Seria Homeworld - seria gier
Seria kosmicznych strategii czasu rzeczywistego. Początkowo cykl był rozwijany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment (znane z takich produkcji jak Warhammer 40,000: Dawn of War czy Company of Heroes), pracujące na rzecz wydawcy – firmy Sierra Entertainment. W 2013 roku prawa do marki zdobyła spółka Gearbox Software, która przygotowała remaster dwóch pierwszych części serii. Kierownictwo zdecydowało się także na udostępnienie licencji studiu Blackbird Interactive, założonemu przez część ekipy odpowiedzialnej za pierwsze części Homeworld. Za projekt uniwersum oraz jego historii odpowiada dwójka amerykańskich pisarzy science fiction – Arinn Dembo (pod pseudonimem Marcus Skyler) oraz David J. Williams.
Pierwsza część serii została wydana w 1999 roku. Tytuł prezentował nowatorskie podejście do ukazania walk w przestrzeni kosmicznej, przenosząc rozgrywkę w pełne środowisko 3D i oferując graczowi pełną kontrolę nad umiejscowieniem kamery. W związku z tym produkcja stanowiła kamień milowy w rozwoju gatunku, a z uwagi na widowiskową grafikę i wciągające mechanizmy rozgrywki na stałe wpisała się do historii gier komputerowych. Kontynuacja ukazała się cztery lata później, w 2003 roku. Tytuł oferował znacznie większy obszar działań, a także mocno zróżnicowane strony konfliktu. Zaimplementowano także bardziej rozbudowany system rozbudowy i personalizacji statków. Podstawy mechaniki pozostały bez zmian, wprowadzono jednak liczne poprawki i ulepszenia.
W 2015 roku na rynek trafiła gra Homeworld Remastered Collection, zawierająca odświeżone wersje obu wcześniejszych produkcji. Tytuł oparto na zmodyfikowanym silniku gry Homeworld 2, rozbudowanym o bardziej szczegółowe tekstury oraz wsparcie dla wysokich rozdzielczości (w tym 4K). Ścieżka dźwiękowa oraz scenki przerywnikowe zostały przygotowane na nowo. Ujednolicono też tryb zabawy dla wielu graczy. Jednocześnie deweloperzy nie zdecydowali się na pełne przeniesienie kilku mechanik obecnych w pierwszej części gry, a których nie obsługiwał nowszy engine (m.in. formacji taktycznych, systemu zużycia paliwa czy symulacji lotu pocisków balistycznych).
Na początku 2016 roku dzięki studiu Blackbird Interactive ukazała się gra Homeworld: Deserts of Kharak, będącą prequelem całej serii. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon, akcja produkcji nie toczyła się w przestrzeni kosmicznej, a na powierzchni pustynnej planety Kharak. Pod względem mechaniki tytuł upodobnił się zatem do klasycznych strategii czasu rzeczywistego, a podczas bitew jednym z kluczowych elementów decydujących o przebiegu starcia było ukształtowanie terenu. Jednocześnie zachowano jednak kilka elementów charakterystycznych dla cyklu, przede wszystkim brak stacjonarnej bazy.
Akcja gier z serii Homeworld osadzona jest w realiach science fiction i przedstawia losy rasy Kushan, zamieszkującej niegościnną i ubogą w surowce pustynną planetę Kharak. Ciężkie warunki i ograniczony dostęp do zasobów pcha zamieszkujące glob plemiona do ciągłych walk między sobą. Jednak w pewnym momencie satelita krążąca na orbicie odkrywa zakopany pod piaskami olbrzymi statek kosmiczny. Po jego odkopaniu okazuje się, że wrak zawiera szereg technologii umożliwiających dalekie podróże międzygwiezdne. Co jednak ważniejsze, znajduje się tam także mapa z obiektem oznaczonym jako „Hiigara”, co w języku Kushan oznacza „dom”. Odkrycie jednoczy zwaśnione strony i znacznie przyspiesza rozwój technologiczny planety. Po ukończeniu przygotowań statek kolonizacyjny mogący pomieścić 600 tysięcy mieszkańców zostaje wysłany w kierunku tajemniczego ciała niebieskiego. Ekspedycja jest jednak tragiczna w skutkach. O opanowaniu nowoczesnej technologii przez Kushan dowiaduje się złowroga rasa Taiidan, która decyduje się na zniszczyć planetę Kharak. Statek kolonizacyjny okazuje się w związku w tym ostatnim ratunkiem umierającego gatunku. W poszczególnych odsłonach serii obserwujemy historię Kushan i poznajemy tajemnicę ich przeszłości.
Seria w większości swoich odsłon jest klasycznym przedstawicielem strategii kosmicznych. Podstawowym wyróżnikiem pola bitwy jest zatem jego trójwymiarowy charakter – jako że akcja toczy się w próżni, nasze statki mogą przemieszczać się niemal dowolnie w trzech wymiarach. Na dodatek brak większych przeszkód terenowych powoduje, że czynnikiem decydującym o przebiegu starć jest umiejętne zarządzanie ruchami floty. Utrudnia to także tworzenie charakterystycznych dla innych strategii czasu rzeczywistego punktów obronnych wykorzystujących ukształtowanie terenu. Surowce pozyskujemy z występujących tu i ówdzie asteroid i chmur gazów. Sercem naszej floty jest kolonizacyjny statek-matka, który także może się przemieszczać, co dodatkowo odróżnia serię Homeworld od innych strategii. W większości odsłon gracz ma do dyspozycji dwie strony konfliktu – Kushan i Taiidan. Kampania dla pojedynczego gracza składa się z szeregu misji, w których trakcie musimy wykonać wiele głównych i pobocznych celów, związanych najczęściej z eliminacją wrogiej floty. Podstawą trybu multiplayer są z kolei solowe lub drużynowe mecze przeciwko innym graczom.
Seria Homeworld od początku swojego istnienia stanowiła inspirację dla innych strategii kosmicznych oferując bardzo widowiskową oprawę graficzną. Skala i efektowność starć oraz malownicze przedstawienie przestrzeni kosmicznej (z uwzględnieniem różnorodnych planet czy kolorowych obłoków pyłów i gazów) w połączeniu z rozbudowaną fabułą upodabniały rozgrywkę do wysokobudżetowych filmów science fiction, czym seria zdobyła sobie dużą grupę oddanych graczy.