Od razu zaznaczam, że chodzi mi tu o klasyczne RPG, w których mechanika oparta jest wyłącznie o statystyki postaci i element losowy. No właśnie - element losowy - ze świecą szukać systemu klasycznego RPG który by go nie zawierał. Istniał on przecież od początku i jest nieodłączną częścią erpegowego świata. Wprowadzenie go miało na celu implementację elementu ryzyka/konieczności oceniania swoich szans/wywołanie uczucia niepewności u graczy. Jak spora część z nas się pewnie nie raz przekonała potrafi on być miejscami niemiłosierny, a zła passa potrafi uczynić z potężnej postaci bezużyteczną ciamajdę, jakkolwiek znikoma szansa by na to nie była. Od pewnego czasu zastanawiam się czy system oparty wyłącznie na statystykach postaci byłby możliwy i funkcjonalny. System, w którym sukces przy odpowiednim rozwoju postaci, strategii i taktyce byłby zapewniony. Co myślicie o takim systemie? Czy byłby on funkcjonalny, a nawet lepszy? Czy może lubicie element losowy?
Masz bejzbola i masz gościa którego chcesz nim uderzyć. Raz walniesz go tak, że czaszka połamana i koleś od razu się przekręci innym razem on zrobi lekki unik w bok i tylko urwiesz mu ucho.
W życiu element losowy istnieje zawsze więc nie widzę powodu, żeby nie istniał w crpg.
Odpowiednio wprowadzony element losowy symuluje wpływ, jaki na wynik działania wywierają czynniki, czy też warstwy rzeczywistości, które są zbyt szczegółowe i złożone dla bezpośredniego odwzorowania typu przyczyna-skutek. Zatem mechanika mająca odwzorowywać rzeczywistość bez takiego elementu byłaby zubożona.
Dla mnie jest niezbędny, po pierwsze jak wspomnieli przedmówcy udaje on symulacje czynników nie symulowanych, po drugie sprawia, że grze towarzyszy więcej emocji. Trafienie z mała szansą albo pudło z dużą wymagają na nas dostosowania późniejszych akcji. Wyniki pewne zabiłyby tą frajdę spłycając planowanie, bo alternatywne rozwiązania nie byłby potrzebne.