Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 5 sierpnia 2022, 09:55

Honorowe wzmianki. Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy

Spis treści

Honorowe wzmianki

Historia gier komputerowych i ich twórców z lat 90. to temat na grubą książkę. Z oczywistych względów nie da się opowiedzieć wszystkiego w jednym artykule. Uprzedzając jednak choćby część ewentualnych komentarzy w stylu „a gdzie jest...”, w telegraficznym skrócie wspomnijmy jeszcze parę znanych firm, jednocześnie zachęcając Was do podawania nazw swoich ulubionych studiów, których tu zabrakło!

Acclaim

Ogromny wydawca z USA, działający w latach 1987–2004. Jego logo najbardziej pamiętamy chyba z tego, że wyskakiwało przed rundami w kolejnych odsłonach Mortal Kombat.

Apogee Software

Firma stworzona w 1987 roku zasłynęła z popularyzowania dystrybucji „shareware”, czyli wydawania małej części gry za darmo, z możliwością dokupienia pełnej wersji. Nie było to „demo” w klasycznym znaczeniu tego słowa, tylko raczej pierwszy epizod kampanii. Dzięki temu wielki sukces i rozgłos zyskały gry Duke Nukem, Wolfenstein 3D, Commander Keen i Rise of the Triad. W 1996 roku firma zmieniła nazwę na 3D Realms, wydając przy okazji swój wielki hit: Duke Nukem 3D.

Zostało jeszcze 68% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Pamiętacie Tamagotchi? Kultowa zabawka z lat 90. nigdzie nie zniknęła
Pamiętacie Tamagotchi? Kultowa zabawka z lat 90. nigdzie nie zniknęła

Jeśli sami nie nosiliście kiedyś w kieszeni plastikowego jajka, to na pewno znaliście kogoś, kto nosił i słuchaliście, jak zabawka wysokimi dźwiękami oznajmia swoje potrzeby. Albo i wciąż znacie, bo Tamagotchi wciąż istnieją i mają się dobrze.

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.