Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Falszywy widescreen w poprzedniej generacji PS3, Xbox 360, PC

01.05.2019 11:00
1
hinson
73
Generał

Falszywy widescreen w poprzedniej generacji PS3, Xbox 360, PC

Tak mnie wzielo na pewne przemyslenia dotyczace gier poprzedniej generacji, czyli PS3 i Xbox 360. Byla to pierwsza generacja konsol, ktora domyslnie wprowadzila wsparcie dla panoramicznych ekranow.
Ale czy wyswietlanie tych gier na ekranach 16:9 mozna nazwac prawdziwym widescreen? Moim zdaniem nie.
Rozchodzi sie miedzy innym o tzw pole widzenia, field of view z angielskiego w skrocie FOV i ''vert-''.
To wlasnie niski FOV z ''vert-'' bylo najwieksza wada tych gier. Te cechy maja nie tylko spory wplyw na odbior, komfort rozgrywki ale i na zdrowie. Na przyklad niski FOV w grach, moze wywolac zle samopoczucie juz po kilkunastu minutach spedzonych z gra, a w skrajnych przypadkach doprowadzic nawet do wymiotow.
Co prawda dla graczy konsolowych, ktorzy przewaznie siedza dalej od telewizorow niski FOV ma mniejszy wplyw na komfort rozgrywki, ale dla graczy PC, ktorzy maja monitor zaraz przed samym nosem, zaczyna mocno przeszkadzac.
Otoz, przypuszczam ze ponad polowa gier poprzedniej generacji wyswietla obraz w tzw ''vert-'' gdzie obciete jest pewna czesc ekranu i np bohater gry TPP, jest blizej kamery i czesto widac go do polowy mozna nawet powiedziec ze do dupy.
Prawidlowym wyswietlaniem obrazu jes tzw ''Hor+'', czyli nasz bohater w grze TPP bedzie dalej od kamery i bedzie widoczny nawet caly a czesciej poza dupe i widac mu bedzie lydki.

I mozna dojsc do wniosku ze ponad polowa gier poprzedniej generacji byla wyswietlana w vert- na ekranach panoramicznych.
Te same gry w wersjach na PC, po przelaczeniu sie na rozdzielczosc 4:3 wyswietlaly obraz w ''Hor+'', czyli ten prawidlowy
Prawie wszystkie gry na Unreal Engine 3 byly w widescreen w vert-. Miedzy innymi Turok 2008, Black Site Area 51, Bioshock, Stranglehold, Borderlands, Hour of Victory, cala seria Mass Effect a nawet slynny hit Gears of Wars ktory sprzedal swiatu Xboxa 360 mial vert-.
Jak obraz sie zmienia po przelaczniu rozdzielczosci, mozna zobaczyc na przykladzie owego Gears of War na stronie wsgf.

http://www.wsgf.org/dr/gears-war

Moim zdaniem, wczasach Xboxa 360 i PS3 zostalismy zrobieni w balona, bambuko, konia, jelenia, w jajo, w trabe przez wielu producentow i wydawcow gier, ktorzy nie byli gotowi na prawdziwy widescreen w grach i sprzedawali nam ten falszywy widescreen ''vert-''.
Co prawda niektorzy producenci sie opanowali i np kolejne czesci swoich hitow mialy juz Hor+ w widescreen ale niesmak pozostal.

Jak dobrze ze istnieja moderzy ktorzy czesto pliki exe tych gier hackuja i przywracaja w wielu grach ''Hor+'' a nawet dodaja wyzszy niestandardowy FOV.
Moze myle pojecia FOV i ''vert-'' ale brzydze sie grac w gry ktore tak wyswietlaja obraz szerokoekranowy. Wole juz przelaczyc taka gra na 4:3 niz sie meczyc.
Po prostu mnie juz po pol godziny grania zaczyna bolec glowa kiedy gra, nie wyswietla sie poprawnie w widescreen. Jak na 4:3 obraz jest poprawny, to moge i godzinami siedziec przed monitorem i nic mi nie bedzie.

Forum: Falszywy widescreen w poprzedniej generacji PS3, Xbox 360, PC