Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl 10 gier, w których pozostaje ci tylko ucieczka

26.02.2017 13:26
Persecuted
1
1
Persecuted
144
Adeptus Mechanicus

Na mnie brak możliwości walki z przeciwnikami w grach tego typu, działa raczej... uspokajająco. Głównie dlatego, że taki stan rzeczy wymusza na developerach specyficzny design gry, który ja nazywam "opiekuńczym".

Gracz niby nie może się bronić, ale przecież musi mieć JAKIEŚ możliwości walki o przetrwanie i posuwania historii naprzód. Najczęściej oznacza to tyle, że gracz cały czas jest pilnowany i wyjścia z trudnych sytuacji "pojawiają się" same. Trzeba się chować? Rozejrzyj się wokół siebie, a na pewno znajdziesz jakąś kryjówkę. Trzeba uciekać? Żaden problem, na pewno jest tu gdzieś odpowiednio przygotowana trasa, dzięki której nie zostaniesz schwytany.

Bardzo dobrze widać to zwłaszcza w grach, w których - co do zasady - możemy się bronić, ale czasowo tracimy taką możliwość (np. Alan Wake czy Dead Space). Niby czujemy się bezbronni, ale czy aby na pewno?
Gdy jako nieuzbrojony Alan przemierzałem mroczny las, doszedłem do przekonania, że:

a) Nie zostaję zaatakowany w ogóle, bo przecież wtedy najpewniej zginę i gra nie będzie mogła toczyć się dalej.
b) Zostanę zaatakowany, ale twórcy przygotują dla mnie jakąś trasę ucieczki albo źródło światła.

Nie pomyliłem się. Większość etapu polegała na straszeniu odgłosami (bez przeciwników), końcówka sprowadzała się do oskryptowanego biegu w stronę latarni, z maszkarami za plecami.

Gry z możliwością obrony robią o tyle lepszą robotę, że zrzucają na gracza część odpowiedzialności za jego własny los. Gracz musi sam zdecydować kiedy stanąć do walki (i czy w ogóle to robić, może ucieczka jest lepszym wyjściem?), a potem musi ją jeszcze wygrać. Do tego oczywiście potrzebuje broni i zapasów, a te same się przecież nie znajdą.

Myślę jednak, że to można zmienić. Twórcy muszą zacząć projektować "bezbronne" gry w bardziej zróżnicowany i nieliniowy sposób. Tak, by z jednej sytuacji dało się wybrnąć różnymi metodami i by gracz musiał ponosić odpowiedzialność za swoje wybory. Tylko nie tak jak w Obcym, gdzie jedynym wyborem było: schować się pod stołem czy w szafce pod ścianą, a potem mieć nadzieję, że paskuda nas nie znajdzie. To żadne napięcie i żadna odpowiedzialność, tylko zwykły rzut monetą...

26.02.2017 13:53
2
6
odpowiedz
1 odpowiedź
darek0729
45
Pretorianin

Szkoda, że nie pokazujecie niektórych gier, ponieważ "wszyscy na youtubie już je pokazali". Ja nie oglądam innych youtuberów grających w gry, bo mnie oni kompletnie nie bawią, często wręcz żenują. Oglądanie Gimperów, Rojów czy innych wydzierających się do mikrofonu gamoniów sprawia, że oglądam tylko Tvgry. Wasze materiały uwielbiam i chciałbym, żebyście robili GRAMY z każdej nowej, ciekawej produkcji. Niestety ostatnio takich materiałów jest niewiele, bo robicie masę TOPek, materiały wspominkowe ze starszych gier czy inne tego typu filmiki. Liczę, że się to zmieni i nadal będziecie moim jedynym źródłem wiedzy o nowych grach.

27.02.2017 16:11
2.1
UbaBuba
106
Generał

Mozna zrobic cykl filmikow 15-20min raz na tydzien i tam na szybko omowic/pokazac kilka gier, zwlaszcza ze redakcja i tak gra w te wszystkie gry, ale ich nie pokazuje, wiec co stoi na przeszkodzie wrzucic krotki komentarz z gameplayem.

26.02.2017 14:41
3
1
odpowiedz
zanonimizowany1183921
15
Senator

Forbidden Siren to była gra!

26.02.2017 15:02
claudespeed18
4
odpowiedz
1 odpowiedź
claudespeed18
203
Liberty City Finest

Pathologic jest świetną grą i żeby poznać większość szczegółów tej gry faktycznie, trzeba stale być w ruchu ale potrafiłem się bronić i nie uciekałem od rpzeciwników. Nie wiem czy zależy to od wybranej postaci ale grając doktorem handlowałem w taki sposób i znajdywałem(okradałem domy :D) rzeczy, że byłem w stanie kupić na czarnym rynku nóż, pistolet czy karabin. Wystarczyło dobrze eksplorować grę. Nie wrzucałbym jej do worka gier, gdzie jesteśmy bezsilni.

27.02.2017 11:36
4.1
jakubcjusz
149
Konsul

Wydaje mi się, że w przypadku Pathologica to nie żywi przeciwnicy byli problemem, a sama Plaga, z którą walczyło się już o wiele trudniej niż po prostu karabinem.

26.02.2017 19:20
😱
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
zadymek01
48
Pretorianin

Jakaś taka naciągana ta lista.
Taa, Pathologic, gdzie nawet giwerę można zdobyć - bo klimat beznadziei i "alegoryczny wróg", dobre. To może jeszcze Prince of Persia Warrior Within? Albo Far Cry 2 (bo malaria, nie?).
A Obcy Izolacja to już w ogóle strzał w dziesiątkę...
BTW Izolacja jak żadna inna gra "z uniwersum" nie oddaje klimatu filmu Alien - zresztą, to nawet dobrze, bo wyszłaby kiszka.

Ja tam za gatunkiem tępo ograniczającym opcje przeżycia nie przepadam, ale jakby użyć kryteriów z materiału, to można by tu wrzucić np eXperience 112, której zrzyną jest Republique. Albo ten, jak mu tam, Clock Tower...a nie , wymieniono na końcu.W sumie to co mi szkodzi polecić też Mirror's Edge wg kryteriów z materiału ofc. No i Call of Cthulhu.

post wyedytowany przez zadymek01 2017-02-26 19:28:34
27.02.2017 00:39
5.1
zwierz200
17
Chorąży

Mhm, Call of Cthulhu - albo grałeś chwilę, albo w ogóle.

27.02.2017 11:34
5.2
zadymek01
48
Pretorianin

No, ja wiem, że druga połowa gry to FPS, ale przecież kawał gry to "ciągła ucieczka przed obłędem", nie? ;)

26.02.2017 22:07
6
odpowiedz
Kazak
74
Pretorianin

CO JA ROBIE
Zróbcie z tego mema!

post wyedytowany przez Kazak 2017-02-26 22:16:21
26.02.2017 22:58
7
odpowiedz
TessTer
24
Centurion

czemu masz tyle łupieżu na koszulce? warto by było ogarniać takie tematy przed nagraniem :-(

27.02.2017 17:53
8
odpowiedz
zanonimizowany397876
12
Legionista

Wszystko by było ok gdyby nie zestaw żenujących żartów prowadzącego a la Strasburger. Ale to już standard u Heda.

27.02.2017 22:50
Sasori666
9
odpowiedz
Sasori666
186
Korneliusz

Żarty Heda tez zaczęły mnie już męczyć. To już nie jest nawet sucha, tylko bardziej niezręczne.

tvgry.pl 10 gier, w których pozostaje ci tylko ucieczka