Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Elden Ring ma problemy z płynnością na PC, ale gracze widzą poprawę

24.04.2022 14:46
😒
1
1
zanonimizowany1349061
16
Generał

Tak jak było, tak jest.
Legendarne schody z początku gry pozdrawiają.
Psychofani FS jak zwykle mają podjarkę z niczego, te ich "Ultra Boskie" studio wciąż nie załatało RCE Exploita w pozostałych ich grach.
A zdanie "Other performance improvements and bug fixes."
pojawia się w "pacz nołtsach" do co drugiej gry, a nawet Sony nimi spamuje w aktualizacjach firmware'u do PS5/PS4
Bethesda wrzucała to do każdego patch.

24.04.2022 14:57
trzydziestolatek1990
2
odpowiedz
trzydziestolatek1990
22
Pretorianin

Tak, jest poprawa w najnowszym patchu. W wersji 1.03 i wcześniejszych był bardziej intensywny stuttering niż w wersji 1.04. Nie zniknął, występuje równie często, ale słabiej; zakres czasu reakcji karty zamiast wahać się między 7-42ms waha się między 7-32(35?)ms w moim wypadku. Można było to osiągnąć za pomocą bibliotek dx12 przygotowanym przez społeczność ponad miesiąc temu.

Jeśli chodzi o powtarzalność miejsc, gdzie problem występuje, to są ich setki. Ja mówię o miejscach, gdzie zawsze on występuje na początku gry, bo mam pewność, że każdy gracz miał z nimi styczność, np. najbliższa okolica w pobliżu rycerza w złotej zbroi i przed pierwszym miejscem łaski, moment gdy wbiegamy spod małego złotego drzewka po schodach, przez drzwi, a następnie nawracamy i zbiegamy w dół i tak w kółko. Nie należy tego mylić ze spadkiem płynności spowodowanym tym, że karta graficzna nie wyrabia. Tutaj problemem jest wąskie gardło w postaci obciążonego rdzenia (rdzeni), bo ludzie z FS jeszcze nie opanowali DX12.

Obecnie problem stutteringu może być wręcz niezauważalny do wychwycenia przez przeciętnego gracza, który gra w maksymalnie 60 klatkach. Problem narasta wraz z coraz większą ilością klatek - po odblokowaniu klatkarzu. Wtedy widać też ułomności w postaci wykorzystania GPU, które zamiast mieć 99%, to ma zazwyczaj 70-80%: pełne wykorzystanie jak i zauważalne spadki należą do rzadkości. Paradoksalnie im mocniejszy sprzęt i niższa rozdzielczość, tym problem narasta i staje się bardziej uciążliwy.

Jeśli FS rozwiąże powyższy problem, to Elden Ring stanie się dobrze zoptymalizowaną grą. W momencie, gdy z odblokowanym klatkarzem wykorzystanie GPU wynosi 99%, to ilość klatek jest stosunkowo wysoka biorąc pod uwagę ilość szczegółów i to, co w takich momentach dzieje się na ekranie. Niestety takich momentów jest mało, bo karta graficzna przez większość czasu czeka na to, co zrobi procesor, który (jeśli) ma rdzenie do pracy (z nawet każdy ma dwie ręce - HT), to nie jest w stanie z nich dobrze korzystać.

(jak masz grę zablokowaną na 60 klatkach to możesz po ostatnim patchu mieć trudności w dostrzeżeniu problemu; jeśli grasz w rozdzielczości wyższej niż FHD , to tym bardziej)

Poniżej filmik, który prezentuje całe zagadnienie stutteringu w Elden Ring. Nagrane na szybkości, ale w lewym górnym rogu ekranu są cyferki i sedno sprawy, reszta to tło. Kluczowe są: ilość klatek, zużycie GPU, frametime i wykres, który go przedstawia. Równie ważne jest obciążenie rdzeni i złe ich wykorzystanie, ale nie ma go w wykresach, bo ten problem udowodniono jeszcze przed premierą.

Na nagraniu występują niekiedy przycięcia, ale nie było ich podczas gry i nie reprezentują tego, jak Elden Ring działa, tylko wynikają z tego, że nagrywając OBSem obciążyłem procesor, a nie kartę grafiki, bo inaczej końcowy fragment miałby mniejszy sens, bo w nim większe znaczenie ma moc GPU. Na potwierdzenie proszę zwrócić uwagę na brak nietypowej korelacji między przycięciami a wykresem frametime'u. Mam na myśli brak wzrostu frametime do wartości 100ms i większych (nawet 400-2000, sky is the limit), bo takie liczby przedstawiają faktyczne frizy ekranu na pół sekundy czy kilka sekund.

W końcowym fragmencie, który zaczyna się w 8:56 zablokowałem klatki na domyślnej wartości (60) i prezentuję to, jak gra może działać u większości graczy. Problem stutteringu może być wtedy mylony nawet ze zwykłym brakiem wydajności i przeciętny gracz pomyśli, że jego sprzęt nie wyrabia, bo gra ma np. wysokie wymagania i ma złą optymalizację. Wraz ze wzrostem rozdzielczości widać, że optymalizacja jest dobra, jednak implementacja DX12 nie wyszła Elden Ring na dobre.

WAŻNE: Przed włączeniem tego wideo zmniejsz głośność lub zupełnie wycisz. W tle leciał stream i są krzyki na początku. Dźwięk jest tylko tłem.
https://vimeo.com/702555578

W momencie, gdy nie widzisz problemu, to zwróć uwagę na responsywność sterowania we wskazanych obszarach. Powinienieś czuć, że w momencie gdy np chcesz się turlać, to tak jakby... postać myśli nad wykonaniem ruchu milisekundy dłużej. Mniej wrażliwy gracz raczej i tego nie zauważy, ale liczby przemawiają do wszystkich: frametime.

post wyedytowany przez trzydziestolatek1990 2022-04-24 17:08:39
24.04.2022 15:25
marcing805
3
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
marcing805
187
PC MASTER RACE

From jest słabe w optymalizacji swoich gier. Demon Souls miał swego czasu identyczne problemy i był pisany z myślą o PS3, to samo z Bloodborne i tylko na PS4. Piszę tylko o tych dwóch grach, bo o innych dziełach Japończyków wydanych na kilka platform, to wiadomo. Nawet Sekiro ogólnie chwalone za działanie na PC, borykało się z podobnymi problemami( przycinanie, gubienie klatek) na konsolach. To jest cały czas ten sam i jeden problem od czasów Demonów na PS3. From niech zainwestuje w speców od programowania i optymalizacji, bo artystycznie są cały czas na topie, choć osobiście chciałbym aby odeszli już od tego dark-fantasy.

24.04.2022 16:22
trzydziestolatek1990
3.1
trzydziestolatek1990
22
Pretorianin

marcing805
Sporo racji w tym, co piszesz. Sęk w tym, że DX11 sprawiał, że ich gra mogła na nim chodzić "przeciętnie" lub "dobrze". DX12 rozszerza swój wpływ na końcowy efekt, tylko że zakres optymalizacji, a w zasadzie jej finał, zaczyna się od poziomu "poniżej przeciętnej", ale kończy na "bardzo dobrze". DX12 wymaga od programisty większej wiedzy i umiejętności, dlatego w mniej wprawnych rękach wynikną z jego użycia nowe problemy (lub wzmogą się stare), a w tych bardziej doświadczonych pokażą czarno na białym przewagę DX12 nad DX11.

post wyedytowany przez trzydziestolatek1990 2022-04-24 16:23:51
24.04.2022 16:48
3.2
zanonimizowany1370475
15
Pretorianin

Najgorzej działało DkS1 na ps360. Miejscami istny koszmar.

24.04.2022 16:52
SpookyYuuki
4
odpowiedz
SpookyYuuki
55
Generał

Gdy wszedł nowy patch gra działa znacznie lepiej. Teraz mogę walczyć z wrogami bez spadku klatek. Kiedyś gdy walczyłem z kilkoma wrogami albo czymś dużym to fpsy spadały. Teraz jest to znikome. I mówię tutaj o samej grze. Gram offline więc gram z wyłączonym Easy Anticheat który jest głównym sprawcą spadku fpsów. Jeśli gracie sami i nie robicie pvp to polecam wyłączyć to cholerstwo. Gra od razu zacznie płynnie działać. To się robi tak.
Mamy dwie ikonki w folderze z grą. Ikonkę gry "eldenring" i od Easy Anticheat o nazwie "start_protected_game". Tą pierwszą nazwijmy tak jak się nazywa ta druga. A tą drugą nazwijcie jak chcecie. Teraz wystarczy wejść w ustawienia gry i ustawić aby zawsze była offline. Dzięki temu gra zacznie lepiej działać. Po ostatnim patchu znacznie lepiej się gra. Jeśli chcecie znów grać online wróćcie do starych nazw ikonek.

post wyedytowany przez SpookyYuuki 2022-04-24 16:55:04
24.04.2022 18:20
VortexSky
5
odpowiedz
VortexSky
56
Konsul

U mnie zdarzały się "przycinki" ale tylko na początku i bardzo rzadko, po wydaniu patch'y i hotfix'ow już całkowicie zniknęły. Jeśli ktoś ma pc z poprzedniej epoki (lub ze słabymi częściami) to będzie mu cięło tak czy inaczej.

24.04.2022 18:37
AUTO6
6
1
odpowiedz
AUTO6
84
Generał

Dlatego jeszcze trochę poczekam - twórcy poprawią jeszcze nieco optymalizację i załatają kolejne bugi, a gra potanieje.

24.04.2022 21:49
7
odpowiedz
Brzo2a
11
Legionista

Nigdy nie mialem problemów z wydajnością w tej grze a mam raczej starą kartę graficzną ( 1060 )

25.04.2022 02:16
Toxicator
8
odpowiedz
Toxicator
115
Pretorianin

A na linuxie śmiga miodzio. Shader Cache mocno pomaga.

25.04.2022 08:23
almighty_gh0st
😊
9
odpowiedz
1 odpowiedź
almighty_gh0st
3
Chorąży

Na PS5 stabilne 60 klatek

01.05.2022 00:59
RafNex
😂
9.1
RafNex
23
Pretorianin
Wideo

Taaa jasne, tak se tłumacz XD https://youtu.be/CDENjAWPElc

25.04.2022 08:31
10
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1359977
9
Senator

Na moim sprzęcie Elden Ring juz w wersji 1.2 smigal bardzo dobrze bez zadnych zastrzeżeń (jak na From Software to spodziewalem sie dużo gorszej optymalizacji, oni nigdy nie umieli w PC, jak widać duzo sie nauczyli).
Problemem to jest Mount&Blade 2 Bannerlord, ktory jakie detale nie ustawisz czy jakosc drzwieku zimniejszysz na 128b/s, to dalej ma scinki sekundowe podczas walk mimo, ze GPU trzyma 60 fps.
To pierwsza gra, ktora zrobila z mojego procesa śmiecia. Mam i5 9400f i to pierwsza gra, ktora go tak zatyka. Nawet gry VR czy Total Wary na full detali nie maja nawet w polowie czegos takiego.

Wiec do optymalizacji Elden nie ma co sie czepiać, nic nie haczy, nie freezuje i działa to lepiej niz myślałem majac w pamieci cyrki z pierwszym Dark Souls, gdzie nawet myszka nie działała.

25.04.2022 22:05
trzydziestolatek1990
10.1
1
trzydziestolatek1990
22
Pretorianin
Image

DidymosGames
A zerknij do Bannerlorda, odpal bitwę i skorzystaj z tych ustawień co widzisz na grafice? Nie ma nazwy mapy, dlatego wstawiłem grafikę z początku bitwy. W lewym górnym masz skrajne wartości jakie zanotowałem podczas nagrania bitwy. Procek w tamtym czasie to i5-8600k@4400Mhz (300Mhz szybszy od Twojego, Twój ma Intel Turbo Boost 2.0, więc w idealnych warunkach podbija Ci taktowanie wszystkich rdzeni do wartości 4,1GHz), grafika to 1080 Ti. Rozdzielczość 1440p. Też miałem spadki płynności, ale zupełnie inne, niż opisujesz. Dodatkowo nagrywałem to chyba za pomocą Shadowplaya, w najwyższej możliwej jakości, 60fps, 1440p, więc to też w jakimś stopniu miało wpływ na wyniki. Na bank włączony był V-Sync w grze. (nagranie, na którym bazuję pochodzi z 2020 roku, z wiosny, więc albo autorzy nie tknęli palcem w kwestii optymalizacji, albo coś jest na rzeczy)

Może Twoje chłodzenie nie wyrabia w Bannerlordzie? Albo procek zmienia taktowania i skacze między nimi, i wtedy Tobie laguje? To drugie może się dziać z powodu zbyt wysokiej temperatury lub wynikać z osiągnięcia limitu poboru mocy.

post wyedytowany przez trzydziestolatek1990 2022-04-25 22:10:56
25.04.2022 13:12
11
odpowiedz
Gieszu
24
Konsul

A u mnie po tym patchu gra stała się niegrywalna, FPS drop spadł do poziomu 25 fps i ma często freezy. Na 1.0.3 grałem na wysokich i nie spadało poniżej 50 fps

25.04.2022 18:21
zyyyygarekbue
12
1
odpowiedz
zyyyygarekbue
80
Pretorianin

Ciekawa sprawa, bo u mnie gra przycina w randomowych momentach, ale nie ma to przelozenia na staty z afterburnera. Znaczy gra wyraznie przycina, a fpsy sa bez zmian. I dzieje sie to w zupelnie niespodziewanych momentach...

26.04.2022 00:46
13
odpowiedz
Zachariasz
2
Junior

Nie wiem co autor ma na myśli przez "mocniejszy sprzęt", ale u mnie na "mocniejszym sprzęcie" (12700k, 3090) działa na najwyższych ustawieniach cały czasy w 60ciu klatkach. Może raz na godzinę zdarzy się że się zatnie na ćwierć sekundy, ale nie częściej. Tak było i na 1.03 i 1.04. Chyba, że mowa o jakiś konkretnych, późniejszych obszarach; póki co grałem tylko jakieś 30h i jest z całą pewnością lepiej niż w jakiś srajberpankach czy innych ass-asinach.

Wiadomość Elden Ring ma problemy z płynnością na PC, ale gracze widzą poprawę