Seria Life is Strange - seria gier
Life is Strange to seria gier przygodowych z rozgrywką z perspektywy trzeciej osoby (TPP), wzorowanych na produkcjach firmy Telltale Games. Cykl został stworzony przez francuskie studio DONTNOD Entertainment, a jego wydawcą jest firma Square Enix.
Pierwszy epizod Life is Strange – o podtytule Chrysalis – ukazał się pod koniec stycznia 2015 roku. Każdy następny wychodził po mniej więcej dwóch miesiącach od premiery poprzedniego, a piąty, czyli ostatni, pojawił się na rynku w październiku tegoż roku. „Jedynka”, jako jedyna ze wszystkich części serii, trafiła na aż dziewięć platform: Windows, macOS, Linux, PS 4, PS 3, XOne, X360, Android oraz iOS – ponadto, w ramach wstecznej kompatybilności, działa również na PS5 i XSX|S.
W sierpniu 2017 roku na PC, XOne i PS4 zadebiutował prequel zatytułowany Life is Strange: Before the Storm. Ponieważ zespół DONTNOD zajmował się wówczas tworzeniem pełnoprawnego sequela, opracowanie tej produkcji zostało powierzone studiu Deck Nine Games. Całość składa się z trzech epizodów oraz dodatkowego, czwartego odcinka zatytułowanego Farewell, który jest dostępny jedynie dla nabywców wersji Deluxe Edition. Dwanaście miesięcy później gra ukazała się również na urządzeniach mobilnych z systemami Android i iOS, natomiast w lutym 2022 roku trafiła wraz z „jedynką” do odświeżonego graficznie pakietu Life is Strange Remastered Collection, przeznaczonego na PC, PS5, PS4, XSX, XOne i Switcha.
W czerwcu 2018 roku na komputerach, Xboksie One i PlayStation 4 pojawiła się całkowicie darmowa, jednoodcinkowa gra zatytułowana The Awesome Adventures of Captain Spirit, będąca spin-offem serii. Trzy miesiące później na te same platformy wyszedł zaś pierwszy z pięciu epizodów Life is Strange 2.
W 2021 roku, po ponad trzech latach od tego momentu, ukazała się natomiast trzecia odsłona serii zatytułowana Life is Strange: True Colors. W odróżnieniu od poprzedniczek, produkcja została wydana w całości, a nie w następujących po sobie odcinkach – choć z wyraźnym zachowaniem podziału na rozdziały. Za jej opracowanie odpowiadało studio Deck Nine Games, czyli twórcy ciepło przyjętego prequela Before the Storm, którzy – w ramach pakietu Remastered Collection – odświeżyli również pierwsze odsłony serii. „Trójka” również zebrała bardzo dobre opinie tak wśród branżowych mediów, jak i graczy.
W każdej części cyklu gracz steruje poczynaniami innej postaci. W Life is Strange główną bohaterką jest Max Caufield, która po pięciu latach wraca do rodzinnego Arcadia Bay, fikcyjnego amerykańskiego miasteczka usytuowanego w stanie Oregon. Max, wkraczająca w dorosłość pasjonatka fotografii, mająca rozpocząć naukę w prestiżowej szkole Blackwell Academy, odkrywa, że potrafi cofać czas. Chcąc pomóc Chloe, przyjaciółce z dzieciństwa, w dochodzeniu w sprawie zaginięcia Rachel Amber, wielokrotnie korzysta ze swojej zdolności, jednakże wszystko, co robi, wywołuje efekt motyla. Na tle tych wydarzeń pojawiają się również przesłanki o tajemniczych i nienaturalnych zjawiskach pogodowych.
W Life is Strange: Before the Storm protagonistką zostaje znana z pierwszej części Chloe, a gra skupia się na okolicznościach, w jakich dziewczyna poznała Rachel oraz na łączących je relacjach. Chloe nie może cofać czasu, posiada jednak własną zdolność pokonania rozmówcy w szermierce słownej. Pod tym względem różni się dodatkowy odcinek Farewell, bowiem w nim wcielamy w trzynastoletnią Max Caufield, aby przeżyć ostatni dzień w Arcadia Bay przed opuszczeniem miasta na 5 lat; jest to swoiste pożegnanie z bohaterką pierwszej części.
Jednoodcinkowe The Awesome Adventures of Captain Spirit wprowadza nas w klimat drugiej odsłony Life is Strange. Opowiada ono historię jednego dnia z życia dziesięcioletniego chłopca. Mieszkający wraz ze swoim ojcem Chris Eriksen spędza większość czasu na zabawach i fantazjowaniu, a tworząc swoje alter ego, jakim jest tytułowy superbohater Captain Spirit, stara się poradzić sobie ze śmiercią matki.
W Life is Strange 2 gracz kieruje natomiast poczynaniami szesnastoletniego Seana oraz jego dziewięcioletniego brata, Daniela. Rodzeństwo zmuszone jest do ucieczki po tragicznym incydencie mającym miejsce w Seattle. Ze strachu przed policją bracia kierują się do Meksyku, ukrywając zdobytą w nagłych i niewyjaśnionych okolicznościach moc.
Life is Strange: True Colors pozwala z kolei wcielić się w posiadającą nadnaturalną moc Alex Chen. Bohaterka przybywa do położonego w Kolorado górniczego miasteczka Haven Springs na krótko przed śmiertelnym wypadkiem swojego brata. Alex coś się jednak nie zgadza w tej historii, wobec czego dziewczyna rozpoczyna własne dochodzenie. Wykorzystując swoją zdolność – umożliwiającą odczytywanie i absorpcję emocji odczuwanych przez innych ludzi oraz manipulowanie nimi – wchodzi ona w coraz bliższe relacje z mieszkańcami Haven Springs, jednocześnie odkrywając ich tajemnice. Każdy krok przybliża ją do poznania prawdy na temat losu brata.
Cechą charakterystyczną wszystkich tytułów z tej serii jest nieliniowość fabuły. To właśnie jej podporządkowane są pozostałe elementy rozgrywki – eksploracja świata przedstawionego, interakcje z postaciami niezależnymi czy też ewentualna moc lub umiejętność, którą dysponują protagoniści. Istotne jest również podejmowanie niosących konsekwencje decyzji, które w niebagatelny sposób wpływają zarówno na otoczenie, jak i bohaterów. W pierwszym Life is Strange – dzięki mocy cofania czasu – istnieje możliwość przetestowania natychmiastowych skutków swoich wyborów, a co za tym idzie – dokonania zmian. Cokolwiek jednak Max nie postanowi, będzie musiała zmierzyć się z długofalowymi konsekwencjami.
Każda odsłona serii Life is Strange może pochwalić się charakterystyczną oprawą graficzną, przywodzącą na myśl wykonane pastelami rysunki. Pierwsza część wykorzystuje ulepszoną wersję silnika Unreal Engine 3, Before the Storm stworzone zostało przy użyciu Unity, natomiast The Awesome Adventures of Captain Spirit, Life is Strange 2 i Life is Strange: True Colors powstały na Unreal Engine 4.
W maju 2017 roku DONTNOD Entertainment pochwaliło się swoim kamieniem milowym, jakim było sprzedanie 3 milionów kopii pierwszej odsłony Life is Strange. Z kolei w marcu roku 2021 pojawiły się pierwsze plotki o czwartej pełnoprawnej części cyklu, która miała wówczas być na bardzo wczesnym etapie produkcji.