognia autorstwa George’a R.R. Martina – jej akcja toczy się jednak setki lat przed wydarzeniami opisanymi w książkach, a fabuła ukazuje proces unifikacji Siedmiu Królestw. Gracze mogą więc wziąć udział w tytułowej grze o tron, czyli rozgrywkach pomiędzy wysoko usytuowanymi szlachcicami.
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
Strategiczne 1 października 1996
Kontynuacja bestsellerowej strategii turowej Jona van Caneghema i jego studia New World Computing. Fabuła Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach opisanych w pierwszej części gry. Kiedy sprawujący władzę nad krainą Enroth Lord Morglin Ironfist umiera, pomiędzy jego synami rozpoczyna się walka o prawa do tronu.
Patrician IV
Strategiczne 2 września 2010
Czwarta odsłona popularnego cyklu strategii handlowych, którego początki sięgają 1992 roku. Mimo iż za powstanie gry odpowiada zupełnie nowe studio, Gaming Minds, to w jego skład weszli twórcy zaangażowani we wcześniejsze części serii. Akcja przenosi nas w czasy późnego średniowiecza i okres świetności Ligi Hanzeatyckiej, kiedy to jako młody kupiec podejmujemy trud stworzenia największego imperium handlowego w Europie.
Disciples III: Reincarnation
Strategiczne 14 lutego 2014
Przygotowana przez rosyjską firmę Akella, odświeżona i poprawiona edycja trzeciej części popularnej serii strategii turowych, Disciples III: Renaissance, wzbogacona zawartością samodzielnego dodatku Resurrection. Do dyspozycji graczy oddano 4 powiązane ze sobą fabularnie kampanie, z których każda poświęcona została innej frakcji. Dało to łącznie 27 misji głównych oraz ponad 70 pobocznych, co zdaniem twórców powinno zapewnić zabawę na min. 200 godzin.
Blitzkrieg 3
Strategiczne 2 czerwca 2017
Kontynuacja cyklu wojennych strategii RTS, wydawanych w latach 2003-2005. Za powstanie gry odpowiadają twórcy serii z rosyjskiego studia Nival Interactive, znanego m.in. za sprawą takich gier jak Heroes of Might & Magic V, Silent Storm czy seria Etherlords. W odróżnieniu od swych poprzedniczek, Blitzkrieg 3 nastawiony jest głównie na rozgrywkę w trybie multiplayer i czerpie z rozwiązań znanych z mobilno-przeglądarkowych strategii free-to-play pokroju Clash of Clans.
Kroniki Czarnego Księżyca
Strategiczne 27 czerwca 1999
Zostań dzielnym i nieustraszonym rycerzem, opowiedz się po jednej ze stron konfliktu toczącego się w przepięknej fantastycznej, pełnej magii krainie i walcz w obronie interesów swojego władcy.
Rezerwowe Psy
Strategiczne 27 października 1999
Rezerwowe Psy jest drużynową grą taktyczną wyprodukowaną przez firmę Nekrosoft. Gracze kierują oddziałem najemników, który rozprawia się z czołowymi postaciami polskiej sceny politycznej, mediów a nawet gwiazdami kina i celebrytami. Z uwagi na bardzo szydercze podejście do tematu, tytuł wzbudził spore kontrowersje.
Port Royale 2
Strategiczne 10 września 2004
Port Royale 2 to kontynuacja wydanej w 2002 roku strategii ekonomicznej Port Royale. Akcja gry osadzona została w realiach XVII-wiecznych Karaibów, a gracz ma za zadanie osiągnąć jak największe wpływy w Nowym Świecie wszelkimi dostępnymi metodami (m.in. handel, piractwo, niewolnictwo, przemysł oraz polityka). Deweloperzy ze studia Ascaron Software przygotowali m.in. widowiskowe bitwy morskie, złożony system ekonomiczno-gospodarczy, a także zaawansowane skrypty sztucznej inteligencji.
Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge
Strategiczne 17 października 2001
Oficjalny dodatek do wydanej jesienią 2000 roku strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer: Red Alert 2 studia Westwood. Rozszerzenie zatytułowane Yuri’s Revenge wzbogaca fabułę gry podstawowej o nowy wątek, którego głównym bohaterem jest były doradca głównego antagonisty "dwójki" imieniem Jurij. Podobnie jak w poprzednich grach z serii, kampania podstawowa podzielona została na dwie części (po 7 misji dla każdej ze stron), które możemy przejść jako dowódca Aliantów lub Sowietów.
Europa Universalis II
Strategiczne 20 listopada 2001
Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.
Life is Feudal: Forest Village
Strategiczne 26 maja 2017
Gra strategiczna typu city builder stworzona przez studio Mindillusion, w której przejmujemy kontrolę nad wczesnośredniowieczną osadą. Podczas zabawy musimy odpowiednio balansować dwa aspekty rozgrywki, jakimi są ekspansja i przetrwanie w niegościnnym środowisku. Oprócz zajmowania terenu, konstruowania nowych budynków i ulepszania już posiadanych, gracze muszą zatem zadbać między innymi o ciepłe ubrania na zimę dla poddanych i zapewnienie im zbalansowanego jadłospisu.
Ancestors Legacy
Strategiczne 22 maja 2018
Rozbudowana strategia czasu rzeczywistego autorstwa niezależnego polskiego studia Destructive Creations. Akcja gry Ancestors osadzona została w średniowieczu, a kampania dla pojedynczego gracza oparta została na prawdziwych wydarzeniach historycznych. Podczas zabawy przychodzi nam zaś pokierować jedną z czterech zróżnicowanych frakcji: Słowianami, Germanami, Wikingami oraz Anglosasami.
Dawn of Man
Strategiczne 1 marca 2019
Dawn of Man stanowi połączenie survivalu i city buildera. Zadaniem gracza jest poprowadzenie osady osadzonej w prehistorii, zaczynając od epoki kamienia łupanego, na epoce żelaza kończąc. Za produkcję gry odpowiada studio Madruga Works.
Age of Empires Mobile
Strategiczne listopad 2024
Spin-off kultowej serii RTS-ów w modelu free-to-play, przygotowany z myślą o urządzeniach mobilnych. W Age of Empires Mobile znajdziemy zarówno elementy charakterystyczne dla tego cyklu, jak i szereg zupełnie nowych rozwiązań, np. turowe potyczki obok bitew w czasie rzeczywistym.
Songs of Syx
Strategiczne 21 września 2020
Rozbudowana gra strategiczna z elementami symulacji, przywodząca na myśl takie tytuły jak RimWorld czy Dwarf Fortress. W Songs of Syx tworzymy od podstaw królestwo w krainie fantasy oraz toczymy bitwy z udziałem nawet 40 tysięcy jednostek.
Age of Wonders 4: Eldritch Realms
Strategiczne 18 czerwca 2024
Czwarty dodatek do strategii turowej typu 4X z 2023 roku. W Age of Wonders 4: Eldritch Realms otrzymujemy nową warstwę mapy – umbralną otchłań – i powiązanych z nią przedwiecznych władców, a także wydarzenia, formy, wierzchowce oraz księgi.
Dune: Imperium
Strategiczne 13 marca 2024
Turowa gra strategiczna z elementami gry karcianej, będąca adaptacją planszówki o tym samym tytule. Dune: Imperium obraca się wokół konfliktu o pustynną planetę Arrakis, źródło przyprawy, czyli najcenniejszej substancji we wszechświecie.
Shadow Tactics: Blades of the Shogun - Aiko's Choice
Strategiczne 6 grudnia 2021
Samodzielne rozszerzenie do bardzo ciepło przyjętego przez graczy Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Gra opowiada o kunoichi Aiko, która nieoczekiwanie musi stawić czoła konsekwencjom swojej przeszłości i dawnego życia.
Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm
Strategiczne 14 lutego 2019
Drugi duży dodatek do gry Sid Meier’s Civilization VI. Gathering Storm wzbogaca tę produkcję o szereg aspektów związanych z klimatem oraz geologią. Poza tym ważną rolę odgrywają tutaj surowce i topografia terenu czy możliwość zabierania głosu na Kongresie Światowym. Oprócz nowych scenariuszy DLC wnosi szereg pomniejszych poprawek i nowości.
Graviteam Tactics: Mius-Front
Strategiczne 5 marca 2016
Komputerowa strategia wojenna osadzona w realiach drugiej wojny światowej. Grę stworzyło studio Graviteam, które ma na koncie kilka podobnych produkcji. Tym razem gracz może poprowadzić niemieckie bądź radzieckie wojska w tytułowych walkach na froncie nad rzeką Mius, toczonych w 1943 roku. Gra oferuje dwie rozbudowane operacje, których przebieg kształtują decyzje zaawansowanej sztucznej inteligencji oraz działania gracza. Rozgrywka w Graviteam Tactics: Mius-Front jest dwufazowa.
Master of Orion: Conquer the Stars
Strategiczne 25 sierpnia 2016
Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych serii kosmicznych strategii 4X, stanowiąca jej swoisty reboot i powrót do korzeni. Za powstanie gry odpowiada znane z World of Tanks studio Wargaming, które wykupiło prawa do marki od bankrutującej firmy Atari. Pod względem mechaniki gra nie odbiega w znaczącym stopniu od tego, do czego przyzwyczaiły nas poprzednie odsłony serii.
Apostołowie: Święte Ziemie
Strategiczne 28 września 1999
Strategiczna gra turowa osadzona w realiach fantasy. Rozgrywka przypomina serię Heroes of Might & Magic, gdzie wybierając jedną z nacji, stajemy do walki z licznymi stworami i rasami, a naszym głównym celem jest objęcie terytorium należącego do wroga. Duże możliwości rozwoju głównego bohatera, ogromne ilości zaklęć i tryb dla wielu graczy sprawiają, że warto dać szansę tej grze.
Prison Architect
Strategiczne 6 października 2015
Strategia ekonomiczna z elementami RTS, wyprodukowana przez niezależne, brytyjskie studio Introversion Software. Prison Architect pozwala wcielić się w rolę dyrektora zakładu penitencjarnego. Do obowiązków gracza należy przede wszystkim zaprojektowanie w pełni bezpiecznego więzienia, zarządzanie funduszami placówki oraz zaspokajanie rozmaitych potrzeb osadzonych. Autorzy zadbali, by każdy skazaniec posiadał odrębną osobowość i przejawiał związane z nią skłonności do zachowań przestępczych.
Homeworld
Strategiczne 28 września 1999
Opracowana przez kanadyjskie studio Relic Entertainment strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w całości w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej. Osadzona w odległej przyszłości fabuła gry opowiada o losach ludzkiej rasy Kushan, zamieszkującej pustynną planetę Kharak.