Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Strategia EU4 dostała dodatek skoncentrowany na Bliskim Wschodzie, DLC zbiera dobre oceny

07.11.2023 14:25
1
Interior666
158
Generał

Zrobili by piątą odsłonę serii a nie pakują jeszcze dlcki do czwórki.

07.11.2023 16:58
Kwiliniosz
😒
2
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Kwiliniosz
58
Pretorianin

Interior666 Serio? Chcesz dostać totalnego golasa z nieco lepszą grafiką? Popatrz jak wygląda CK2.

08.11.2023 20:55
Fasola Jasio
2.1
Fasola Jasio
73
Generał

Kwiliniosz Ja bym chciał dostać totalnego golasa bo pewnie ta gra miałaby inne założenia podstawowe, mam nadzieję poprawiające to co teraz kuleje. Zobacz jak różne są od siebie EU3 i EU4. EU4 ma już 10 lat ile jeszcze można ją rozwijać? Ja już coraz rzadziej na nią spoglądam, a mam rozegrane prawie 3700h. Czy ktoś kto nadal gra namiętnie w EU4 potrzebuje kolejnych DLC? Przecież ta gra jest już bardzo rozbudowana, a jak wyszła by EU5 to przecież EU4 nie zniknie.

07.11.2023 17:32
Link
😐
3
odpowiedz
4 odpowiedzi
Link
11
Generał

Interior666
Ty tak na poważnie? Wiesz, jak wygląda ta gra. Jest coś do poprawienia?

Chcesz dostać bardzo ubogi kontynuacji i czekać kolejne 10 lat na pozostałe, płatne DLC, by mieć kompletne zawartości?

Zastanów się, czego życzysz.

08.11.2023 08:59
3.1
Samaritan
12
Konsul

Link oczywiście, że jest dużo do poprawienia, w pierwszej kolejności handel, w drugiej AI, to nawet nie kwestia dodatkowej treści, co funkcjonowania podstawowych systemów, które są ograniczone.

CK3 bez DLC było w miarę przyzwoite. EU5 też ma szansę być, a nie da się rozpychać Clausewitza w nieskończoność. Ta gra potrzebuje nowego silnika, też wykorzystującego wielordzeniowość, bo z tego co pamiętam to nadal leci na jednym rdzeniu.

Zresztą w przypadku EU4 doskonale widać, że można rozszerzać treść bez zmiany podstaw i trzepać na tym kasę.

Osobiście widzę potencjał i do dalszych rozszerzeń czwórki, i do wypuszczenia piątki. Nie chcę grać potem w dwudziestoletnią grę, gdzie normalną częścią gameplayu jest nadużywanie spieprzonego handlu, którego nie da się zmienić bez totalnego demontażu struktury gry.

post wyedytowany przez Samaritan 2023-11-08 09:00:30
08.11.2023 12:21
Link
3.2
Link
11
Generał

Samaritan
Z drugiej strony, twórcy Hello Games udowodnili, że da się naprawiać i ulepszać No Man's Sky na wyższy poziom. Twórcy Cyberpunk 2077 też mogą, jak naprawili policji częściowo i napisali rozwój perków od nową.

Nie ma co się liczyć na EU5, jeśli chodzi o jakość i ilość zawartość. Znasz Paradox.

post wyedytowany przez Link 2023-11-08 12:23:14
08.11.2023 12:30
Link
3.3
Link
11
Generał

Ale jak czytałem post elathir, to jednak on ma rację. Ale to już zależy od Paradox.

08.11.2023 23:16
3.4
Samaritan
12
Konsul

No Man's Sky czy CP77 to całkiem inne gry. Zresztą nie chodzi o to, że się nie da - po prostu łatwiej byłoby zrobić EU5 niż stawiać EU4 na nowo.

08.11.2023 09:23
elathir
4
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
elathir
97
Czymże jest nuda?

Ależ oczywiście, ze jest miejsce na piątą część ze względu na konieczność zmian, których nie da sie wprowadzić dodatkami.

Co by się przydało:
1) dynamiczne szlaki handlowe a nie takie na sztywno
2) rework kawalerii, bo teraz niestety sposób jej działania jest rozczarowujący
3) porządna wielordzeniowość dzięki czemu będzie można bardziej dopakować grę szczegółami i wszelkiej maści trigerami, counterami itd. na niskim poziomie
4) bardziej dynamiczny development, zalążek tego mamy w CK3 i to dobra baza, którą można rozwinąć
5) bardziej złożona kompozycja armii jak podział na lekką i szokową kawalerię, więcej niż jeden typ piechoty na raz (realnie armie nie były jednorodne przez większość okresu w jakim EU się dzieje więc można by to odwzorcować choćby dwoma typami piechoty, elitarną i podstawową)
6) zwiększenie znaczenia marynarki w SP, bo teraz kuleje. O ile w MP ma jeszcze sens, tak w SP jest źle w tym aspekcie

Z rzeczy, które dałoby się ogarnąć na tym silniku ale które bardzo bym chciał:
Reforma systemu many. Więcej rzeczy, które teraz są jednorazowym kosztem powinno być inwestycją. Przykładowo powinny działać jak war taxes z kosztem miesięcznym a nie jak redukcja inflacji z jednorazową opłatą. Tak by stockowanie many nie umożliwiało tak błykawicznej poprawy. Wszystkie elementy powinny zmieniać się w czasie. Choćby taki development, powinien rosnąć powoli pasywnie pod wpływem budynków w prowincji, prosperity, developmentu w sąsiednich prowincjach itd. Spadać pod wpływem dewastacji. Natomiast za pomocą many można by inwestować punkt miesięcznie by wzrost w danej prowincji przyśpieszyć a nie click i już.

I tak wiem, że są mody, które próbują to oddać, ale bez zmian w silniku to są kulawe rozwiązania.

08.11.2023 10:04
4.1
Samaritan
12
Konsul

Na marginesie kawaleria nie jest taka zła, jeśli poskłada się idee (i reformy). Po prostu zżera stosunkowo dużo kasy w relacji do efektu. Zwłaszcza hordami, u sunnitów czy Syjamem to bardzo fajny build z minimum piechoty do oblężeń.

post wyedytowany przez Samaritan 2023-11-08 10:04:38
08.11.2023 10:26
elathir
4.2
elathir
97
Czymże jest nuda?

To nie chodzi o jej skuteczność czy jej brak a o fakt, że jej skuteczność nie wynika z wykorzystania taktycznego czy unikatowych cech jak sensowność flankowania, które jest słabe a z modyfikatorów. Po prostu masa nacji ma buffy do combat ability dla kawalerii i to ma równoważyć jej koszt.

To co mam na myśli ze zmianą to jest zmiana sposobu w jaki działa flankowanie by to była podstawa użyteczności kawalerii wymuszająca dostosowanie kompozycji armii do sytuacji a nie płaskie bonusy. Teraz jak nacja nie ma unikatowych bonusów do kawalerii jak Polska czy Hordy to nie ma sensu wcale jej używać bo nic to nie daje.

08.11.2023 11:35
4.3
Samaritan
12
Konsul

To może inaczej - nie rework kawalerii, a systemu prowadzenia bitew. Bo taktyka jest sprowadzona do modyfikatora.

08.11.2023 12:27
Drackula
5
odpowiedz
Drackula
231
Bloody Rider

Osobiscie, numerem jeden zmian dla EU5 bylby system rozwoju prowincji bazujacy na tym z CK3.

Wiadomość Strategia EU4 dostała dodatek skoncentrowany na Bliskim Wschodzie, DLC zbiera dobre oceny