futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 13 sierpnia 2025, 09:50

PlayStation 6 lepsze od RTX 5080. Leaker zdradził, jak istotny jest ray tracing w kolejnej konsoli Sony

Wydajność śledzenia promieni znacznie wzrośnie w kolejnej generacji konsol. Według przecieków PlayStation 6 dorówna obecnym najlepszym kartom graficznym Nvidii.

Źródło fot. Triyansh Gill; Unsplash.com; 2021
i

Poprawa wydajności śledzenia promieni wydaje się jednym z najistotniejszych elementów, nad jakimi pracują twórcy kolejnej generacji konsol. Według najnowszych przecieków PlayStation 6 ma cieszyć się dziesięciokrotnie lepszą wydajnością, co jednak nie zrobiło wrażenia na niektórych internautach. Leaker Tom z kanału Moore’s Law is Dead odniósł się do pewnych komentarzy pokazując, dlaczego ten wzrost ma znaczenie i jak PS6 dorówna kartom graficznym Nvidii.

PS6 dogania Blackwelle Nvidii

Na początku sierpnia leaker Tom opublikował materiały dotyczące PlayStation 6 Orion (konsola stacjonarna) i Canis (konsola przenośna). Wynikało z nich, że nowy sprzęt Sony osiągnie dziesięciokrotnie lepszą wydajność w ray tracingu względem PS5. W swoim materiale zwrócił on uwagę, że niektórzy skomentowali to wzruszeniem ramion, ponieważ „PS5 nie ma ray tracingu” i „10x0 to wciąż zero”, z czym leaker się nie zgadza.

Przypomniał, jakie były przeskoki w wydajności pomiędzy kolejnymi generacjami architektury RDNA:

  • RDNA 3 szybsze o około 50-80% od RDNA 2
  • RDNA 4 szybsze o około 200% od RDNA 3

YouTube: Moore's Law is Dead; 2025

Jako przykład leaker pokazał wykres z jednego z benchmarków, gdzie RX 9060 XT ma dwukrotnie wyższą liczbę klatek na sekundę od RX-a 7600, mimo że obie karty graficzne mają taką samą liczbę jednostek obliczeniowych. Obecnie, zdaniem leakera, architektura RDNA 4 oferuje wydajność od dwóch do czterech razy wyższą na każdą jednostkę obliczeniową niż ta w PS5.

Natomiast architektura RDNA 5 ma być co najmniej dwukrotnie wydajniejsza w ray tracingu od RDNA 4. Leaker uważa, że chociaż wydajność w rasteryzacji będzie na poziomie karty RX 9070, to właśnie śledzenie promieni przyciągnie uwagę graczy. Wydajność w ray tracingu PS6 ma plasować się tuż za RTX-em 5090 i wyprzedzać RTX-a 5080.

Będzie to miało ostateczne znaczenie w trakcie rozgrywki, ponieważ wizualnie gry na PlayStation 6 będą w widoczny sposób wyróżniały się na tle produkcji z PS5 – w znacznie większym stopniu, niż miało to miejsce w przypadku przejścia z PlayStation 4 na PlayStation 5.

W kwestii daty premiery przypominamy, że według obecnych doniesień nowa generacja konsol zadebiutuje prawdopodobnie w 2027 roku.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej