Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 maja 2022, 15:25

autor: Michał Zegar

Star Citizen już nie pójdzie na GTX 780; jak zmieniły się wymagania przez 10 lat

W sieci pojawiły się wymagania sprzętowe gry Star Citizen w wersji alfa 3.17. Wygląda na to, że zakończyło się wsparcie dla Windowsa 7 oraz niektórych kart graficznych. A pomyśleć, że jeszcze dekadę temu wystarczył 1 GB VRAM-u i Windows Vista.

Pod koniec kwietnia do wersji alfa Star Citizena zawitał patch 3.17. Jedną z najbardziej wyczekiwanych nowości, które wprowadził, jest częściowa implementacja Gen12, czyli nowej – bardziej wydajnej – architektury renderowania. Po zaktualizowaniu tytułu cała nieprzezroczysta geometria statyczna będzie działać w oparciu o nią (via Spaceloop), co może pozytywnie wpłynąć na wydajność gry na niektórych konfiguracjach sprzętowych.

Co z wymaganiami?

Oczywiście nowa technika renderowania oznacza też zmiany w wymaganiach sprzętowych Star Citizena. Minimalne prezentują się następująco:

  1. System: Windows 8.1/10 (wymagany najnowszy Service Pack; Windows 11 także jest wspierany)
  2. CPU: czterordzeniowy – Intel Sandy Bridge / AMD Bulldozer lub późniejszy
  3. RAM: 16 GB
  4. Karta graficzna: 3 GB VRAM z pełną sprzętową obsługą funkcji DirectX 11.1 lub wyższej wersji
  5. Miejsce na dysku: 80 GB

Dla porównania w wymaganiach minimalnych z 29 października 2020 roku (via Wayback Machine) można znaleźć wzmiankę o Windowsie 7 SP1, GPU mającym przynajmniej 2 GB VRAM-u na pokładzie oraz 63,5 GB miejsca na dysku. Procesor i RAM pozostały bez zmian do dzisiaj.

Jak to wyglądało niemal dekadę temu?

Częściowa implementacja Gen12 oznacza przesiadkę na DirectX 11.1, a co za tym idzie, zakończenie wsparcia dla Windowsa 7 i kart graficznych, które nie obsługują w pełni tego API – w tym GPU z serii GTX 700 i starszych, gdyż te działają w oparciu o zestaw funkcji DirectX na poziomie 11.0 bądź wcześniejszym (jak donoszą serwis Tom's Hardware i użytkownicy Reddita).

Co ciekawe, owa rodzina kart graficznych zadebiutowała w 2013 roku, gdy pojawił się pierwszy grywalny moduł Star Citizena. Wymagania minimalne prezentowały się wtedy następująco:

  1. System: Windows Vista/7/8
  2. Procesor: czterordzeniowy
  3. RAM: 8 GB
  4. Karta graficzna: 1 GB VRAM kompatybilna z DirectX 11

Co nowego przynosi 3.17?

Oprócz częściowej implementacji Gen12, alfa 3.17 wprowadza do gry „systemy, które pozwalają graczom latającym określonymi statkami na tankowanie innych statków, w zamian za opłatę”.

  1. W świecie Star Citizena pojawiła się także pierwsza rzeka (zlokalizowana na planecie microTech).
  2. Gracze mogą od teraz sprzedawać przedmioty ze swojego ekwipunku.
  3. Dodano gadżety górnicze i sprzedawcę kawy.
  4. Usprawniono wiele aspektów kreatora postaci oraz wygląd skóry postaci.
  5. Upiększono chmury zakrywające niebiosa planet (youtuber AERODY porównał ich wygląd z tymi z poprzedniej wersji).
Star Citizen już nie pójdzie na GTX 780; jak zmieniły się wymagania przez 10 lat - ilustracja #1
Planeta Hurston – po prawej: wcześniejsza wersja Star Citizena; po lewej: alfa 3.17. Źródło: YouTube.

Windows 7 może powrócić

Wraz z pełną implementacją Gen12 twórcy gry (studio Cloud Imperium Games) mają w planach przesiadkę z API DirectX na Vulkan.

Ma to zagwarantować znaczny skok w wydajności gry oraz umożliwić pokaźne zwiększenie odległości rysowania obiektów. Co więcej, Vulkan wspiera Windowsa 7. Niewykluczone zatem, że w przyszłości ponownie będzie można zagrać w Star Citizena na tym systemie.

Co jeszcze czeka nas w przyszłości?

W kolejnych aktualizacjach twórcy skupią się zapewne na ulepszaniu sztucznej inteligencji postaci niezależnych – otrzymamy może coś na wzór systemu Radiant AI z serii The Elder Scrolls. Na koniec warto wspomnieć, że zbiórka pieniędzy na rozwój Star Citizena przekroczyła niedawno próg 450 mln dolarów.

  1. Star Citizen – strona oficjalna