Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem

08.12.2020 11:22
barikson1989
😂
1
1
barikson1989
38
Centurion
Image

Witam, ja bez bicia powiem że chciałem kupic rx 6800 bo bez rt jest wydajniejsza od rtx3070 i jest bardziej przyszłosciowy mając 16gb pamięci na pokładzie.
Lecz amd dało dupy z dostępnościa i zostały mi dwie opcje, zostać na rtx 2060super i czekać na dostpęność rx6000 lub zakupić jeszcze dostępny w sklepach rtx 3070.
No i wybrałem, ostatecznie kupiłem rtxa 3070 GAMING O.C od Gigabyte.
I chyba dobrze zrobiłem bo teraz w sklepach nie ma ani rxów 6000 ani rtxów 3070,80 a te nowe 3060ti są średnio dostępne i na moje oko za drogie.

Podsumująć ankietę: wolał bym rx 6800 ale mam rtx3070 ;).

post wyedytowany przez barikson1989 2020-12-08 11:35:50
08.12.2020 11:25
NewGravedigger
2
odpowiedz
NewGravedigger
184
spokooj grabarza

Z perspektywy czasu było i nie było.

Nie było bo do tej pory jakoś tego RT nie widziałem.
Było, bo teraz nowych kart się nie kupi i trzeba byłoby grać na starych seriach.

Lose-Lose

08.12.2020 11:31
3
odpowiedz
5 odpowiedzi
Iutz
6
Generał

Jezeli moge tylko cos dodac, to jest maly blad rzeczowy w artykule.

Slonce i Ksiezyc to jest akurat oswietlenie typu Direct Light, zadne Global Illumination

Global Illumination = indirect lighting, czyli oswietlenie nie pochodzace bezposrednio od zrodla swiatla.

Do tego oswietlenia juz predzej mozna zaliczyc niebo na przyklad ktore nie swieci swoim swiatlem, jednak w znaczacy sposob zmienia parametry oswietlanej sceny.
Stad juz dosyc bliskow do HDRI based lighting (nie mylic z HDR z tv, podobne ale nie do konca to samo)

post wyedytowany przez Iutz 2020-12-08 11:34:44
08.12.2020 14:43
yaceek
3.1
yaceek
93
Pretorianin

GRYOnline.plTeam

GI jest bezpośrednio związane z głównymi źródłami światła. W przypadku Metro (słońce), te źródło wnika przez otwarte okna/drzwi i po odbiciu rzuca kolejne na obiekty obok (patrz screen) i efekt ten jest po prostu nieobecny bez śledzenia promieni w tej grze.
Ten sam przykład zaobserwować możesz w Minecraft, na tej samej stronie artykułu.

08.12.2020 17:09
😁
3.2
Iutz
6
Generał
Image

slonce i ksiezyc to direct lights i jest to sprawa bezdyskusyjna.
Zapraszam do poczytania na ten temat nieco wiecej zamiast probowac w smieszny sposob wykaraskac sie tej merytorycznej wtopy.
Inna rzecz, ze gdyby nie byla to rzecz z ktora mam do czynienia na codzien to pewnie nie zwrocilbym na to uwagi.
Za czasow programow lightwave czy imagine to gi fejkowalo sie dodatkowymi zrodlami swiatla, potem technika ta znalazla zastosowanie w realtime 3d obok texture baking czy lightmap.

Na koniec maly quiz, polecam poszukac zrodla swiatla na tej fotce

08.12.2020 17:20
3.3
Iutz
6
Generał

Idiotyczny limit na edycje postu.

Bez RT mozna symulowac efekty GI i robilo sie to juz lata temu.
Rzecz w tym, ze z RTX grafik/projektant nie musi juz kombinowac z wypalaniem textur i ustawianiem swiatel zeby otrzymac udawan, bo engine robi juz wszystko sam i to w sposob zblizony do modelu fizycznego, niepotrzebne sa dodatkowe textury i lampy.

08.12.2020 18:05
yaceek
3.4
yaceek
93
Pretorianin

GRYOnline.plTeam

lutz - Przeczytaj jeszcze raz dokładnie tekst i looknij na screeny. Ja nie napisałem, że bezpośrednie oświetlenie to GI, niezależnie od tego czy to słońce, księżyc, czy dowolne źródło światła - tam słońca/księżyca w ogóle nie widać, a jedynie jego odbite światło i na tym się skupia.
Wytłumaczeniu dlaczego RT GI jest po prostu lepsze poświęciłem cały nagłówek z Metro.

08.12.2020 21:09
3.5
Iutz
6
Generał

Naprawde nie chce mi sie dyskutowac na temat metro i "cieniowania" czy tego ze "ambient occlusion" to rowniez cecha wynikajaca ze sledzenia promieni (raytracingu) i cecha oswietlenia a nie jak sugeruje artykul cos co wymyslono do fejkowania GI (Tak, AOcc to jest element GI oddzialujacy na okreslone cechy materialu
Nawet taki unreal engine ma w swoich opcjach RT mozliwosc wyboru typu AOcc.
Nie mowilem rowniez, ze twierdzisz ze GI to bezposrednie oswietlenie, napisalem tylko ze ksiezyc, slonce i inne "sztuczne" lampy i latarki, to zrodla swiatla typu direct light o praktycznie tych samych cechach - przynajmniej w dosc ograniczonej interpretacji enginow 3D.

Inna rzecz ze chyba w spornym zdaniu - w okolicach Call of Duty - miala miejsce jakas edycja co chyba dobrze zrobi.

08.12.2020 11:46
A.l.e.X
4
odpowiedz
5 odpowiedzi
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

oczywiście wiele gier wykorzystuje już RT i w każdej robi to kolosalną różnice pisanie że tak nie jest lub udowadnianie to jest typowy obraz wyparcia. Nawet w Metro Exodus gdzie dodano tylko GI RT różnica w atmosferze gry jest kolosalna w miejscach gdzie poruszamy się przy latarce absolutnie NIC nie widać bez niej, tak samo jak w miejscach zacienionych.

Control czy Mechwarrior to już modelowy przykład jak RT zmienia obraz gry. Mniejsze różnice są w SoTR bo dotyczą tylko cieniowania, czy BF5/WD odbić.

W CP2077 mamy i światłocień słońca, źródeł światła i odbicia czyli będzie to jednym słowem przepaść wizualna pomiędzy RT i braku RT

Nie można też zapomnieć o tym że karty serii 2xxx i 3xxx dodały też TC co znacznie wpływa na gry które mają możliwość włączenia DLSS.

Jeśli chodzi o tego palita to na BOGA po co ta pleksi płytka która robi komin powietrzny, chyba że ma to pomagać w zrzutach zegarów z GPU :) Odkręćcie to i wyrzucie do kosza.

08.12.2020 13:32
4.1
zanonimizowany767782
113
Senator

Wszystko zalezy od momentu w danej grze, sa takie w ktorych nie widac zadnej roznicy, albo roznica jest minimalna i to się zdarza najczesciej
Rzadko kiedy robi to sporą róznice

08.12.2020 14:51
4.2
pawel1812
55
Generał

Jesteś w 100% pewien, że w CP2077 cokolwiek oprócz odbić jest obsługiwane przez rdzenie RT ?? Bo zdaje się podobnie jak Watch Dogs i praktycznie 100% nowych gier na RTXie, Cyberpunk obsługuje tylko i wyłącznie odbicia na tej podstawie.
W Watch Dogs osobiście bardziej wolę bez RTXa, bo te z RTXem odbicia w kałużach są, jakby ktoś zalaminował kałuże jakąś wypolerowana żywicą.
SOTR i Metro pokazało, że przy obecnej wydajności kart robienie czegokolwiek innego na Raytracingu w czasie rzeczywistym jest rzucanie się z motyką na słońce.

post wyedytowany przez pawel1812 2020-12-08 14:53:19
08.12.2020 15:22
4.3
Darkuss
49
Pretorianin
Wideo

"Jesteś w 100% pewien, że w CP2077 cokolwiek oprócz odbić jest obsługiwane przez rdzenie RT ?"

Tutaj "Redzi" tłumaczą, na jakich polach użyli RT:

https://www.youtube.com/watch?v=lKmhDFMuAkI

08.12.2020 15:39
Matysiak G
4.4
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Kolosalna to różnica jest w wymaganiach. W jakości obrazu nieproporcjonalnie mniejsza.

08.12.2020 21:00
Dawidv
4.5
Dawidv
148
Konsul

Jestem cholernie ciekaw jak się będzie prezentować RT w CP2077.

Początkowo byłem sceptyczny wobec tego, ale faktycznie robi różnice. Jak gdzieś półtora miesiąca temu nabyłem nowego rtxa, to tak sprawdzałem po kolei wszystko co ma te funkcje i jestem pod dość dużym wrażeniem, co prawda nie w każdej produkcji.

Dodatkowo, jak odpali się to na takim 77 calowym OLEDzie w 4K z HDR, to kopara opada. Wiadomo, wiele zależy od implementacji, ile tych ficzerów dodadzą do tytułu, ale fakt faktem, potrafi to zmienić szaty gierce.

Generalnie włączenie DLSS 2, przy RT potrafi robić ogrom roboty i włączanie RT nie jest już takie straszne, jak to malowali przy poprzedniej generacji kart graficznych.

08.12.2020 11:50
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
gerwaltzrybii
23
Pretorianin

Ach ci #PCMR upscaling na konsolach był be, ale DLSS na PC to już okej i prawdziwe "4k" xD

08.12.2020 12:22
Sasori666
5.1
2
Sasori666
186
Korneliusz

Bo to kompletnie co innego.

08.12.2020 14:04
ReznoR666
5.2
1
ReznoR666
48
Forgive me the 666

Wydaje mi się, że możesz nie być świadomy faktu, że jeśli określisz dwie rzeczy tym samym słowem, to nie powie to niczego o obu rzeczach, bo istnieje bardzo wiele różnic między nimi, które takie szufladkowanie wygodnie sobie w umyśle pomija. Wtedy można sobie zadrwić bez wewnętrznych wyrzutów sumienia. Nie ma też zbyt wiele wzmianki o tym, że coś jest prawdziwe czy nie. Istnieje jednak coś takiego jak rachunek zysków i strat. "Prawdziwość" (cokolwiek to jest, chodzi chyba o wewnętrzny rendering w natywnej rozdzielczości) można umieścić po stronie (potencjalnych?) strat dla DLSS i po stronie niekwestionowanych zalet dla natywnego renderingu. Ale poza tymi jest też druga strona medalu: zalety DLSS i straty natywnego renderingu. Dopiero bilans (rachunek) obu stron przynosi odpowiedź na pytanie, czy warto czy nie. Z czego ta odpowiedź będzie też zresztą totalnie subiektywna.

post wyedytowany przez ReznoR666 2020-12-08 14:07:25
08.12.2020 14:15
😊
5.3
1
adi9568
57
Generał

Ach ci konsolarze

08.12.2020 12:20
Kajzerken
6
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Kajzerken
64
Konsul

Warto, 3080 to świetna karta. Wreszcie solidny zapas na lata do wqhd oraz 4k60fps. Ci co dostali te karty po 3300zł wygrali życie.

08.12.2020 12:23
6.1
zanonimizowany1343770
18
Generał

Wygrali życie xD
Nie, żebym mówił że 3080 to zła karta, bo chciałbym ją mieć. Mam 2080 i czekam na powrót 3xxx serii, bo chcę wymienić - na prawdopodobnie 3080, ale aż taką podjarkę z wygyrwaniem życia. Narazie cieszę się nowym PS5, w przyszłym roku pewno wymienię GPU, zostaje pytanie na które.
Ale tak, trochę zazdroszczę, bo chciałem cieszyć się Cyberpunkiem na max na 3080, czego nie zrobię. Więc zdecydowałem się i tak kupić to na PS5 - oby tylko tego patcha szybko wrzucili.

08.12.2020 14:13
ReznoR666
6.2
ReznoR666
48
Forgive me the 666

Za 2-3 lata mało kto będzie pamiętał o tej karcie i jej problemach, bo wyjdą wtedy najprawdopodobniej jakieś ogólnodostępne budżetowe modele, które będą o zbliżonej wydajności rasteryzacji (oraz szybsze w RT ze względu na kolejną generację jednostek RT) i do tego ponad 3x tańsze. Tego uczy historia. Te kilka lat to tylko mały wycinek z całego życia. ;) Miną tak szybko, że nawet tego nie zauważymy. Nie wiem, czy jest to aż taki powód do dumy.

post wyedytowany przez ReznoR666 2020-12-08 14:14:08
08.12.2020 14:46
Rumcykcyk
6.3
Rumcykcyk
114
Głębinowiec

i do tego ponad 3x tańsze.

Poziom cenowy przesuwa się do góry więc jak teraz xx80 leci od 3300 do 4000, obecnie 3700-4500 to kolejna generacja będzie możliwie najtaniej to 100-150 dolarów droższa o ile znowu nie przywalą jak 20xx gdzie ceny drastycznie skoczyły w górę. W niedalekiej przyszłości za karty xx80 trzeba będzie wyłożyć 5 tys, a xx70 około 3,5-4 tys.

08.12.2020 13:00
7
odpowiedz
zanonimizowany1343642
6
Generał

Ja tam itak bede zawsze wolal płynność nad bajery.
Co mi po ladnym obrazie jak ten sie tnie i rozmazuje przy szybkim sprecaniu kamerą lub rozrywa, co powoduje mi bol oczu.

Wole 60 fps i nawet to 1080p niz 30 fps i bajery.
No chyba, ze mamy grę np przygodową point&click, to tutaj moze być 30 fps i fotorealizm.
Ale kazda gra akcji , lepiej zeby ponizej poziomu 50 fps nie spadała (czeac matryc swieci 50hz)
Ilość klatek gry nie powinna byc niższa niz odwiezanie matrycy, dopiero eowczas gra jest plynna.

A raytracing? To jak antyaliasing w 1998 roku, tez był wymyslem i ciekawostką. Do dzisiaj ma wplyw na wydajność, a karty graficzne mamy 100x wydajniejsze.

08.12.2020 13:24
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany1024841
33
Centurion

Pamiętam swego czasu inną technologię Nvidii: CUDA. Przez całe lata ludzie kupowali droższe karty z tą technologią by być gotowi. Nazwano to wreszcie podatek od CUDA.

08.12.2020 14:57
8.1
pawel1812
55
Generał

Technologia CUDA czy obecnie bardziej OpenCL jest jak najbardziej wykorzystywana. CUDA to faktycznie był trochę ruch marketingowy i dobrze, że przeszło w OpenCL(programy działają na kartach obu producentów). RTX moim zdaniem może okazać się mniej użyteczny niż CUDA/OpenCL.

08.12.2020 15:25
8.2
Darkuss
49
Pretorianin

Ja od początku używam CUDA, i cenię sobie ta technologię. Tyle że nie do gier, ale do obróbki obrazu w programach.

08.12.2020 13:27
Godfire
9
1
odpowiedz
Godfire
45
Dżony Bi
Image

ta technologia jest super, taki powiew świeżości w ostałej przez lata grafice

post wyedytowany przez Godfire 2020-12-08 13:51:35
08.12.2020 13:40
10
odpowiedz
4 odpowiedzi
zanonimizowany146624
131
Legend

Dlaczego nie ma na liście Crysisa i Shadow of TR (gdzie szczególnie widać RT) ?

08.12.2020 14:10
maciell
10.1
maciell
115
Senator

Bo kolidowalo z wizja artykulu. RT jest do dupy i szkoda panie na to czasu. Swieci sie w dodatku jak psu jajca. Problem w tym, ze jest mega roznica pomiedzy statycznymi obrazkami z gry, a granie w gre z RT wlacznym. A juz polacznie RT+ oled tv/monitor z HDR to juz zbieranie szczeki z podlogi. No, ale tego nie wytlumaczysz panu co siedzi na 27 cali tn z 300 cd/m2.

08.12.2020 15:00
10.2
pawel1812
55
Generał

maciell no nie wytłumaczysz mi co jest przyjemnego jak monitor daje Ci słońcem po oczach. No chyba, że dla Ciebie wizyty u optyka są tym, co lubisz w życiu robić najbardziej.
Pomijając wszystkie inne technologię, to uważam, że HDR to jedna z tych technologii, która powinna stać obok DRM i odejść w zapomnienie. Gra ma dawać przyjemność, a nie walić słońcem po oczach. Zapytaj graczy Rusta, jak im się podoba zmiana w postrzeganiu słońca przez gracza. :D Nawet HDRu nie trzeba do tego. Wystarczy normalna paleta barw, by nie było nic widać na ekranie.

post wyedytowany przez pawel1812 2020-12-08 15:01:29
08.12.2020 15:19
Wielki Gracz od 2000 roku
10.3
Wideo

O tego Crysisa ci chodzi w którym włączony RT nie robi praktycznie żadnej różnicy prócz ledwo widocznych odbić w wodzie, na które i tak nikt nie zwróci uwagi?

https://www.youtube.com/watch?v=YRxx3CXhCts

To jest chyba do tej pory najgorzej zaimplementowany RT w grach.

08.12.2020 21:22
Legion 13
10.4
Legion 13
158
The Black Swordsman

Shadow of Tomb Raider i widoczny RT? Przecież tam dosłownie dostajemy trochę miększe cienie za średnio 30% a w ekstremalnym przypadku 50% wydajności.

No tak po zastanowieniu się to świetny pokaz RT - dostajesz nic za obcięcie framerate o połowę.

08.12.2020 13:52
ReznoR666
11
1
odpowiedz
ReznoR666
48
Forgive me the 666

Ray Tracing to fajna ciekawostka, jak bardzo dawno temu teselacja w nowym DX11. Ja sam jednak poczekam do czasów, kiedy karty z obsługą Ray Tracingu będą wymagane do uruchomienia (większości) gier a Ray Tracing będzie działał na kartach budżetowych szybciej niż na dzisiejszym RTX 3090. Obie rzeczy, jak wszyscy wiemy — bo tego nas uczy historia — są tylko i wyłącznie kwestią czasu.

post wyedytowany przez ReznoR666 2020-12-08 14:16:41
08.12.2020 14:48
Rumcykcyk
12
1
odpowiedz
Rumcykcyk
114
Głębinowiec

Ja mam kartę RTX od kilku dni, a RT na oczy nie widziałem. Dla mnie numero 1 to wydajność, a bajery odstawiam na dalszy plan.

post wyedytowany przez Rumcykcyk 2020-12-08 14:48:36
08.12.2020 20:31
mixer_mr
13
odpowiedz
mixer_mr
49
Pretorianin

Po przesiadce na RTX 2070 S zagrałem tylko w jedną grę z RT i to na krótko (ARK Survival Evolved). Jakaś tam różnica jest, ale znacznie bardziej interesował mnie przyrost wydajności względem GTX 980, a ten jest zauważalny.
Na RT zbytnio mi nie zależy, w tytułach, w które gram najczęściej (simracing) nie jest on priorytetem i raczej w najbliższym czasie nie będzie wprowadzany. Mimo tego planuję przesiadkę na RTX 3080, połączoną z przejściem na monitory 3x1440p (11 mln pikseli, czyli więcej niż w 4K), a tutaj już dodatkowa moc się przyda.

08.12.2020 21:08
Legion 13
14
odpowiedz
Legion 13
158
The Black Swordsman

Kupiłem kartę z RT i włączyłem to na kilka minut w Control, Minecrafcie i BFV, później wyłączyłem - tak RT to bardzo ładne odbicie, ale wolę płynność, tak patrząc na postęp pomiędzy pierwszą generacją a drugą generacja RT to karty na których będzie warto to włączyć dostaniemy najwcześniej za 6 lat.

Tak w sumie jestem ciekawy jak teraz będzie wyglądał rynek GPU. Jestem ciekawy czy Nvidia była przygotowana na tempo rozwoju które chce narzucić AMD. Nvidia wydawała sobie karty co 2-3 lata, przeważnie w cyklu - duży przeskok -> mniejszy przeskok, AMD zrobiło ogromny skok pomiedzy RDNA a RDNA 2 w półtora roku i już teraz zapowiedzieli że przeskok pomiędzy RDNA2 a RDNA3 będzie podobny, a premiera RDNA3 nastąpi już w 2021 - jestem ciekaw czy Nvidia zaspała jak Intel czy jednak wiedzieli że AMD może być bardzo mocnym rywalem.

post wyedytowany przez Legion 13 2020-12-08 21:14:53
09.12.2020 11:46
15
odpowiedz
Arcibalt
16
Legionista

#barikson1989 Jako posiadacz rtx 2070 w niektorych grach zaczelem czuc niedobory mocy, co mnie stasznie irytowalo i sklonilo do upgradu sprzetu. Na poczatku moim targetem bym rtx 3080, ale po prezentacji AMD zdecydowalem sie na wkroczenie w szeregi radeonow strzelajac w 6800 XT. Ostatecznie kupilem 6800 bez XT od msi i powiem ze karta daje rade. RTX ma ale ja powiem szczerze ze przez ten czas co mialem 2070 uswiadczylem go moze w 3-4 grach i nie byl to game changer jak np HDR. Teraz pomykam we wszystko na moim tv 4 k 60 klatek i jest ok, a przede wszystkim wkoncu wszystko smiga mi w VR na maxa bez kompromisow. Jak mialbym wybor Rx6800 albo RTX 3070 bez sekundy zastanowienia bralbym Radeona.

12.12.2020 15:48
Godfire
16
odpowiedz
Godfire
45
Dżony Bi
Technologie Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem