Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Europa Universalis - seria gier

Ciesząca się dużym uznaniem wśród graczy seria rozbudowanych strategii historycznych, za której powstanie i rozwój odpowiada Paradox Development Studio. Marka należy do najważniejszych w ofercie wydawniczej firmy Paradox Interactive.

Pierwsza odsłona serii – Europa Universalis – ukazała się w 2000 roku i niemal natychmiast zyskała ogromną popularność wśród miłośników strategii. Gra Szwedów z Paradox Development Studio chwalona była przede wszystkim za bogactwo realiów historycznych oraz złożoność mechaniki rozgrywki. Sukces zachęcił twórców do rozwinięcia pomysłu, czego efektem tego był wydany w 2001 roku sequel – Europa Universalis II. Na następną część fani musieli jednak poczekać aż sześć lat. Na początku 2007 roku premierę miała gra Europa Universalis III, która na przestrzeni trzech kolejnych lat doczekała się czterech dużych rozszerzeń: Napoleon's Ambition (2007), In Nomine (2008), Heir to the Throne (2009) oraz Divine Wind (2010). W 2013 roku ukazała się gra Europa Universalis IV. Tytuł opierał się na dobrze znanych zasadach, z uwzględnieniem kilku poprawek i podrasowaniem grafiki. Akcja produkcji obejmowała blisko cztery stulecia, rozpoczynając się w 1444 roku (bitwa pod Warną), a kończąc w 1821 roku (kilka miesięcy przed śmiercią Napoleona). Także do niej wydano szereg dodatków, modyfikujących i rozszerzających mechanikę rozgrywki. Najważniejsze z nich to Conquest of Paradise (2014), Wealth of Nations (2014), Res Publica (2014), Art of War (2014), El Dorado (2015), Common Sense (2015), The Cossacks (2015) czy Mare Nostrum (2016). Serię uzupełnia również spin-off – Europa Universalis: Rome z 2008 roku.

W Polsce do serii Europa Universalis zaliczamy także cykl Crusader Kings, wydawany w naszym kraju pod nazwą Europa Universalis: Mroczne wieki. W znacznej większości powiela on mechanizmy oryginału, jednak w przeciwieństwie do głównych części Europa Universalis centralnym punktem naszego zarządzania nie jest konkretne państwo czy nacja, ale dynastia, której losami musimy pokierować. W związku z tym większy nacisk położono na aspekt psychologiczny – co cechy osobowości poszczególnych bohaterów wpływają na ich cele, motywacje i sprawność w zarządzaniu konkretnymi aspektami danych prowincji. Zrezygnowano też z wydarzeń historycznych (oprócz czarnej śmierci i najazdu Mongołów) na rzecz zdarzeń losowych. Poszczególne odsłony tej marki ukazały się w 2004 i 2012 roku.

Cykl Europa Universalis wyróżnia się przede wszystkim rozmachem. Gracze mają okazję wcielić się w rolę „szarych eminencji” i kierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków (najczęściej jest to okres pomiędzy XV a XVIII stuleciem). Arenę zmagań stanowi cały świat, podzielony na tysiące historycznych regionów i prowincji.

Rozgrywka łączy aspekty militarne, ekonomiczne, dyplomatyczne, kulturowe, a nawet religijne. Zadaniem gracza jest osiągnięcie światowej dominacji na drodze ekspansji terytorialnej, gospodarczej i politycznej. Zabawa odznacza się sporym stopniem skomplikowania. Celem deweloperów było również możliwie wiernie odwzorowanie historycznego tła, stąd w grach z tej serii pojawiają się setki autentycznych postaci, miejsc i zdarzeń. Podczas zabawy możliwe jest jednak całkowite zmienienie biegu historii.

Do niewątpliwych atutów serii Europa Universalis zaliczyć można prężnie działającą społeczność fanowską, która często wzbogaca zawartość gier poprzez udostępniane za darmo modyfikacje. Przykładem tego jest m.in. mod do Europa Universalis IIIMagna Mundi, który z uwagi na swą popularność doczekał się komercyjnego wydania w formie odrębnej produkcji. Warto wspomnieć też o grze For The Glory, która powstała na bazie Europa Universalis II i fanowskiego moda AGCEEP. Tytuł został opracowany przez studio Crystal Empire Games i wydany w 2009 roku przez Paradox Interactive jako oficjalna modyfikacja podstawowej gry. Produkcja stanowiła próbę odświeżenia starszej odsłony cyklu, z uwzględnieniem części mechanik z Europa Universalis III.

Project Caesar
Project Caesar

Strategiczne jeszcze nie ogłoszona

Strategia od studia Paradox Tinto, którą na podstawie wiarygodnych poszlak można zidentyfikować jako grę Europa Universalis V. Project Caesar to kodowa nazwa tego enigmatycznego projektu, nad którym czuwa Johan Andersson, czyli twórca cyklu EU.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

For The Glory
For The Glory

Strategiczne 10 listopada 2009

Opracowana przez studio Crystal Empire Games gra strategiczna, stworzona w oparciu o fanowską modyfikację Europa Universalis II firmy Paradox zatytułowaną AGCEEP (Alternative Grand Campaign / Event Exchange Project). Gra For the Glory oferuje nam możliwość objęcia rządów nad jednym z ponad 180 krajów i władania nim na przestrzeni 400 lat (lata 1419-1820). Podczas zabawy zajmujemy się wszelkimi aspektami funkcjonowania naszego państwa, takimi jak polityka wewnętrzna i zewnętrzna, gospodarka czy konflikty militarne. Gra oferuje pełną dowolność w dążeniu do celu; możemy go osiągnąć zarówno poprzez handel i rozwój ekonomiczny, jak i ekspansję i prowadzącą do wojen agresywną dyplomację. W porównaniu do gry macierzystej, opisywana produkcja oferuje m.in. zmodernizowany interfejs użytkownika oraz cały szereg poprawek technicznych, a także nowe kampanie i około dziesięciu tysięcy autentycznych wydarzeń historycznych, jeszcze bardziej zwiększających realizm rozgrywki.

PC

Europa Universalis: Rzym
Europa Universalis: Rzym

Strategiczne 15 kwietnia 2008

Spin-offowa odsłona popularnej serii Europa Universalis, bazująca na silniku i mechanice wydanej w 2007 roku trzeciej części cyklu. W odróżnieniu od wszystkich poprzednich odsłon serii, Europa Universalis: Rzym przenosi nas do epoki starożytności, koncentrując się na losach Imperium Rzymskiego w latach od 280 p.n.e. do 27 p.n.e. – czyli od czasów pierwszej wojny punickiej do początków świetności Cesarstwa. Pod względem mechaniki, rozgrywka nie odbiega od rozwiązań znanych z pozostałych gier z tego cyklu, a podczas zabawy kierujemy wybraną frakcją, dbając o jej kulturę, religię, skarb państwa, siły zbrojne, rozwój naukowy czy kontakty dyplomatyczne. Do dyspozycji graczy oddano ponad 50 grywalnych frakcji, przynależących do dziewięciu ówczesnych kultur, na czele z celtycką, grecką, egipską oraz rzymską. Tradycyjnie dla serii, wiernie odtworzona została specyfika każdej nacji, a także historyczne zależności, wpływające na losy antycznego świata.

PC

Europa Universalis III
Europa Universalis III

Strategiczne 23 stycznia 2007

Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii strategicznej, rozwijanej od 2001 roku przez firmę Paradox Entertainment. Akcja Europa Universalis III przenosi nas w czasie do połowy XV wieku i pozwala nam pokierować rozwojem jednej z wybranych nacji na przestrzeni ok. 350 lat. Mechanika rozgrywki nie zmienia w sposób znaczący rozwiązań, znanych z poprzednich części cyklu, a podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za wszelkie aspekty funkcjonowania państwa, takie jak dyplomacja, handel, gospodarka, religia czy armia. Do dyspozycji graczy oddano ponad 250 grywalnych nacji, a cała rozgrywka toczy się na mapie, złożonej z ponad 1700 prowincji oraz stref morskich zlokalizowanych na wszystkich kontynentach. Całość osadzona została tradycyjnie w realiach historycznych i wiernie odtwarza różnice pomiędzy poszczególnymi nacjami czy rzeczywisty postęp naukowo-techniczny. Wśród gamy pomniejszych nowości, na czoło wysuwa się zmodernizowany i łatwiejszy w obsłudze interfejs użytkownika.

PC

Korona Północy
Korona Północy

Strategiczne 22 lipca 2003

Poboczna odsłona cyklu pełnych rozmachu gier strategicznych firmy Paradox, bazująca na silniku Europa Universalis II. W odróżnieniu od niezwykle rozbudowanej poprzedniczki, odtwarzającej losy 180 realnie istniejących państw na przestrzeni 400 lat historii, Korona Północy (ang. Europa Universalis: Crown of the North) koncentruje się na znacznie węższym przedziale czasowym (lata 1275-1340) oraz dziejach trzech ludów skandynawskich: Szwecji, Danii i Norwegii. W czasach, w których Europą władały arystokracja i duchowieństwo, a w Szwecji wybuchła wojna domowa, gracz staje na czele jednej z sześciu frakcji, wpływając na losy mieszkańców północnej części Starego Kontynentu. Do naszej dyspozycji oddano trzy nowe kampanie, bazujące na rozwiązaniach znanych z Europa Universalis II i odtwarzające zaawansowane zależności polityczne, ekonomiczne, militarne i handlowe tamtego okresu. Całość uzupełnia alternatywna kampania rozgrywająca się w Winlandii, czyli odkrytej przez wikingów części Ameryki Północnej.

PC

Europa Universalis II
Europa Universalis II

Strategiczne 20 listopada 2001

Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.

PC

Europa Universalis
Europa Universalis

Strategiczne 21 lutego 2001

Epicka gra strategiczna firmy Paradox Development Studio, której akcja rozgrywa się na przestrzeni trzystu lat burzliwych dziejów Starego Kontynentu – od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych (1492) aż po czas Wojen Napoleońskich (1792). W grze Europa Universalis możemy stanąć na czele jednego z ówczesnych mocarstw, takich jak Hiszpania, Anglia, Prusy, Francja, Portugalia a nawet Polska, a od naszych poczynań zależne są losy tego państwa oraz jego sąsiadów. Podczas zabawy mamy wpływ na rozwój armii, ekonomii czy dyplomacji, możemy odkrywać nowe lądy, pozyskiwać źródła surowców, a także walczyć lub nawiązywać sojusze z innymi mocarstwami. Mapa gry składa się łącznie z ponad 700 prowincji do podboju lub kolonizacji, a w trakcie gry spotykamy ponad 2000 faktycznych osobistości oraz wydarzeń historycznych. Twórcy postarali się też o wierne odtworzenie wyglądu wojsk, flag i heraldyki ponad 60 historycznych państw.

PC