SteamOS w końcu pokonał Windowsa 11 w grach. Udowadniają to najnowsze badania
SteamOS świetnie radzi sobie na Lenovo Legion Go S, w większości gier bijąc wyniki Windowsa 11.

Nowe testy udowodniły, że Windows 11 ustępuje SteamOS na polu wydajności w grach wideo, aczkolwiek nie wszyscy użytkownicy mogą być skuszeni przesiadką na system operacyjny firmy Valve.
Do takich wniosków doszedł serwis Ars Technica, który sprawdził działanie obu systemów operacyjnych na urządzeniu Lenovo Legion Go S. To nie pierwszy taki test – tyle że poprzedni redakcja przeprowadziła blisko dekadę temu, kiedy Valve próbowało trafić do graczy z własną platformą do grania: Steam Machine. Projekt okazał się nieprzesadnie udany (mimo obiecującego debiutu) i dość szybko trafił na śmietnik historii.
Jednakże nie oznaczało to końca dla SteamOS, który obecnie można znaleźć m.in. w Steam Decku. Jak zauważa Ars Technica, w poprzedniej dekadzie system Valve pozostawał jednak w tyle za rozwiązaniem Microsoftu przy testach na tych samych urządzeniach. Zwłaszcza w grach wideo.
W teorii Steam Deck pozwala na zainstalowanie Windowsa 11 – ale tylko nieoficjalnie, bez wsparcia ze strony Valve. Dlatego dopiero teraz serwis Ars Technica zdecydował się na kolejny test, wraz z premierą Lenovo Legion Go S, czyli pierwszej „konsoli” opracowanej z myślą o użytkownikach obu systemów operacyjnych. Valve udostępniło instrukcję instalacji SteamOS także na tym urządzeniu, ale w sprzedaży są modele z już skonfigurowanym systemem.
SteamOS bije Windowsa, ale…
To ułatwiło testy i pozwoliło rozwiać wątpliwości co do optymalizacji obu OS-ów pod to urządzenie. ARS Technica sprawdziła działanie Lenovo Legion Go S w pięciu wymagających tytułach, w tym w Returnalu i w Cyberpunk 2077.
Jak widać, w większości gier SteamOS poradził sobie lepiej, czasem nieznacznie, czasem z różnicą nawet do kilkunastu klatek animacji na sekundę. Jedynym wyjątkiem było Borderlands 3, w którym system operacyjny Valve wypadł nieco gorzej od Windowsa 11 (ale tylko w wersji ze sterownikami firmy Asus dla urządzeń z serii Rog Ally).
Redakcja Ars Technica wskazuje na długoletnią optymalizację Protona – narzędzia zapewniającego kompatybilność gier z Linuxem (na którym de facto oparty jest SteamOS) – jako powód tak znacznej poprawy nie tylko względem samego Windowsa, ale też oryginalnego systemu Valve.
Wypada dodać, że Microsoft zapowiedział zmiany, mające usprawnić działanie Windowsa na urządzeniach przenośnych, m.in. przez ograczenie procesów w tyle i tym samym zwolnienie pamięci sprzętu oraz zmniejszenie poboru energii (nawet o 66%). Ponadto na tę chwilę nie wszystkie gry i podzespoły są kompatybilne ze SteamOS. Niemniej ta swoista rywalizacja wygląda już teraz ekscytująco.