Witam mam pytanie ja w tytule
Czy gdy zakupię ekran 27 calowy i zagram na 1280 x 720 to na tej samej konfiguracji co grałem na 19 calach w rozdzielczości 1280 x 720 będę miał tyle samo czy mniej klatek? Słyszałem że cale pochłaniają klatki to prawda? Czy mogę śmiało kupić duży monitor i jak na fulldh nie pociągnie to na 1280 x 720 będę miał taką samą wydajność jak na 19 calach?
Tak, taką samą.
To rozdzielczość decyduje o wydajności. Jeśli w obu bedzie to samo, nie powinieneś widzieć różnicy w prędkości renderowania klatek (możesz za to widzieć lepszy/gorszy obraz, w zależności od percepcji, jak i różnić w ustawieniach i jakości obu monitorów).
Cale nie mają znaczenia, możesz mieć 1500 calowy monitor i w rozdzielce 1280x720 będzie miał tyle samo fpsów co na monitorze 10 calowym z tą samą rozdzielką, bo po prostu liczy się tylko rozdzielczość ekranu, 1280 pixeli w jedną stronę i 720 pixeli w drugą, pomnóż sobie, niezależnie od liczby cali, tyle samo pixeli będzie liczone przez kartę graficzną.
Tylko jaki jest sens w graniu na ekranie 27 calowym na rozdzielczości 1280x720? Będziesz miał taką pikselozę, że każda gra będzie wyglądać ohydnie. Musiałbyś wtedy wyłączyć skalowanie obrazu, żeby pozbyć się tego problemu, ale wtedy granie nie będzie się wcale różniło od grania na 19 calowym ekranie.
Jak wyżej piszą cale nie mają wpływu na ilość klatek, ale jeszcze jedną rzecz trzeba wziąc pod uwagę. Odświeżanie monitora w Hz. Jeśli np. na 19 calowym masz 100Hz dla rozdzielczości, o której wspominasz i masz w grze 100 klatek na sekundę, to na 27 calowym obsługującym tylko 60Hz, będziesz miał maks. tylko 60 klatek na sekundę w tej samej grze na tym samym sprzęcie. Różnica bardzo nieznaczna dla naszego oka (jeśli w ogóle zauważalna, prawdopodobnie tylko profesjonalni gracze w strzelankach będą widzieć różnicę), ale jest.
Rzadki przypadek dzisiaj (standard dla LCD to jeszcze 60Hz), ale dawniej przy przesiadce z CRT na LCD było to częste.
O ile mi wiadomo ludzkie oko nie widzi różnicy powyżej 60Hz, w strzelankach chodzi o czas reakcji, a nie o widocznie większą płynność. Poza tym wyłączając synchronizację pionową gra będzie genmerowała i 200 klatek, ale wyświetli tyle i może monitor, czyli przeważnie 60.
Obecnie gram w Far Cry IV gra świetnie wygląda na HD. A ekran niestety zaczyna mi się psuć więc chyba nie uniknę zakupu. Mam zapas klatek i to nawet z włączonym TXAA 4X z maksymalnymi ustawieniami więc dałbym fullhd w tej grze. Dlatego pytam się czy wielkość ekranu ma znaczenie bo najwyżej gdy nie uciągnie gra na fullhd obniżę do swojej rozdzielczości i tak myślę, że sama wielkość ekranu poprawi jakość.
GTX 660 OC
Jak będziesz chciał grać na HD to będziesz musiał grać z AA, bo krzywe krawędzie będą mocno widoczne.
To gram w każdej produkcji tam gdzie widoczne są krawędzie. Przy Fullhd mogę zrezygnować z AA bo nie będą rzucać się w oczy.
https://saturn.pl/komputery-i-tablety/monitor-samsung-t24d391ew
https://saturn.pl/komputery-i-tablety/monitor-samsung-s27e391h
https://saturn.pl/komputery-i-tablety/monitor-samsung-t24d391ew
http://allegro.pl/bialy-monitor-23-asus-vx239h-w-ips-fhd-5ms-i5995803728.html
Doradźcie który wziąć?