Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Homeworld - seria gier

Seria kosmicznych strategii czasu rzeczywistego. Początkowo cykl był rozwijany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment (znane z takich produkcji jak Warhammer 40,000: Dawn of War czy Company of Heroes), pracujące na rzecz wydawcy – firmy Sierra Entertainment. W 2013 roku prawa do marki zdobyła spółka Gearbox Software, która przygotowała remaster dwóch pierwszych części serii. Kierownictwo zdecydowało się także na udostępnienie licencji studiu Blackbird Interactive, założonemu przez część ekipy odpowiedzialnej za pierwsze części Homeworld. Za projekt uniwersum oraz jego historii odpowiada dwójka amerykańskich pisarzy science fiction – Arinn Dembo (pod pseudonimem Marcus Skyler) oraz David J. Williams.

Pierwsza część serii została wydana w 1999 roku. Tytuł prezentował nowatorskie podejście do ukazania walk w przestrzeni kosmicznej, przenosząc rozgrywkę w pełne środowisko 3D i oferując graczowi pełną kontrolę nad umiejscowieniem kamery. W związku z tym produkcja stanowiła kamień milowy w rozwoju gatunku, a z uwagi na widowiskową grafikę i wciągające mechanizmy rozgrywki na stałe wpisała się do historii gier komputerowych. Kontynuacja ukazała się cztery lata później, w 2003 roku. Tytuł oferował znacznie większy obszar działań, a także mocno zróżnicowane strony konfliktu. Zaimplementowano także bardziej rozbudowany system rozbudowy i personalizacji statków. Podstawy mechaniki pozostały bez zmian, wprowadzono jednak liczne poprawki i ulepszenia.

W 2015 roku na rynek trafiła gra Homeworld Remastered Collection, zawierająca odświeżone wersje obu wcześniejszych produkcji. Tytuł oparto na zmodyfikowanym silniku gry Homeworld 2, rozbudowanym o bardziej szczegółowe tekstury oraz wsparcie dla wysokich rozdzielczości (w tym 4K). Ścieżka dźwiękowa oraz scenki przerywnikowe zostały przygotowane na nowo. Ujednolicono też tryb zabawy dla wielu graczy. Jednocześnie deweloperzy nie zdecydowali się na pełne przeniesienie kilku mechanik obecnych w pierwszej części gry, a których nie obsługiwał nowszy engine (m.in. formacji taktycznych, systemu zużycia paliwa czy symulacji lotu pocisków balistycznych).

Na początku 2016 roku dzięki studiu Blackbird Interactive ukazała się gra Homeworld: Deserts of Kharak, będącą prequelem całej serii. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon, akcja produkcji nie toczyła się w przestrzeni kosmicznej, a na powierzchni pustynnej planety Kharak. Pod względem mechaniki tytuł upodobnił się zatem do klasycznych strategii czasu rzeczywistego, a podczas bitew jednym z kluczowych elementów decydujących o przebiegu starcia było ukształtowanie terenu. Jednocześnie zachowano jednak kilka elementów charakterystycznych dla cyklu, przede wszystkim brak stacjonarnej bazy.

Akcja gier z serii Homeworld osadzona jest w realiach science fiction i przedstawia losy rasy Kushan, zamieszkującej niegościnną i ubogą w surowce pustynną planetę Kharak. Ciężkie warunki i ograniczony dostęp do zasobów pcha zamieszkujące glob plemiona do ciągłych walk między sobą. Jednak w pewnym momencie satelita krążąca na orbicie odkrywa zakopany pod piaskami olbrzymi statek kosmiczny. Po jego odkopaniu okazuje się, że wrak zawiera szereg technologii umożliwiających dalekie podróże międzygwiezdne. Co jednak ważniejsze, znajduje się tam także mapa z obiektem oznaczonym jako „Hiigara”, co w języku Kushan oznacza „dom”. Odkrycie jednoczy zwaśnione strony i znacznie przyspiesza rozwój technologiczny planety. Po ukończeniu przygotowań statek kolonizacyjny mogący pomieścić 600 tysięcy mieszkańców zostaje wysłany w kierunku tajemniczego ciała niebieskiego. Ekspedycja jest jednak tragiczna w skutkach. O opanowaniu nowoczesnej technologii przez Kushan dowiaduje się złowroga rasa Taiidan, która decyduje się na zniszczyć planetę Kharak. Statek kolonizacyjny okazuje się w związku w tym ostatnim ratunkiem umierającego gatunku. W poszczególnych odsłonach serii obserwujemy historię Kushan i poznajemy tajemnicę ich przeszłości.

Seria w większości swoich odsłon jest klasycznym przedstawicielem strategii kosmicznych. Podstawowym wyróżnikiem pola bitwy jest zatem jego trójwymiarowy charakter – jako że akcja toczy się w próżni, nasze statki mogą przemieszczać się niemal dowolnie w trzech wymiarach. Na dodatek brak większych przeszkód terenowych powoduje, że czynnikiem decydującym o przebiegu starć jest umiejętne zarządzanie ruchami floty. Utrudnia to także tworzenie charakterystycznych dla innych strategii czasu rzeczywistego punktów obronnych wykorzystujących ukształtowanie terenu. Surowce pozyskujemy z występujących tu i ówdzie asteroid i chmur gazów. Sercem naszej floty jest kolonizacyjny statek-matka, który także może się przemieszczać, co dodatkowo odróżnia serię Homeworld od innych strategii. W większości odsłon gracz ma do dyspozycji dwie strony konfliktu – Kushan i Taiidan. Kampania dla pojedynczego gracza składa się z szeregu misji, w których trakcie musimy wykonać wiele głównych i pobocznych celów, związanych najczęściej z eliminacją wrogiej floty. Podstawą trybu multiplayer są z kolei solowe lub drużynowe mecze przeciwko innym graczom.

Seria Homeworld od początku swojego istnienia stanowiła inspirację dla innych strategii kosmicznych oferując bardzo widowiskową oprawę graficzną. Skala i efektowność starć oraz malownicze przedstawienie przestrzeni kosmicznej (z uwzględnieniem różnorodnych planet czy kolorowych obłoków pyłów i gazów) w połączeniu z rozbudowaną fabułą upodabniały rozgrywkę do wysokobudżetowych filmów science fiction, czym seria zdobyła sobie dużą grupę oddanych graczy.

Homeworld: Deserts of Kharak
Homeworld: Deserts of Kharak

Strategiczne 20 stycznia 2016

Kolejna odsłona cyklu kosmicznych strategii czasu rzeczywistego, opracowana przez debiutujące studio Blackbird Interactive, złożone w dużej części z oryginalnych twórców serii. Pod względem fabularnym Homeworld: Desert of Kharak stanowi prequel pierwszego Homeworlda, a akcja gry toczy się na tytułowej planecie, będącej areną permanentnej wojny o zasoby, toczonej przez zamieszkujące ją frakcje. Kampania fabularna gry opowiada o losach jednej z ekspedycji, wysłanej do zbadania tajemniczego obiektu, którego odkrycie stanowić może klucz do rozwiązania problemów Kharak. Na gruncie mechaniki mamy do czynienia z klasyczną strategią RTS, która w przeciwieństwie do poprzednich odsłon cyklu nie toczy się w przestrzeni kosmicznej, ale na powierzchni planety. Podobnie jak w pierwowzorze, w grze zrezygnowano jednak ze stacjonarnej bazy naziemnej, której rolę pełni mobilny krążownik lądowy Kapsi. W trakcie bitew kluczową rolę odgrywa zaś ukształtowanie terenu oraz specjalne zdolności jednostek.

PC

Homeworld Remastered Collection
Homeworld Remastered Collection

Strategiczne 25 lutego 2015

Zremasterowana edycja innowacyjnej kosmicznej strategii czasu rzeczywistego, opracowanej w 1999 roku przez studio Relic Entertainment. Trudu odświeżenia kultowego tytułu podjęła się ekipa Gearbox Software, znana głównie za sprawą serii Brothers in Arms i Borderlands. W grze śledzimy losy zapomnianej rasy Kushan, która dawno temu padła ofiarą obcej cywilizacji i została niemal całkowicie wyniszczona przez wroga. W komorach hibernacyjnych potężnego statku-matki przetrwało jednak 600 tysięcy uśpionych Kushan, którzy postanowili odbudować świetność swej rasy, stawiając czoła dawnemu wrogowi. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z wierną klasycznym schematom strategią RTS, przeniesioną w trójwymiarową przestrzeń kosmiczną. W nowej wersji gry ulepszono przede wszystkim oprawę wizualną, wykorzystującą tekstury w wysokiej rozdzielczości i narysowane od nowa scenki przerywnikowe. Usprawniono także tryb wieloosobowy, a ścieżkę dźwiękową gry odświeżono pod okiem kompozytora wersji oryginalnej.

PC

Homeworld 2
Homeworld 2

Strategiczne 16 września 2003

Kontynuacja przełomowej gry studia Relic Entertainment z 1999 roku, która przeniosła popularny gatunek strategii czasu rzeczywistego w trzeci wymiar. Akcja Homeworld 2 rozgrywa się 100 lat po wydarzeniach, znanych z jedynki i opisuje desperacką walkę rdzennych mieszkańców planety Hiigary z rasą wojowników Vaygr, która wiele wieków temu doprowadziła do wygnania ich w nieznane rejony kosmosu. Mechanika rozgrywki bazuje na rozwiązaniach znanych z pierwowzoru, jednak poszczególne elementy rozgrywki zostały tu jeszcze bardziej rozwinięte i dopracowane. Każda z wrogich ras charakteryzuje się odmiennymi jednostkami, technologiami, taktyką walki itp. Całość przedstawiono zaś w znacznie większej skali, co wpłynęło nie tylko na dostrzegalne różnice pomiędzy różnymi typami jednostek, ale także na możliwość wyposażania ich w rozmaite podsystemy, wpływające na ich wydajność bojową. Całość odznacza się zaś usprawnionym interfejsem, ulepszonym trybem multiplayer oraz wyraźnie lepszą oprawą graficzną.

PC

Homeworld
Homeworld

Strategiczne 28 września 1999

Opracowana przez kanadyjskie studio Relic Entertainment strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w całości w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej. Osadzona w odległej przyszłości fabuła gry opowiada o losach ludzkiej rasy Kushan, zamieszkującej pustynną planetę Kharak. Kiedy pod piaskami pustyni naukowcy odnajdują prastary wrak statku wraz z artefaktem wskazującym miejsce prawdziwego pochodzenia Kushan, planetę Hiigarę, wszystkie klany jednoczą się aby powrócić do swojej ojczyzny i poznać prawdziwe przyczyny swojego wygnania. Pod względem mechaniki Homeworld nie odbiega w sposób znaczący od standardów gatunku RTS, a zabawa sprowadza się do pozyskiwania surowców, ustawicznego rozwijania naszej floty statków oraz walki. Cała wyjątkowość gry polega zaś na przeniesieniu znanych dotąd mechanizmów w trójwymiarową przestrzeń kosmiczną, w której możemy poruszać się we wszystkich trzech wymiarach i obserwować rozwój wydarzeń z dowolnie wybranego kąta kamery.

PC