Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Czy twórcy gier mają ''tajne programy''?

14.06.2017 21:21
😜
1
hinson
128
Generał

Czy twórcy gier mają ''tajne programy''?

Może dziwne czy głupie pytanie ale ostatnio lubię wchodzić do folderów z grami i otwierać pliki żeby zobaczyć co jest w środku. Niby proste ale te pliki przeważnie mają dziwne rozszerzenia a próba ich otwarcia kończy się tym że system Windows proponuje aby wyszukać odpowiedni program, który niby je otworzy np w bazie File Extension w której można znaleźć propozycje programów do otwarcia jakiegoś tam pliku o jakimś tam rozszerzeniu.
Tylko że 80/90% przypadkach w File Extension wyskakuje informacja not found.
Czy to oznacza że twórcy danej gry zrobili sami zrobili program do otwarcia swoich plików i nie dzielą sie z nim ze światem?
Jak t możliwe że nie można znaleźć alternatywnych programów do otwarcia tych plików?
Np w jedej grze chcę otworzyć plik o rozmiarze 520 MB z rozszerzeniem ''bcb'' i nie mogę tego zrobić. Mogę gdybać że to może być jakieś archiwum spakowane programem podobnym do Winrar. Ale jeśli tak to dlaczego Winrar i mu podobne programy wyświetlą informacje ze nie obsługują tego typu pliku?
Oto inne przykłady dużych plików z folderów z grami których nie można otworzyć żadnym znanym programem: ''slak'' '', ''ctm'' ''aif'' (tu system windows twierdzi ze plik dźwiękowy. Oczywiście jak włączymy np Foobar to się okazuje że nie można odtworzyć tego pliku), ''pc''.
Jak to możliwe że w wielkim internecie gdzie są już pewnie tysiące programów nie można znaleźć takiego które te pliki otworzy?
Czy te pliki zostały stworzone w jakiś ''super tajnych'' programach?

post wyedytowany przez hinson 2017-06-14 21:21:38
14.06.2017 21:23
DanuelX
2
odpowiedz
DanuelX
82
Kopalny

Możesz sobie nazwać rozszerzenie pliku jakkolwiek chcesz - moze byc nawet .dupa

14.06.2017 21:34
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
poltar
176
Senator

... a przy tym plik niekoniecznie musi byc plikiem wykonywalnym lub otwieralnym. To moze byc np zwykly kontener na dane, skompilowana biblioteka itp. Mozliwosci sa rozne.

Z drugiej strony dobrze kombinujesz, ze czesto sie zdarzalo iz zwykle pliki mulitimedialne (ogg, jpg itp) mialy zmieniane rozszerzenia. Zwykle wystarczy podejrzec naglowek pliku i da sie rozpoznac czy plik jest znanego typu.

15.06.2017 01:29
3.1
hinson
128
Generał

No faktycznie. W grach często są np pliki o rozszerzeniu .cfg, które są zwykle plikami tekstowymi, które można otworzyć w nawet w notatniku, zawierające informacje o naszym PC, jaką wybraliśmy rozdzielczość w grze, poziomie detali grafiki i wielu innych informacjach.
Ale mnie zastanawiają te duże dziwne rozszerzenia plików które jak dla mnie wydają się spakowanymi archiwami. Gdzieś nawet wyczytałem ze robi się to specjalnie, bo procesor szybciej odczyta te dane które są spakowane w archiwum, niż jakby nie były spakowane, bo to często setki czy nawet tysiące różnych pliczków, które ważą kilkanaście KB.
No ale jak gra X gra była tworzona to ktoś musiał je spakować jakimś nieznanym programem do pliku o rozszerzeniu np .bcb. Rozumiem ze nie zrobił tego w Winrar, bo nie chciał żeby ktoś grzebał w plikach gry.
Dlatego myślę ze twórcy gier mają jakieś swoje programy pakujące w archiwum, które są dla świata niedostępne.
W dzisiejszym cyber świecie, gdzie istnieje tysiące jak nie dziesiątki tysięcy programów, wydaje się nierealne że nie można otworzyć jakiegoś pliku ale tak jest i to jest dla mnie duże zaskoczenie.

15.06.2017 09:02
3.2
el.kocyk
175
Legend

ale wiesz ze cfg to po prostu skrot od config?
rozszerzeniem jak pisano wyzej moze byc cokolwiek, przyjelo sie ze pliki konfiguracyjne maja .cfg
jakby autorzy gry mielio trzymac wszystkie tekstury w osobnych plkach to by byla jakas porazka, jak pisal poltar maja wiec kontenery na wszystko

15.06.2017 02:12
Arxel
4
odpowiedz
Arxel
220
Kostka Rubika

Często te pliki są po prostu zaszyfrowane :-)

Trzeba wiedzieć, gdzie szukać ;-)
Od siebie polecam: http://www.xentax.com/
Na forum znajdziesz wiele przydatnych tematów nt. konkretnych rozszerzeń.
Swego czasu sam korzystałem i nawet udało mi się napisać skrypty (extractory) do odszyfrowania kilku różnych rozszerzeń przy okazji pisania niektórych poradników, w celu wyciągnięcia przeróżnych assetów (map w wysokiej rozdzielczości, informacji nt. itemów, questów itd.)

Bardzo fajna "zabawa" z tym była :-)

post wyedytowany przez Arxel 2017-06-15 02:17:13
Forum: Czy twórcy gier mają ''tajne programy''?