Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

gol originals - newsy i ciekawostki

BlizzCon 2023: Wierzcie mi lub nie, ale WoW jest twarzą tego eventu
BlizzCon 2023: Wierzcie mi lub nie, ale WoW jest twarzą tego eventu

Karol Laska, 4 listopada 2023, 19:35

World of Wacraft podbił Blizzcon 2023. Ludzie oszaleli na jego punkcie, zapowiedź trzech dodatków zrobiła swoje, a Marvel z zazdrością patrzy na to, jak bardzo po „avengersowemu” udało się sprzedać WoW-a. Kultowe MMORPG otrzymuje kolejne życie.

BlizzCon 2023: Jestem w szoku, ale Warcraft Rumble naprawdę kogoś interesuje
BlizzCon 2023: Jestem w szoku, ale Warcraft Rumble naprawdę kogoś interesuje

Karol Laska, 4 listopada 2023, 18:50

„Warcraft Rumble fajny jest”, zdaje się oceniać większość uczestników BlizzConu. Nie mnie oceniać tak wielką ekscytację związaną z nową grą mobilną Blizzarda, więc po prostu na szybko zdam Wam raport z LA. Tak grę widzą tutejsi gracze.

W co gra Jacek Bartosiak? Zapytaliśmy go o to
W co gra Jacek Bartosiak? Zapytaliśmy go o to

Zbigniew Woźnicki, 31 października 2023, 16:10

Strategie, FPS-y i kafejki internetowe. Jacek Bartosiak z grami ma styczność nie od dziś, a więc nie powinien dziwić fakt, że aktualnie współdziała nad projektem Play of Battle. Pytanie, jak jego doświadczenia przełożą się na proces produkcyjny.

Ta rzecz z książki o Cyberpunku może wejść do kanonu gry
Ta rzecz z książki o Cyberpunku może wejść do kanonu gry

Zbigniew Woźnicki, 20 października 2023, 17:20

Rafał Kosik, współscenarzysta Cyberpunka: Edgerunners i autor książki Bez przypadku, zdradził, że dodał od siebie nowe określenia, które wzbogacają dystopiczne uniwersum. Wcześniej nie było polskich słów na opisanie pewnych aspektów.

Napisał Wiedźmina i Cyberpunka 2077, ale dopiero ta gra otwarła mu oczy na tworzenie scenariuszy
Napisał Wiedźmina i Cyberpunka 2077, ale dopiero ta gra otwarła mu oczy na tworzenie scenariuszy

Zbigniew Woźnicki, 28 sierpnia 2023, 15:40

Pisarz Jakub Szamałek zdradził w wywiadzie, jaka produkcja ostatecznie pokazała mu możliwości opowiadania ciekawych historii w grach wideo. To tytuł, który nie wszystkim może od razu przyjść na myśl.

„Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”.  Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis
„Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”. Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis

Karol Laska, 28 sierpnia 2023, 15:15

Co się stało, że po 15 latach Dzieje Khorinis zostały anulowane i czy aby na pewno to wszystko wina komunikacyjnych barier. O kulisach projektu opowiedział w rozmowie z GRYOnline.pl koordynator scenarzystów moda, Piotr „Bhaal” Cholewa.

Współtworzył Call of Duty, a spytany o najoryginalniejszy FPS - wybrał polską grę
Współtworzył Call of Duty, a spytany o najoryginalniejszy FPS - wybrał polską grę

Paweł Musiolik, 25 sierpnia 2023, 15:45

Immortals of Aveum jest czymś wyjątkowym w morzu FPS-ów. Reżyser tego magicznego shootera na tyle inaczej patrzy na gatunek, że za najoryginalniejszą strzelankę uważa pewien polski tytuł.

Producent portu Gothica mówi nam, dlaczego gra nie trafi na inne platformy
Producent portu Gothica mówi nam, dlaczego gra nie trafi na inne platformy

Krzysiek Kalwasiński, 18 sierpnia 2023, 15:18

Zapytaliśmy producenta switchowej wersji Gothica o to, dlaczego port tej kultowej gry trafi jedynie na Nintendo Switcha. Jak się okazuje, ma to związek z powstającym remakiem.

Co wiemy o Gothic Remake po trailerze? Szybka analiza fana serii
Co wiemy o Gothic Remake po trailerze? Szybka analiza fana serii

Karol Laska, 11 sierpnia 2023, 21:26

Gothic Remake nie ma łatwej ścieżki produkcyjnej. Część pracy poszła do kosza, ostatnie miesiące przynosiły głównie pojedyncze arty bądź informacje, ale w końcu mamy nowy trailer. Mnie, jako fana serii, jednocześnie intryguje i dystansuje.

Path of Exile 2 po polsku? Twórcy: „język polski jest wysoko na liście”
Path of Exile 2 po polsku? Twórcy: „język polski jest wysoko na liście”

Hubert Śledziewski, 29 lipca 2023, 16:00

Czy w Path of Exile 2 zagramy po polsku? Twórcy ze studia Grinding Gear Games udzielili na to pytanie odpowiedzi, która daje pewną nadzieję na rodzimą lokalizację.

Twórca Path of Exile o Diablo 4 - „nie czuję, że gram w RPG akcji”
Twórca Path of Exile o Diablo 4 - „nie czuję, że gram w RPG akcji”

Hubert Śledziewski, 29 lipca 2023, 10:25

Reżyser kreatywny Path of Exile 2 przyznał, że tworząc tę grę, studio Grinding Gear Games nie szuka inspiracji w Diablo 4. „To dwie różne produkcje”.

Twórca Baldur's Gate 3 nie rozumie, czemu nie powstaje więcej takich gier
Twórca Baldur's Gate 3 nie rozumie, czemu nie powstaje więcej takich gier

Hubert Śledziewski, 22 lipca 2023, 15:48

Reżyser Baldur’s Gate 3, Swen Vincke, przyznał, że nie rozumie, czemu wychodzi tak mało klasycznych gier RPG. Chciałby, aby było inaczej, bo wtedy miałby więcej tytułów do ogrania.

„W innym świecie to mógł być nasz Fortnite”. Twórca Dying Light wspomina zapomniany projekt battle royale
„W innym świecie to mógł być nasz Fortnite”. Twórca Dying Light wspomina zapomniany projekt battle royale

Hubert Śledziewski, 12 lipca 2023, 17:42

Pamiętacie jeszcze Dying Light: Bad Blood? Ten porzucony dodatek battle royale do owej gry Techlandu mógł być – przynajmniej „na papierze” – polskim Fortnite’em. Oto, dlaczego do tego nie doszło.

Twórca Dying Light 2 ocenia Dead Island 2. Tę jedną rzecz chciałby „odzobaczyć”
Twórca Dying Light 2 ocenia Dead Island 2. Tę jedną rzecz chciałby „odzobaczyć”

Hubert Śledziewski, 11 lipca 2023, 16:22

Jakie byłoby Dead Island 2, gdyby – tak jak „jedynkę” – stworzył je polski Techland? Odpowiedzi na to pytanie już nie poznamy. Wiemy za to, jaki element tej gry nie przypadł do gustu Tymonowi Smektale, lead game designerowi Dying Light 2.

Paweł Sasko o misji z Krwawym Baronem: „Czegoś takiego w grach AAA nie było”
Paweł Sasko o misji z Krwawym Baronem: „Czegoś takiego w grach AAA nie było”

Hubert Śledziewski, 1 lipca 2023, 12:47

Wątek Krwawego Barona to jedna z najlepszych, najdojrzalszych historii w Wiedźminie 3 – a być może i w grach w ogóle. O stojących za nią inspiracjach opowiedział nam Paweł Sasko ze studia CD Projekt Red.

Paweł Sasko przyznaje - z tą rzeczą w Cyberpunku przesadzili
Paweł Sasko przyznaje - z tą rzeczą w Cyberpunku przesadzili

Hubert Śledziewski, 30 czerwca 2023, 15:39

Artyści rzadko uważają swoje dzieła za w pełni ukończone. Dotyczy to również deweloperów gier. Paweł Sasko ze studia CD Projekt Red przyznał, z którym elementem Cyberpunka 2077 przesadził – gdyby mógł, pewnie by to zmienił.

Paweł Sasko o dramatycznej śmierci w Wiedźminie 3: „Chciałem, aby zabolała graczy”
Paweł Sasko o dramatycznej śmierci w Wiedźminie 3: „Chciałem, aby zabolała graczy”

Hubert Śledziewski, 29 czerwca 2023, 16:37

Paweł Sasko, główny projektant zadań w Wiedźminie 3, wyjawił nam, skąd wziął się pomysł uśmiercenia pewnego ważnego bohatera w Dzikim Gonie. „Potrzebowałem postaci, która zaboli”. [Uwaga: spoilery].

Twórca Heroes 3 nigdy nie grał w HoMM od Ubisoftu. „Ktoś inny zaczął wychowywać moje dziecko”
Twórca Heroes 3 nigdy nie grał w HoMM od Ubisoftu. „Ktoś inny zaczął wychowywać moje dziecko”

Karol Laska, 20 czerwca 2023, 17:00

Twórca Heroes 3 i 4, David Mullich, nie miał nigdy chęci, bo ograć kolejne części serii autorstwa Ubisoftu. Wytłumaczył nam dlaczego, a przy okazji nie bał się odrobiny krytyki względem wizji francuskiej firmy. Choć znalazło się i miejsce na parę słodszych słów.

„Otrzymywał groźby śmierci od fanów”. Twórca Heroes 3 o kulisach odejścia współpracownika
„Otrzymywał groźby śmierci od fanów”. Twórca Heroes 3 o kulisach odejścia współpracownika

Hubert Śledziewski, 17 czerwca 2023, 19:10

David Mullich, reżyser Heroes of Might and Magic 3, opowiedział nam o tym, jak zespół deweloperski opuścił główny projektant gry, Greg Fulton. „Wydaje mi się, że otrzymał groźby śmierci od kilku fanów […]”.

W Cyberpunk 2077: Phantom Liberty pojawi się lokacja inspirowana polskim miejscem
W Cyberpunk 2077: Phantom Liberty pojawi się lokacja inspirowana polskim miejscem

Hubert Śledziewski, 12 czerwca 2023, 14:50

W Cyberpunk 2077: Phantom Liberty pojawi się lokacja prawdopodobnie inspirowana warszawskim Stadionem Dziesięciolecia.

Blizzard o braku upragnionej mechaniki w Diablo 4.  „Nikt nie mówi, że nie powróci”
Blizzard o braku upragnionej mechaniki w Diablo 4. „Nikt nie mówi, że nie powróci”

Zbigniew Woźnicki, 9 czerwca 2023, 15:30

Słowa runiczne nie występują w serii Diablo od czasów jej drugiej odsłony. Redakcja portalu GRYOnline.pl miała okazję porozmawiać z producentami Diablo 4 i dowiedzieć się, czy ten system ma szansę powrócić.

„Kiedyś było łatwiej”. Były pracownik Blizzarda o trudach tworzenia gier
„Kiedyś było łatwiej”. Były pracownik Blizzarda o trudach tworzenia gier

Karol Laska, 2 czerwca 2023, 18:10

Thiago Klafke, były deweloper Blizzarda i Ubisoftu, a aktualny pracownik 100 Thieves, opowiedział redakcji GRYOnline.pl o trudach tworzenia gier, niemożności eliminacji wszystkich bugów i potencjalnej przyszłości branży.

Nad Starfieldem pracuje od 7 lat, ale na pomoc przy Falloucie 3 miał tylko kilka miesięcy
Nad Starfieldem pracuje od 7 lat, ale na pomoc przy Falloucie 3 miał tylko kilka miesięcy

Kamil Kleszyk, 2 czerwca 2023, 16:38

Inon Zur, światowej sławy kompozytor i długoletni współpracownik Bethesdy, w rozmowie z redakcją portalu GRYOnline.pl opowiedział co nieco o kulisach tworzenia ścieżki dźwiękowej do najpopularniejszych gier wideo.

„Todd Howard to Elon Musk gamingu” - twierdzi jego długoletni współpracownik
„Todd Howard to Elon Musk gamingu” - twierdzi jego długoletni współpracownik

Kamil Kleszyk, 1 czerwca 2023, 17:05

W trakcie rozmowy, jaką redakcja portalu GRYOnline.pl przeprowadziła z Inonem Zurem, znanym kompozytorem muzyki do gier wideo, twórca ten nie szczędził komplementów pod adresem legendarnego projektanta i producenta gier – Todda Howarda.

„Kolega jeździł do domu na weekend, żeby wyprać rzeczy” - twórca Wiedźmina wspomina crunch
„Kolega jeździł do domu na weekend, żeby wyprać rzeczy” - twórca Wiedźmina wspomina crunch

Hubert Śledziewski, 28 maja 2023, 10:00

Crunch towarzyszył studiu CD Projekt Red od samego początku. Tworząc pierwszego Wiedźmina, deweloperzy pracowali nawet po szesnaście godzin. Niektórzy z nich spali w biurze.

Sapkowski napisał sarkastyczny list do twórców Wiedźmina. Oni umieścili go w grze
Sapkowski napisał sarkastyczny list do twórców Wiedźmina. Oni umieścili go w grze

Hubert Śledziewski, 27 maja 2023, 10:10

Andrzej Sapkowski miał większy udział w produkcji pierwszego Wiedźmina, niż myślicie… niż sam myśli. Napisał „sarkastyczny list” do deweloperów ze studia CD Projekt Red, który następnie trafił do gry.

Sprawdziliśmy, jak wiele przekleństw jest w Gothicach. Zdziwicie się
Sprawdziliśmy, jak wiele przekleństw jest w Gothicach. Zdziwicie się

Krzysiek Kalwasiński, 29 kwietnia 2023, 14:11

Zastanawialiście się kiedyś, jak dużo przekleństw jest w serii Gothic? Sprawdziliśmy i okazuje się, że spośród wszystkich wypowiedzi tych bardziej wulgarnych pojawia się naprawdę mało.

Jacek Rozenek o zdrowiu i powrocie do roli Geralta po udarze. „Nic nie było naturalne”
Jacek Rozenek o zdrowiu i powrocie do roli Geralta po udarze. „Nic nie było naturalne”

Kamil Kleszyk, 13 kwietnia 2023, 15:40

Jacek Rozenek, czyli kultowy już głos Geralta z trylogii Wiedźmina, w rozmowie z redakcją portalu GRYOnline.pl otworzył się na temat swojej rekonwalescencji.

Angielski Geralt chwali rolę Jacka Rozenka w Wiedźminie: „Daje swojej postaci więcej”
Angielski Geralt chwali rolę Jacka Rozenka w Wiedźminie: „Daje swojej postaci więcej”

Zbigniew Woźnicki, 12 kwietnia 2023, 16:24

Aktor Doug Cockle udzielił wywiadu redakcji portalu GRYOnline.pl. W rozmowie mężczyzna opowiedział o swojej przygodzie z Wiedźminem. Wspomniał również o interpretacji postaci Jacka Rozenka i co o niej uważa.

Jacek Rozenek o powrocie do roli Geralta. Aktor postawił sprawę jednoznacznie
Jacek Rozenek o powrocie do roli Geralta. Aktor postawił sprawę jednoznacznie

Kamil Kleszyk, 12 kwietnia 2023, 12:50

W mniemaniu wielu graczy Wiedźmin jest tylko jeden i jest nim Jacek Rozenek. Aktor użyczający głosu Geraltowi z Rivii w rozmowie z redakcją portalu GRYOnline.pl zdradził, że chętnie powróciłby do roli Rzeźnika z Blaviken.

„Pierwszy Wiedźmin powstawał w szaleństwie”. Aktor wspomina 8-godzinne sesje nagraniowe
„Pierwszy Wiedźmin powstawał w szaleństwie”. Aktor wspomina 8-godzinne sesje nagraniowe

Krzysiek Kalwasiński, 11 kwietnia 2023, 15:30

Doug Cockle, czyli aktor kojarzony m.in. z anglojęzycznym Geraltem w grach z serii Wiedźmin, udzielił wywiadu redakcji GRYOnline.pl. Opowiedział w nim o trudnościach nagrywania kwestii głosowych do trylogii.

Clint Eastwood inspiracją dla Geralta? Wiedźmin miał brzmieć jak postać z tego filmu
Clint Eastwood inspiracją dla Geralta? Wiedźmin miał brzmieć jak postać z tego filmu

Kamil Kleszyk, 7 kwietnia 2023, 16:43

Aktor Doug Cockle, który znany jest między innymi jako głos Geralta w anglojęzycznej wersji Wiedźmina, udzielił wywiadu redakcji GRYOnline.pl. Artysta opowiedzia nieco o procesie przygotowania się do swojej roli i inspiracji Clintem Eastwoodem.

The Last of Us 2 najbardziej znienawidzoną grą Sony? Ta liczba temu przeczy
The Last of Us 2 najbardziej znienawidzoną grą Sony? Ta liczba temu przeczy

Krzysztof Lewandowski, 6 kwietnia 2023, 15:09

Na The Last of Us 2 wylała się fala hejtu, ale mimo to druga odsłona postapokaliptycznej serii Sony pod jednym względem notuje świetne wyniki. W dodatku są one nawet lepsze niż w przypadku innych ekskluzywnych gier japońskiej korporacji.

Sprawdziliśmy, fani PlayStation częściej kończą exy niż fani Xboxa
Sprawdziliśmy, fani PlayStation częściej kończą exy niż fani Xboxa

Krzysztof Lewandowski, 3 kwietnia 2023, 16:18

Zbadaliśmy, jak wygląda sytuacja ekskluzywnych gier Sony i Microsoftu pod względem kończenia przez graczy kampanii fabularnej. Wyniki są zdecydowanie lepsze w przypadku tytułów japońskiej firmy. Z czego może wynikać ta dysproporcja?

Czy zmiany w CS 2 dotkną zwykłych graczy? Zapytaliśmy prosa
Czy zmiany w CS 2 dotkną zwykłych graczy? Zapytaliśmy prosa

Dariusz Matusiak, 31 marca 2023, 18:09

Counter Strike 2 nadchodzi wielkimi krokami. O znaczenie pozornie niewielkich zmian w CSGO zapytaliśmy zawodowego gracza i trenera.

Ile musisz wydać na największe gry PC w 2023 roku? Więcej niż dwie pensje minimalne
Ile musisz wydać na największe gry PC w 2023 roku? Więcej niż dwie pensje minimalne

Patryk Manelski, 28 marca 2023, 17:25

Dużo czy mało? To zależy, kogo zapytacie! Przygotujcie się jednak na wzrost cen oraz coraz bardziej kuszące abonamenty, które oferują sporo za teoretycznie niewielkie pieniądze. Oczywiście i w tym tkwi haczyk, więc jak być graczem, skoro wszędzie drogo?

Serialowy efekt Wiedźmina działa - zainteresowanie The Last of Us większe niż kiedykolwiek
Serialowy efekt Wiedźmina działa - zainteresowanie The Last of Us większe niż kiedykolwiek

Krzysztof Lewandowski, 20 marca 2023, 14:26

The Last of Us wychodzi na PC w doskonałym momencie. Istnieją przesłanki, że gra Sony pozamiata na Steamie, a to wszystko dzięki serialowi HBO – podobna korelacja (choć nie taka sama, bo ekranizowano książki!) wystąpiła już w przypadku Wiedźmina 3.

Zagraniczny deweloper o polskości Wiedźmina: „traci przy tłumaczeniu na angielski”
Zagraniczny deweloper o polskości Wiedźmina: „traci przy tłumaczeniu na angielski”

Jakub Błażewicz, 17 marca 2023, 19:00

Wiedźmin mógł wypromować „słowiańskość” w grach wideo, ale twórcy Szrota uważają, że serię CD Projekt RED nieco się „blokuje” w przedstawieniu polskiej kultury.

Został trenerem Legia Ladies. Bez Football Managera nie pracowałby w zawodzie
Został trenerem Legia Ladies. Bez Football Managera nie pracowałby w zawodzie

Hubert Śledziewski, 10 marca 2023, 16:00

Czy z wirtualnych boisk w Football Managerze można przejść do tych prawdziwych? A można, jak najbardziej. Ba, niekiedy jest to wręcz droga do sukcesu w roli szkoleniowca.

Twórca Fallout: New Vegas i Pentiment: „Nie mam nic przeciwko kolejnej grze historycznej”
Twórca Fallout: New Vegas i Pentiment: „Nie mam nic przeciwko kolejnej grze historycznej”

Jakub Błażewicz, 4 marca 2023, 15:00

Twórca Fallout New Vegas myśli o powrocie do gier historycznych po sukcesie Pentiment, ale stawia pewne warunki.

Ksiądz o mikrotransakcjach: „to najgorszy grzech twórców gier wideo”
Ksiądz o mikrotransakcjach: „to najgorszy grzech twórców gier wideo”

Hubert Śledziewski, 25 lutego 2023, 16:00

Czy ksiądz może być również graczem? Oczywiście. Świetnym tego przykładem jest brat Michał Maciejny, który uważa, iż mikrotransakcje są największym grzechem twórców gier.

22 lata sam robi gry o skokach narciarskich. „To moja pasja”
22 lata sam robi gry o skokach narciarskich. „To moja pasja”

Dariusz Matusiak, 19 lutego 2023, 12:10

„W co grasz? W Małysza” – kiedyś, słysząc te słowa, każdy wiedział, że chodzi o grę Deluxe Ski Jump –istotną część polskiej popkultury. Mieliśmy okazję porozmawiać z jej twórcą – Jussim Koskelą – na temat DSJ i nie tylko.

Twórca „Małysza” o fanach gry. „Gracze PC są najbardziej oddani”
Twórca „Małysza” o fanach gry. „Gracze PC są najbardziej oddani”

Jakub Błażewicz, 18 lutego 2023, 14:30

Deluxe Ski Jump od dawna podbija urządzenia mobilne, ale Jussi Koskela, twórca serii, twierdzi, że to na pecetach cykl ma najbardziej oddanych fanów.

Około 80% graczy Deluxe Ski Jump stanowią Polacy, twierdzi twórca gry
Około 80% graczy Deluxe Ski Jump stanowią Polacy, twierdzi twórca gry

Hubert Śledziewski, 17 lutego 2023, 16:00

Co łączy Deluxe Ski Jump i Gothica? Obie te serie nie zostały stworzone przez Polaków, lecz cieszą się w naszym kraju ogromną popularnością. Przy czym DSJ chyba większą – twórca cyklu, Jussi Koskela, wyjawił nam, że grają weń głównie Polacy.