

Najciekawsze materiały do: Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos

Kroniki Myrtany - poradnik do gry
poradnik do gry31 stycznia 2023
Kroniki Myrtany poradnik, solucja to pełny opis przejścia gry oraz porady na start, do craftingu, walki i broni. Podpowiadamy jak zainstalować moda, opisujemy kody/cheaty i wymagania sprzętowe.

Recenzja gry Kroniki Myrtany - pełnoprawny Gothic od fanów dla fanów
recenzja gry11 stycznia 2022
Światowa premiera 10 grudnia 2021. Kroniki Myrtany oficjalnie dołączają do pierwszego i drugiego Gothica jako te gry, do których wracam najczęściej. Tak, są aż tak dobre, że nawet będąc darmową modyfikacją, zasługują na recenzję.

Gothic 2: Kroniki Myrtany ma już rok; twórcy dziękują i mówią o wersji 2.0
wiadomość11 grudnia 2022
Aby uczcić rocznicę premiery modyfikacji Kroniki Myrtany: Archolos, autorzy wypuścili ciekawy materiał wideo z podziękowaniami dla fanów.

Gothic 2 ma 20 lat. Polecamy, z jakimi modami uczcić te urodziny
wiadomość29 listopada 2022
Gothic II kończy dziś 20 lat. Z tej okazji omawiamy, z jakimi modyfikacjami najlepiej powrócić do klasyki studia Piranha Bytes.

Kroniki Myrtany zmieniły sposób, w jaki patrzę na Gothica 2
wiadomość25 listopada 2022
Kroniki Myrtany są na tyle świetne, że sprawiły, iż nie do końca jestem w stanie tak samo cieszyć się Gothikiem 2 jak kiedyś. Co prawda dalej dostarcza mi on sporo przyjemności, ale wiele mechanik i świeżych elementów po prostu w nim brakuje.
- Kroniki Myrtany do pobrania również z GRYOnline.pl 2022.11.25
- Kroniki Myrtany to mod dekady; Polacy nie dali szans rywalom 2022.08.15
- Gothic 2: Kroniki Myrtany nominowany do tytułu moda dekady; oddaj głos 2022.07.28
- Twórcy Kronik Myrtany znowu wychwalani przez fanów; spełnili ich prośby 2022.07.10
- Gothic: Kroniki Myrtany z lepszym zachowaniem NPC po patchu 1.2.4 2022.05.29
- Kroniki Myrtany są wciąż rozwijane; pojawił się patch 1.2.3 2022.05.20
- Lubisz Gothica: Kroniki Myrtany? Spotkaj się z twórcami na Pyrkonie 2022.05.15

11 najlepszych modów, które stały się przebojami
artykuł23 kwietnia 2022
Wiele gier, którymi się tak zachwycamy i wsiąkamy w nie na wiele godzin, kryje za sobą nieoczywistą historię związaną ze sceną moderską. Oto jak wyglądała droga do sukcesu hitowych produkcji zaczynających jako modyfikacje.
Chciałoby się, aby współczesne gry AAA były przygotowywane z takim sercem i oddaniem jak Archolos! To jest mod?! To jest Gothic Prequel najwyższej próby, powinien wejść do kanonu i rozsiąść się na tronie, bo bierze wszystko to co G1 i G2NK miały dobre i robi to lepiej. G3 pożera na wczesny lunch, stawia kakę na Zmierzch Bogów, a Arkanii zwyczajnie pluje na jej szkaradny, niedorobiony pysk. I to wszystko za całe zero polskich złotych? Serio?! W zbiórce udziału nie wziąłem, ale jeśli jest gdzieś miejsce, gdzie mogę oddać twórcom trochę ciężko zarobionych cebulionów, to lecę-pędzę!
Znakomicie zaprojektowany świat! CD Projekt Red - proszę skleić japę i popatrzeć jak należy robić otwarte światy zachęcające do eksploracji. Ogromny, nie znaczy dobry. Mniejszy, ale wypełniony treścią po brzegi - to jest klucz do sukcesu! Żadnych znaczników, żadnych pytajników - eksploruj, szukaj, znajduj, chłoń klimat!
Miasto! Parę komentarzy wstecz jakiś, nie da się tego ująć bardziej elegancko, cep sugerował, że twórcy powinni byli zatrudnić kogoś od urbanistyki czy planowania przestrzennego. Ty se zatrudnij kogoś od lobotomii! Jeśli przeszło się po mieście ze dwa razy od bramy do portu, zerkając na mapę, albo korzystając z przewodnika i dalej ma się problem z nawigacją, to mam złe wiadomości. Wczesny Alzheimer. Miasto zaprojektowane jest znakomicie, wygląda pięknie, Khorinis przy Archolos to zapyziała wiocha. Jedyny minus za sztuczną barierę, uniemożliwiającą wbicie na krzywy ryj do Starego Miasta, ale zabieg wymuszony fabułą wybaczam.
Fabuła! Nic nie zostało urwane, ale Gothic nigdy nie urywał. Niemniej lepiej niż we wcześniejszych odsłonach serii, nie mówiąc o wielu innych RPGach z otwartym światem. Wspaniale, że nie poszli znów w klimat pod tytułem Innos i Beliar sprawdzają, który ma większego... wybrańca. Polityczna intryga, ze zwrotami akcji i świetnie napisanymi postaciami to jest to.
Spójność z materiałem źródłowym! Siedzi w kontekście gothicowej historii idealnie. Chciałoby się więcej produkcji ukazujących wydarzenia wcześniejsze bądź równoległe, bo chociaż jest to just another generic fantasy world to ma swój niepowtarzalny klimat. I skoro Marvin to tak naprawdę
spoiler start
BLIZNA!
spoiler stop
to aż chciałoby się zobaczyć widzianą jego oczami historię kolonii karnej, od momentu powstania bariery, aż do pojawienia się tam Bezimiennego.
Odnotowałem kilka bugów, zdarzało się, że opisy zadań w dzienniku były mylące i nieprecyzyjne, ale to jest udostępniony za frajer mod, więc wybaczam każdą drobnostkę, bo spędziłem 80 wspaniałych godzin i bawiłem się lepiej niż przy wielu wielkobudżetowych, współczesnych tytułach.
P.S. Ciągle, być może nieco naiwnie, wierzę, że THQ udźwignie remake G1, ale poprzeczka jest wyyyyyyyyyyyyysoko!
Jestem w szoku.. gra jest genialna. Sama historia i zwroty akcji mnie zaskoczyły. Niby wątek fabularny wydaje się dość prosty, ale zwroty akcji robią swoje.
Fajne jest to, że gra nie naciska only na fabułę i można robić co się chce (jak w Gothicu). Wielki plus za wybory - każdy wybór ma swoje konsekwencje i widać to dosadnie w napisach końcowych!
Czekam z niecierpliwością na Dzieje Khorinis i Żeglarzy Burz, a do Kronik Myrtany-Archolos na pewno jeszcze wrócę ??
Jeszcze nie przeszedłem całej gry, ale po 40 godzinach, będąc w 3 rozdziale mogę stwierdzić że obok moda Enderal do Skyrima jest to najlepsza rzecz jaką kiedykolwiek stworzyło community. Grając w to czuję się tak, jak dawno temu kiedy pierwszy raz przechodziłem Gothic 2 Noc Kruka. Ten mod zawiera wszystko to co kocham w Gothicu i jeszcze więcej, gra się w to niesamowicie i trudno się oderwać chociaż na chwilę. Pełny profesjonalizm.
Plusy:
+ duży świat
+ polski dubbing
+ klimat
+ ciekawe misje
+ muzyka
Minusy:
- mało gildii
- w zwłokach nie ma tego, czym handlowała dana postać
- gdy na farmie Bermara są orki, nie możemy przeszukiwać mieszkań
- w misji Czarna godzina nie możemy eksplorować świata, a miasto Archolos to zupełnie osobna mapa, której także nie możemy eksplorować, mieszkania to fikcja
- do wielu miejsc nie można się włamać
- wiele postaci jest nieśmiertelne, nawet te złe (Cortez, Blake)
- nie można wykonywać misji niestandardowo
W Gothicu nie było tych minusów, a one są kluczowe.
To ta wolność i swoboda sprawiła, że ludzie pokochali Gothica.
Wykonywanie misji niestandardowo, na własną rękę, było wręcz cechą wiodącą Gothica.
W sumie to mam pytanie. Czy gdzieś w grze jest wyjaśnione co dokładnie zaszło pomiędzy Marvinem/Jornem a ich ojcem? Ta sytuacja jest wielokrotnie wspominana w grze ale bez żadnych konkretów, a przynajmniej ja do nich nie dotarłem. A wiem, że żeby niektóre rzeczy odkryć trzeba trzeźwo myśleć i trochę pogrzebać np.
spoiler start
z prawdziwą Bestią z Archolos albo z losem Kurta po tym jak zniknął z karczmy
spoiler stop
.

Przechodzę drugi raz sprawdzając inne warianty. Za pierwszym razem inwestowałem we wszystko łącznie z kowalstwem, myślistwem, alchemią, magią. Postać więc jako wojownik miała dłuższą drogę do stania się koksem więc najmocniejsze stworki ubiłem dopiero w 2 rozdziale.Teraz pakuję wszystko w siłę, 2H, kusze i ubiłem wręcz wszystko na mapie w 1 rozdziale.
To co imponuje mi w tym modzie to fajna otoczka fabularna z naciskiem na politykę i wieloma dłuższymi dialogami, spójność z lore Gothica, kreatywność twórców moda, rozmach modyfikacji i wielkość świata, a przede wszystkim miasta. Mod KM jest moim zdaniem ciekawszy niż jakakolwiek gra RPG z 2021 roku, a to chyba najlepszy komplement dla tego moda.
Na minus jednak brak wielu ulepszeń w mechanice i sterowaniu jak w modach R2.0+AB i zdecydowanie za mało gildii głównych/pobocznych.
Ktoś pisał wyżej, że Kroniki Myrthany są lepsze od Gothic 2, a to nie ma za wiele wspólnego z rzeczywistością, bo:
1) Gothic 2 w 2002 roku wyróżniał się, a Kroniki Myrthany powstały po 20 latach i wożą się całkowicie na jego szkielecie i bez niego nie istnieją. Nawet mechanika i sterowanie to kopiuj/wklej bez prawie żadnych ulepszeń, gdy inne mody poszły znacznie dalej i oferują więcej ulepszeń, skrajnie większe możliwości i rzeczy do odkrycia.
2) Cała struktura gry skopiowana łącznie z klimatem. Miasto plus okoliczne farmy, a nawet wybory jak 4 sposoby na dostanie się do miasta, 5 czeladników u których możemy pracować, by stać się obywatelem miasta, skromna ilość gildii głównych czy zdobycie wysokiego statusu, by mieć dostęp do bogatszej dzielnicy itp.
3) Gothic 2 w 2002 wyglądał o wiele lepiej niż KM w 2021 i nie miał czego wstydzić się. KM nawet, gdy dogramy mod Dx11 z którym gra wygląda blisko o połowę lepiej odstaje mocno wizualnie od obecnych gier.
4) Bezimienny to ciekawszy protagonista niż Marvin
5) Postacie niezależne jak Diego czy Xardas itd. są bardziej wyraziste niż postacie z KM
6) Dubbing PL z Gothic 2 z profesjonalnym aktorami robi większe wrażenie
7) Gothic 2 ma też więcej fajnego humoru, który zapada w pamięć
Mamy 2022 rok, więc jaranie się tym mnie z deczka bawi. Drewniana i kurewsko trudna jak stare części. Ok przyznam, jest klimat i grywalna jest. Muszę tak powiedzieć bo hejterzy i maniacy Gothic mi zaraz pocisną, ale dam te 8 za wysiłek ludzi w tego moda. Generalnie stare gry u mnie to jedno słowo - przeminęło z wiatrem. Nie po to dałem za xboxa series X prawie 3 tysiaki żeby grać w gry typu Far Cry 1, Gta 3 itp. Owszem szanuje stare gry bardzo żeby nie było bo tu zaraz bydło skrytykuje, ale uważam że trzeba iść z grami w przód. Jak już mam tracić te 100godzin z życia to nie na Gothic1 tylko na choćby Elex2 nawet bo gra nowa.
Jestem w szoku,byłem przygotowany na jakiegoś moda na 15-20 godzin z paroma misjami a dostałem Gothica 2 w ulepszonej wersji w którego gram juz ponad 110 godzin i jestem chyba już pod koniec.Nie wiem kto to robił i na jakiej zasadzie czy to jacyś amatorzy czy profesjonaliści ale to jest po prostu niesamowite co udało im się stworzyć i mam nadzieje że na tym zarobili.Chciałbym takiego Gothica co 2 lata dostawać,tu wszystko sie zgadza,grafika na swój Gothicowy sposób piękna,główna historia jak i watki poboczne super,wyważenie rozwoju niesamowite(czuć cały czas że robisz progres i postęp,nie ma tu nic bez sensu),dubbing daje radę po prostu brak mi słów,gdyby nie ogromny błąd który mi sie trafił(i chyba tylko mi bo szukałem rozwiązania problemu i nic nie znalazłem) który nie pozwolił mi się dostać do gildi kupieckiej ponieważ nie mogłem skończyć jednego questa który był wymagany to dałbym 10

Ukończyłem Kroniki Myrtany po raz drugi wyciskając wszystko z moda co oferuje spędzając tym razem wyraźnie ponad 100 godzin. Obie gildie główne zaliczone. Nadal podtrzymuje b.wysoką ocenę 9,5/10.
Zalety:
1) Rozmach świata, a zwłaszcza projekt samego miasta Archolos powalają.
2) Przyzwoita fabuła bardziej przyziemna z polityczną otoczką pozbawiona epickości znanej z trylogii Gothic od PB.
3) Dialogi dość rozbudowane jak na uniwersum Gothic.
4) Dobrze napisane postacie niezależne.
5) Różnorodne zadania, które nie są na jedno kopyto. Wiele kryminalnych z śledztwem wymagające wielu rozmów i podejmowania wyborów. Mod ma chyba najlepsze questy poboczne od czasu Witcher 3.
6) Eksploracja sprawia niesamowitą frajdę, a gra nagradza naszą dociekliwość.
7) Kreatywność. Mod stoi na pomysłowości i różnorodności.
8) Grywalność przez duże G.
9) Klimat zbliżony do Gothic 2.
10) Balans ekonomii dopracowany, a crafting rozbudowany. Mocno przypadło mi do gustu gotowanie oraz kucie mieczy oraz wyrób łuków/kusz.
11) Wyważony poziom trudności zbliżony do G2NK i satysfakcja z postępów. Aczkolwiek zbyt szybko robi się za łatwo.
12) Wszelkie bonusy nie liczą się do progów więc nie podnoszą ilości punktów nauki potrzebnych do wyuczenia się czegoś lepiej. Podobnie jak w Returning 2.0 choć tam jest bonusów o wiele więcej.
13) Dobra muzyka w dużej mierze składająca się też z utworów znanych z Gothic 2 i 3..
14) Dubbing polski jak na amatorską produkcję wypada bardzo przyzwoicie, a niektóre postacie odegrane są rewelacyjnie. Kilku profesjonalnych aktorów brało udział przy nagrywaniu dubbingu PL.
15) System szybkiej podróży z przewoźnikami, ale system teleportów nieco słabszy, bo trzeba i tak dojść do któregoś aktywowanego magicznego kręgu, by móc teleportować się do pozostałych miejsc, a w Returning 2.0 dużo lepiej to działa, bo po aktywacji miejsc możemy do każdego miejsca teleportować się skąd chcemy co jest wygodniejsze.
16) Możliwość pracowania dla dwóch mistrzów. U pierwszego mamy zatrudnienie od 2 rozdziału, a u drugiego od 4 rozdziału.
17) Sam Marvin nie jest tak wyrazistą i ironiczną postacią jak Bezimienny, ale idzie go polubić. Dociekliwy i nieustępliwy Marvin okazuje się prawdopodobnie magnatem Blizna z Gothic 1 o czym świadczy ten sam wygląd i blizna na twarzy, a także posiada identyczny miecz, który odebrał Volkerowi oraz ostatecznie jak wiadomo trafia również do kolonii karnej, gdzie siedzi osoba łudząco podobna do Gomeza.
18) Wiele smaczków nawiązujących do Gothic 1 i 2.
19) Długość gry. Można ukończyć na szybko w 60-70 godzin, ale równie dobrze można spędzić tu nawet 120-130 godzin.
20) Humor. A to zawsze warte pochwały.
21) Zlecenia na bandytów i potwory. Ale uważam, że są zbyt łatwe jak na elitarnych przeciwników.
22) Ogrom zróżnicowanych zdarzeń losowych, gdzie same postacie nas zaczepiają. Pojawia się nawet Bezimienny. Pod tym względem mod wygrywa mocno z Gothic 1 i 2. Jest to niesamowicie miodne.
Wady Kroniki Myrtany to moim zdaniem to co było zaletami modów Returning 2.0 + Alternative Balance rozszerzających mocno G2NK:
1) W instalatorze moda powinien być Dx11 i lepsze tekstury, bo bez nich gra wygląda praktycznie o połowę gorzej, a pewnie wiele osób nie zainstalowało ich.
2) Brak ulepszeń w wygodzie sterowania znanych z modów do G2NK.
3) Skromna ilość ulepszeń, nowych umiejetności i dodatkowych możliwości w mechanice gry znanych z innych modów.
4) Mało możliwości rozwoju postaci. Mniejsze niż nawet czysta wersja z Gothic 2 bez modów, bo nie mamy klasycznego maga.
5) Bardzo mało dobrych broni 2H pod siłę w rozdziałach 1 i 2, gdy jest bardzo dużo dobrych broni 1H, a jeśli coś dobrego znajdziemy 2H to pod zręczność. Brak tarcz czy hełmów osobno zakładanych znanych z modów do G2.
6) Nauka kręgów magii bez nauczycieli w postaci magów ognia, wody, nekromantów, guru jest zaprzeczeniem tego co mieliśmy w Gothic.
7) Nie wszystkie postacie mają swój cykl dobowy. Niektóre niezależnie od pory dnia stoją jak kołki zawsze w tym samym miejscu.
8) Mało gildii głównych oraz pobocznych. Brak możliwości zostania magiem oraz brak gildii złodziei rozczarowujące.
9) Miasto mogłoby być lepiej wypełnione postaciami niezależnymi z imieniem od kórych dostajemy questa. Szkoda, że brakło gildii pobocznej złodziei mieszczącej się w dzielnicy portowej co mogłoby pozwolić wykorzystać postacie randomowe w porcie.
Jeśli mod miałby wszystko co najlepsze z Kroniki Myrthany i zarazem z Returning 2.0+Alternative Balance to byłby idealny. Zresztą Morrowind i G2NK z Returning 2.0+Alternative Balance znacznie lepiej sprawdzają się jako RPG z bogatymi możliwościami rozwoju postaci w stronę jaką chcemy, wieloma umiejętnościami i dużą ilością gildii. Natomiast Witcher 3 i Kroniki Myrthany lepiej sprawdzają się jako przygodowa gra akcji z wieloma elementami RPG, ale przy powrotach już mocno nie zaskoczą, bo większość idzie odkryć przy pierwszej rozgrywce jak w grach akcji i przygodowych. Mamy wiele gier RPG, gdzie druga rozgrywka może różnić się wręcz diametralnie od pierwszej jak choćby w Fallout 2, Planescape Torment, System Shock 2, Deus Ex, Morrowind, G2NK z modami R2.0+AB, Vampire: The Masquerade - Bloodlines itp.
W poradniku pisze, że w modzie nie ma tarczy, bo opiera się na Gothic 2, a to przecież nie ma nic do rzeczy. Tarcze w modach do Gothic 2 są od blisko 10 lat, a hełmy od prawie 20 lat.
W każdym razie Kroniki Myrthany stały się dla mnie obowiązkowe przy ogrywaniu całej sagi i jak będę kiedyś powracał do tego uniwersum to będą od nich zaczynał jako prequela. Taki wariant dla mnie optymalny:
Prequel z modami: System Pack, Kroniki Myrthany, Dx11, Texture pack
Gothic 1 + mody: System Pack, Edycja Rozszerzona, Texture pack, Dx11
Gothic 2 NK + mody: System pack, Returning 2.0, Alternative Balance, Dx11
Gothic 3 + mody: Community patch 1.75, Quest pack 4, Content mod 3.1

Po wielu godzinach nagle save mi się wysypał i nie dało się z tym nic zrobić. Trochę szkoda, ale co poradzić. Co do samej gry zła nie jest, ale daleko jej do genialnej 1 czy 2.

U mnie na 1.2.1 jedyny poważny bug jaki miałem to z kowalstwem w wiosce. Jeśli pracowałem w dzień na kowadle i kowal podszedł to powodowało to crasha krytycznego. Przy pierwszej rozgrywce bugów miałem kilka, ale też szło ukończyć moda i pokończyć wszystkie questy.
Kroniki Myrtany są b.dobre, ale mechanika gry jest równie uboga jak w Gothic 2. Mod jest też mało epicki.
Dla porównania G2NK z modami Returning 2.0 z Dx11 + Alternative Balance/New Balance jest pod wieloma względami skrajnie lepszy i wygodniejszy np:
1) Wygodny system teleportów do różnych światów w różne miejsca jednym kliknięciem z każdego dowolnego punktu w świecie gry na zewnątrz czy w podziemiach.
2) Dodane również teleporty w czasie rzeczywistym PPM klikasz w jakie miejsce, a LPM przemieszczasz tam postać błyskawicznie co jest mega szybkie i wygodne. Także podczas starć. NPC magowie też mają tą umiejętność co mocno zwiększyło AI wrogów. Zwłaszcza nekromanci, a nieumarły nekromanta z pustyni Adanosa czy kapłan chaosu z Doliny cieni to kozacy.
3) Nowy ognik zbierający wyuczony wszystko nam zbiera w zasięgu wzroku przez aktywację Lewy Shift+F5 co jest ultra wygodne i wszystko co znalazł wyświetla nam na ekranie, a drugi ten stary pokazuje ile zostało jeszcze czego do zebrania oraz, gdzie zostały kluczowe przedmioty.
4) Crafting pod C dokladnie pokazujący jakie materiały brakują do wytworzenia przedmiotów.
5) Ogromna ilość ustawień moda poza rozgrywką i przed rozgrywką o ile ktoś wybierze tryb Gothic, a nie Nightmare.
6) Bardzo cztelny interfejs pod B oraz ekwipunek pod TAB, gdzie każdy przedmiot grając na myszce po najechaniu jest ładnie powiększony.
7) Duża ilość przydatnych skrótów klawiszowych pod H.
8) Postać może poruszać się niemal cały czas błyskawicznie, bo biegasz przez wytrzymałość, a później potki których możemy mieć ogromną ilość czyli bez straty wytrzymałości.
9) Nekromanta, który ma zdolność czarowania nawet po skończeniu many kosztem paska życia.
10) Blisko 10 ścieżek rozwoju postaci (4 dla wojowników i 5 dla magów) + hybrydy. Zwłaszcza w modzie dla magów, którzy uzywają 1H+tarcza lub walka dwoma broniami pod zręczność, która jest Overpowered.
11) Poziom Nightmare z ograniczoną swobodą zapisywania gry co zwiększa motywacje do starań. Lokacje "Koszmar Kruka" czy "wyspa z Zaginionym bratem Ile'Sil'a" robione w 2 rozdziale na Nightmare to coś stworzone pod wymagającego gracza dla którego Dark Souls to za mało.
12) Epickie starcia z bossami. Pierwsza próbka tego co nas czeka już z Nekromantą Darrionem, gdzie pomaga nam Xardas. Ale to pikuś przy starciach na dość wczesnym etapie gry z takimi bossami jak Hoshskar w Świątyni Śniącego, Cor Kalom w Lesie Asasynów, drugim starciu z Krukiem w Koszmarze Kruka na Pustyni Adanosa, Ile'Sil z wyspy z zaginionym bratem, smokiem ożywieńcem na arenie z lawą itd.
13) Duża ilość bonusów w grze do odkrycia i żadne nie są wsliczane do progów więc można korzystać od razu.
14) Ogromna ilość contentu w postaci kilkunastu gildii, ogromnej ilości questów, postaci imiennych z interakcją, umiejętności, zbroi, broni, czarów, przedmiotów itd.
15) Dodany ruchomy celownik do maga i łucznika pod myszkę więc nie ma buga z nietrafianiem jak na automatycznym celowaniu.
16) Skrzynie błyskawicznie można nie tylko otwierać czarami, ale roztrzaskać bronią.
Te wszystkie AC/GOW/RDR to jednak nie to. Kroniki myrtany mnie porwały jak kiedyś Gothic 2 gdy chodziłem do "gimnazjum". Grałem do 4 rano jak szalony a teraz jako stary koń robię to samo .... Dziękuję.
bardzo dobra giera 9/10. Boli tylko fakt że 80% gier dziś idzie pod efekty i uproszczenia dla muminków nowego pokolenia. Sam Gothic 1 i 2 to u mnie 9.5/10.
No urzekla mnie ta gierka, a odpalilem od niechcenia;) Niesamowite ile serducha i ciezkiej pracy musieli w nia wlozyc, ta dbalosc o szczegoly te wszystkie smaczki.
Nieszablonowe podejscie do fabuly, do dialogow - jakies takie madrzejsze i dojrzalsze niz serwuja nam dzisiaj wspolczesniaki i triple'eje.
Te wszystkie postacie z ktorymi autentycznie buduje sie jakas wiez i czujesz ze zwykly glupi npc jest ci coraz mniej obojetny;) To tez za sprawa tego, ze wyspa tak duza nie jest i miejsca ktore musisz wydreptac zapadaja w pamiec. Jeszcze jak cie nie stac na mape to juz w ogole klimacik jest;)
Czuc ze robili to ludzie ktorzy maja swoj pomysl i ten pomysl po prostu realizuja dokladnie tak jak im to w sercu gra. Bez korporacyjnego chaosu, kompromisow, naciskow itp. Po prostu oryginalne dzielo kilku zapalencow

Czy po dołączeniu do którejś z gildii nie poblokują mi się żadne zadania poboczne w świecie gry? bo się tak właśnie zastanawiam czy już dołączyć i pchnąć fabułę do przodu, czy poczekać, ale wolę dopytać czy nic mi się nie poblokuje.

Chciałbym w tym miejscu bardzo podziękować twórcom za tę wspaniałą grę. Piszę grę, bo nie jest to zwykły mod, to pełnoprawny, bardzo rozbudowany Gothic.
Wspaniale stworzona wyspa, z masą zagadek, tajemnic do odkrycia. Intrygujące postacie, mało kto jest tutaj czarno-biały. Złożone i poruszające kwestie moralne questy. Znakomicie rozbudowany crafting. Pasujące do Gothica lore – widać że twórcy znają historie i świat Gothica jak tabliczkę mnożenia. Cudowna muzyka. Zdarzało mi się zatrzymywać postacią w grze i słuchać jak jakiś bezdomny gra na flecie. Sam soundtrack to mistrzostwo, jak twórcy tego dokonali ? Przecież wynajęcie orkiestry, studia nagraniowego kosztuje fortunę.
Grywalność i eksploracja na najwyższym poziomie.
Wzieliście to co w Gothicach najlepsze i dodaliście do tego pasję fanów serii, zostawiliście serce na klawiaturach komputerów.
Gratuluje.
Przeszedłem grę w 129 godzin i nie żałuje ani jednej minuty. Trwało to tyle bo nie śpieszyłem się, eksplorowałem, wykonałem prawie wszystkie misje.
Tak dobrze nie bawiłem się od czasu oryginalnych Gothiców i może Morrowinda z serii Elders Scrolls.
Dzisiaj może poza Wiedźminem nie robi się takich gier.
Jest to najlepszy mod w jaki kiedykolwiek grałem i jedna z najlepszych gier w ogóle.
Jedyny minus to moim zdaniem zakończenie, nie przypadło mi do gustu, nie będę się rozwodził dlaczego żeby nie spolerować. Można było to zrobić lepiej. Świat Gothica jest ogromy, Marvin mógł znaleźć swój los w dziesiątkach miejsc, wykonując różne profesje, a nie tylko jako … Chociaż rozumiem, że w pełnym sensie tak musiało być. To w końcu mod do Drugiej Części Gothica.
Wiem, że jest jeszcze jedno, ukryte zakończenie, będące trochę takim żartem twórców (żaden Gothicowy zapaleniec nie gra tak by na nie trafić). Mam zamiar teraz tak zagrać, żeby ukończyć grę w tamten dużo szybszy sposób.
Mimo to uważam, że gra jest wybitna i na taka ocenę zasługuje. 10/10
Dziękuję.
Grałem w grę ponad 100 godzin i byłem w rozdziale 3 , ale kiedy natknąłem się na spojler dotyczący zakończenia
odechciało mi się grać.
Co to w ogóle za pomysł żeby uratować brata nie można robić zadań pobocznych jak mam mieć przyjemność z gry skoro mam się skupiać na samej fabule aby mieć najlepsze zakończenie
w dodatku przez całą grę pomagamy ludziom ale na koniec gry oni chcą nas zabić
to był mój pierwszy gothic w życiu już więcej nie zagram w żadnego gothica skoro fabuła nie ma sensu


Moja ocena 9.5
„Przez mgły widzę wyspę jak z dziecinnych snów, jakże chciałbym zobaczyć ją znów” Mówi się ze nie warto wracać do gier na podstawie nostalgii, bo można się bardzo zawieść. Kroniki Myrtany są całkowitym tego zaprzeczeniem. Osobiście dla mnie najlepszy Gothic i przynajmniej od dwóch lat nie grałem w tak dobra grę – a to fanowski mod.
Jednym z największych atutów jest żyjący świat. Cykl dobowy wpływający na mieszkańców wyspy. Sporo questów które budują prawdziwość tego miejsca . Marvin bierze udziały w pogrzebach, upija się z bratem na przystani, organizuje randki, prowadzi śledztwa, patroluje, uczestniczy w grupowych polowania zwieńczonych nocną biesiadą – jest togo tu od groma.
+cutscenki na silniku gry
+ muzyka ( wciągnąłem się nawet przy fleciście w porcie odgadując jaka to melodia )
+ na początku czuć swoja bezradność i wymagany jest respekt do świata
+ do walki w zwarciu można wykorzystywać atut zręczności
+ nowe mechaniki ( pisanie zwojów, ostrzenie strzał i bełtów, tworzeni broni dystansowej itd. )
+ olbrzymia pula przepisów kuchennych
+ wybory z konsekwencjami ( nie na główna fabułę tylko wpływające na świat i inne questy )
+ wyprawa do podziemi w piątym rozdziale to nie zebranie kilku wojowników lecz zorganizowanie robotników zaopatrzenia itd.
+ ławka przyspiesza czas ( choć niestety może przeskoczyć o całą dobę )
+ ta produkcja ma po prostu dusze
Oczywiście mod ma drobne minusy
- lag
- nie całkiem stabilne ( zdarza się wywalenie do windowsa )
-sporadyczne bug’i
Minusy wynikający z tego że mod nie jest do najmłodszej gry
- mały promień widzenia
- brak autosave
- ostatni save nie zapisuje się na górze listy i czasami trzeba szukać odpowiedniego
Kiedyś sądziłem że brak możliwości przyłączenia się do gildii magów jest pewnym krokiem wstecz, ale teraz wiem iż nie pasowałoby to do historii i charakteru naszego uchodzący.
Wymienione minusy absolutnie nie powinny przeszkadzać nikomu kto już kiedyś był w Górniczej Dolinie, a The Chronicals of Myrtana Team stworzyli świetną produkcje. Jeśli komuś przypadł do gustu pierwsze dwa Gothicy i może Risen 1 to niemal grzeszy nie sprawdzające tej produkcji. Piranha Bytes powinni wrócić do takiej formy żyjących światów.
https://www.youtube.com/watch?v=R9S2ufNY_-Q&ab_channel=AGASZTOFTV
Mod niestety niewiarygodnie nudny. Nie rozumiem zachwytu nad tą grą. Nie umywa się ona do G1 i G2 dlaczego ? Po pierwsze fabuła : bardzo sztampowa , niesamowicie rozciągnięta niczym gumka ze starych majtek kupionych na bazarze od cygana który zbiera na najtańsze wino. Po drugie postacie. Postacie w grze KM nie mają prawa nawet stać obok bohaterów pierwszej i drugiej części Gothica. Ciągle jesteśmy zasypywani niewiarygodnie nudnymi szczegółami z życia jakiegoś wieśniaka lub sprzedawcy bazarowego który nie mówi nic godnego uwagi niczym nauczycielka matematyki w podstawówce tylko wyraźnie gorzej ponieważ te nieszczęsne postacie mówią do nas w sposób często infantylny. Do dziś kiedy odpalam G1 lub G2 widzę dużą różncę w poziomie dialogów na korzyść podstawek oczywiście. W starych Gothica nie pamiętam ani jedenj postaci która by była nudna w Kronikach nie pamiętam ani jedenj ciekawej . Po trzecie gra całkowice odarta z tajemnicy którą spowijała wyspa Khorinis czy Górnicza Dolina. W grze zredukowano możliwoć używania magii do minimum i niemal całkowicie wyrzucono elementy nadprzyrodzone, które dawały dwóm pierwszym Gothicom ten specyficzny klimat tajemniczości . Zamiast tego mamy prowizoryczną historyjkę o wieśniaku który szuka innego wieśniaka korzystając z pomocy okolicznych wieśniaków. Nuda. Wynudziłem sie 60 h. Od połowy jechałem na kodach marvin ( latanie po wyspie ) a i tak gra się ciągneła niemiłosiernie niczym góma do żucia przyklejona do naszego adidaska w gorący letni dzień.
Z plusów można wymienić : lokacje - całkiem niezła wyspa dość dobrze przemyślana, grafuka poprawiona w stosunku do podstawek, trochę nowych rzeczy i fajne skrypty które wzbogaciły grę o nowe elementy wcześniej niewidziane w Gothicach. Tyle niestety.
Jak dostać się do gildii Wilczych Synów? Chcę zbroje Wilczego Syna Ciężką albo do gildii Nordmarczyków? Niby to wszystko jest w grze, ale nie mam pojęcia, jak to zdobyć.

-> kotorka Do wilczych Synów dostajesz się w toku fabuły , a konkretnie w czwartym rozdziale.
spoiler start
Musimy znaleźć nowy dom dla uchodźców któży w tym rozdziale przesiadują pod bramami twierdzy.
spoiler stop
Nie wystarczy wykonać głównego questu, ale trzeba się przypodobać Wilczym Synom
spoiler start
W zadaniu Nocny wartownik nie możemy wydać niedźwiedzia Baesa
spoiler stop
Co do zbroi Nordmarskiej quest od Grifa który siedzi na parterze w głównym budynku gildii Araxos - najprawdopodobniej dopiero w 5 rozdziale.
Twórcy wpadli na "genialny" pomysł na wydanie... rosyjskiego tłumaczenia.
Podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej. Gdy Rosja jest agresorem.
Rosjanie przetłumaczyli tekst na swój język, a następnie podrzucili go zespołowi. Ten go zaimplementował i oficjalnie ogłosił to w komunikacie steam.
Opublikowano go w dniu aneksji kolejnej części Ukrainy przez Rosję.
Niebawem po tym jak Rosja zagroziła użyciem broni jądrowej w tym konflikcie.
Czy oni są normalni? Zasłaniają się chęcią "niedyskryminowania nikogo" i tym iż "przecież na Ukrainie wielu mówi po rosyjsku".
Super. Nie dyskryminują ludzi, którzy okazują poparcie swemu zbrodniczemu rządowi (czynne bądź bierne... nie jest to ważne, milczenie jest akceptacją i to już przerabialiśmy przy casusie III Rzeszy). Natomiast rosyjskojęzyczni Ukraińcy mogą mieć problemy z cieszenia się modem... skoro w ich części kraju trwa właśnie wojna.
A na koniec jeszcze banują ludzi, którzy choćby delikatnie sugerują im iż jest to niewłaściwe w tej chwili. Z "przyczyn politycznych". Czego spodziewaliście się? Oklasków od reszty świata? Zrozumienia i akceptacji?
Tym bardziej, że zdarzały się przypadki iż Rosjanie nie tłumaczyli gier (a nawet nie implementowali spolszczenia do swych dzieł gdy fani wyrażali taką ochotę) właśnie z przyczyn politycznych. Np. Patchfinder Kingmarker nie otrzymał takiego gdyż twórcy stwierdzili... iż po prostu nie lubią Polaków. Lata przed wojną.

Ten mod to cudo. Powrót do czasów Gothica 2 a nawet Risena - tego mi bardzo brakowało odkąd je ukończyłam. Kroniki Myrtany są dopełnieniem tej pustki.

Dlaczego na dwóch głównych forum o modach z Gothica nie ma żadnego działu/tematu z Kronikami? Nie chce mi się wierzyć, że nie było zapotrzebowania na dyskusje o modzie, czy pytania odnośnie zadań.
100h pękło, bezapelacyjnie najlepszy mod do Gothica, miałem większą frajdę niż grając w Cyberpunka gdzie rozwój postaci to ten sam szajs co w Wiedzminie 3.
Na plusy
--- Wątek główny
--- Muzyka
--- Miasto Archolos i jego ogrom, można się zgubić
--- Ogromny Świat- jest co zwiedzać i gdzie biegać :)
--- Cutscenki na silniku gry
--- Animacje i modele twarzy :)
--- Rozwój postaci
--- Sporo wyborów moralnych
--- Mnóstwo sekretów w świecie gry
--- Ogromne przywiązanie do szczegółów, npc chodzą, biegają, wykonują czynności, śpią czuć ze świat żyje, porównując to do Cybera to jest przepaść...
--- Świat nagradza odpowiednio za eksploracje- mnóstwo bonusów.
Minusy
--- Okazjonalne wywalanie do pulpitu i sławetny Acces Visulation lub inne komunikaty...
--- Trochę upierdliwy i męczący system teleportów, gdzie trzeba biec do określonego miejsca aby móc się przenieść, tam gdzie chcemy mocno przez to dłuży się czas.
---- Walka pod Kusze i Łuki jest bez jakiejkolwiek zmainy/balansu przeniesiona z czystego G2 która jest moim zdaniem bez sensu bo na początku w ogóle nie zadaje dmg i trzeba wystrzelić 20 strzał lub bełtów aby cokolwiek trafić, dopiero tak od 60% umiejętności daje jakąś frajdę przydało by się wolne celowanie ( ponoć można wgrać Unionem)... ale lepiej iść pod magie bo czar zawsze trafia w cel.
Moja Ocena 9/10


O grze napisano już wszystko, ale dodam kilka zdań od siebie. Nie będzie zaskoczeniem, że to jest gra wyśmienita. Ponad 100 godzin przedniej zabawy, która się nie nudzi. Jedyne, co może w Kronikach irytować, to błędy techniczne. Przez jeden taki wstrzymałem się z grą na wiele miesięcy. Niestety po pewnej łatce gra zaczęła zapisywać się minutę i podobnie wczytywać. Twórcy jednak po pewnym czasie naprawili błąd, więc za jakiś czas znowu zasiadłem przed ekranem, aby dokończyć wspaniałą przygodę.
Kroniki Myrtany pokazują, że nie trzeba wodotrysków graficznych, by stworzyć rewelacyjnego erpega. Wystarczy pomysł, ciężka praca, trochę talentu i mamy jednego z najlepszych RPG. Intrygująca fabuła, która nie ginie w zalewie zadań pobocznych? Jest. Dopieszczony świat tętniący swoim życiem? Jest. Wybory, które coś faktycznie znaczą? Są. Dobrze napisane dialogi? Są. Świetny dubbing? Jest. Wspaniała muzyka? Jest. Rozwój postaci? Jest. Można tak wyliczać i wyliczać. Po prostu Kroniki to dzieło kompletne i chciałbym, aby takich gier, nawet z grafika pamiętającą ostatni przełom wieków, powstawało coraz więcej. Gra, w której zaglądanie w każdy kąt nagradza, gdzie eksploracja wciąga i zachęca do odkrywania tajemnic świata. Gra, w której niejednokrotnie będziemy mieć wiele ścieżek rozwiązania danego problemu. Bez trzymania za rączkę, bez robienia z gracza idioty. Dziękuję twórcom, że poświęcili swój czas na to, aby wielu graczy, w tym ja, za darmo przeżyło jedną z najlepszych growych przygód. 9,5/10 (pół punktu mniej z racji błędów technicznych).
Zdecydowanie udany powrót do starych czasów, fabularnie gra jest kapitalna, ma wszystko, zwroty akcji, świetne zadania poboczne, a rozwój postaci w Gothicu zawsze uważałem za najlepszy z najlepszych, bo czuć progres, muzyka daje niesamowity klimat. Z minusów zdecydowanie przemieszczanie się, gdzie trzeba sporo się nabiegać bo teleporty działają tylko jak dobiegniemy do odp miejsca co jest niesamowicie frustrujące i męczące bo strasznie wydłuża grę nawet do 100h, czasami zdarzają się crasche do pulpitu , ale do przeżycia, zaś Elexy do tej produkcji nie mają startu.
![[Gammorin]](https://cdn.gracza.pl//galeria/forum/avatary/1175156_50.jpg)
Jak się zmienia czułość myszy w tej grze? Mam ustawione w grze na maxa, ale to i tak za mało... Coś mi sie kojarzy, że dao się to jakoś zmieniać gdzieś ale nie wiem gdzie.
juz raz pisalem tutaj jaka to cudowna gra ale przechodze ja 2raz i napisze jeszcze raz
cp77 i kroniki myrtany to 2 najlepsze gry single w jakie gralem przez ostatnich pare lat
mega klimat, low/dark fantasy bez "teczy", smiesznych jaszczuroludzi itp.
no i jest to typowe rpg "od 0 do bohatera" z ciekawa historia, dlaczego takich gier jest tak malo skoro tak duzo ludzi kocha typowe fantasy rpgi akcji "od 0 do bohatera"?