futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 18 marca 2022, 14:40

Luxtopreda PKP. Pociąg Kraków - Zakopane. Polski superpociąg - Luxtorpeda

Spis treści

Luxtopreda PKP. Pociąg Kraków - Zakopane

Uchodził za bardzo komfortowy i niesamowicie szybki. Z tym drugim nietrudno się zgodzić – w 1936 roku „luxtorpeda” ustanowiła niepobity do dziś rekord czasu przejazdu na trasie Kraków – Zakopane. Dokonała tego w 2 godziny i 18 minut. Warto jednak wiedzieć, że był to kurs specjalny, a trasa została do tego wcześniej przygotowana.

Standardowo „luxtorpedzie” dotarcie do Zakopanego zajmowało nieco poniżej trzech godzin. Sporą w tym zasługą, oprócz wysokiej prędkości, miała konstrukcja wagonu. Na tej trasie dochodzi do trzykrotnej zmiany kierunku ruchu pociągu. SAx 90080 posiadał kabiny na obu końcach, więc operacja ta trwała dosłownie chwilę.

Polskie Luxtorpedy w fabryce - w środku oryginalny VT63. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe - Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski? - dokument - 2022-03-18
Polskie Luxtorpedy w fabryce - w środku oryginalny VT63. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Tylko pierwsza „luxtorpeda” była produkcji austriackiej. Powstało ich razem sześć – oryginał VT63 i pięć wagonów spalinowych zbudowanych w Chrzanowskiej fabryce Fablok. Polskie wersje nieco różniły się od oryginału, miały więcej okien, jeszcze bardziej opływowy przód i trochę zmian we wnętrzu.

Inne były też silniki – zamiast benzynowych, dwie wysokoprężne maszyny MAN’a, każda o mocy ok. 100 KM. Polskie wagony o numerach SAx 90081 – SAx 90086 były szybsze, osiągały 115 km/h. Miały jednak nieco mniej miejsc. Ze względu na ograniczenie do pierwszej klasy zabrać mogły 52 pasażerów (VT63 – 56 pasażerów).

Wysoki komfort?

Nieco dyskusyjny był komfort przejazdu „luxtorpedami”. Narosło wokół niego sporo mitów. Wózki tych spalinowych wagonów miały koła z gumowymi obręczami i amortyzację. Więc pod tym względem na pewno podróż nimi była spokojniejsza od ówczesnych, trzęsących się pociągów.

Kabina maszynisty „luxtorpedy”. Źródło: YouTube / Kolorofon - Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski? - dokument - 2022-03-18
Kabina maszynisty „luxtorpedy”. Źródło: YouTube / Kolorofon

Trudno powiedzieć, czy w środku było cicho, gdyż w jednym wagonie znajdowały się pracujące jednocześnie, dwa spore silniki diesla (w oryginale były benzynowe, które na ogół są cichsze). Ale być może zadbano o ich wyciszenie. Za to sporym problemem na pewno była ilość miejsca we wnętrzu.

Zostało jeszcze 59% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej

Pociąg do gier, czyli sentymentalna podróż po grach kolejowych
Pociąg do gier, czyli sentymentalna podróż po grach kolejowych

Kolejowe gry to ten rodzaj rozgrywki, który powstał w wyniku ogromnej miłości do kolei. Postanowiliśmy przypomnieć najlepsze gry z pociągami, ale również te, o których zwyczajnie warto pamiętać. Przed Wami kawał niesamowitej historii kolei w świecie gier.