Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

FIFA Manager 09 - poradnik do gry

FIFA Manager 09 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Kibice i pamiątki klubowe | Klub poradnik FIFA Manager 09

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Kibice i pamiątki klubowe

1 - Kibice i pamiątki klubowe - Klub - FIFA Manager 09 - poradnik do gry

 

Ekran pamiątek klubowych (Klub > Handel) umożliwia zarządzanie sklepikiem klubowym (lub nawet ich siecią), kontaktami z fanami (przycisk Fani), a także strojami klubowymi i numerami na koszulkach (przycisk Strój).

Ekran pamiątek klubowych pracuje w trzech trybach. W trybie głównym (1) zarządzać można stanem klubowych zapasów. Do wyboru jest pięć towarów, które uszeregowane są od najtańszego (i najbardziej popularnego), do najdroższego (A). W polu Akcja znajduje się liczba aktualnie posiadanych sztuk danego towaru. W polu Sprzedaż zapoznać się można z tym, ile sztuk towaru danego typu zostało już sprzedanych. Pole Zysk zawiera bilans w handlu danym towarem (różnica między przychodami ze sprzedaży i kosztami zakupu). W polu Zniżka zdefiniować możemy wielkość rabatu na dany towar. W polu Oferta pojawiają się czasem oferty specjalne dotyczące danego towaru.

Poniżej znajdują się przyciski kontekstowe (D), które stają się aktywne w przypadku zaistnienia odpowiednich okoliczności. Jedną z nich jest np. produkcja gadżetów poświęconych gwieździe klubowej lub produkcja towarów z okazji rocznicy klubu. Przeważnie aktywny jest jedynie przycisk kampanii promocyjnej (najwyższy), który umożliwia reklamę produktów (im taniej, tym mniej skutecznie).

Obok przycisków kontekstowych, znajduje się sekcja (B), która umożliwia kupno towaru zaznaczonego w sekcji A. Szczególnie istotne jest tutaj pole Zniżka. Obrazuje ono rabat, który otrzyma gracz przy zakupie określonej liczby sztuk danego towaru (im więcej, tym większy rabat).

W sekcji C znajduje się przycisk, który umożliwia usunięcie z magazynu towarów, które zostały wybrane w sekcji A. Funkcja ta jest przydatna w przypadku dużego popytu na jeden towar i nikłego na inny, gdy nie jest już możliwie dokupienie towaru chodliwego, ze względu na brak miejsca w magazynie. Warto pamiętać, iż użycie tej funkcji spowoduje zniszczenie wybranego towaru.

Po prawej znajduje się sekcja podsumowująca finansowe aspekty handlu pamiątkami (E), a także informacja o ilości wolnego miejsca w magazynie klubowym (F).

Ekran ten może też zostać przełączony do trybu statystyk sprzedaży (2) i trybu zarządzania handlem zagranicznym (3).

Skorzystanie z zakładki opatrzonej numerem 2, dostarcza cennych informacji o tym, jakie towary się sprzedają i kiedy. Dane te są szczególnie wartościowe po upływie pierwszego sezonu gry. Pozwalają one bowiem na złożenie zamówień w oparciu o preferencje własnych kibiców. Zamówić należy po prostu to, co zeszło w największym zakresie, w sezonie poprzednim, dodając ok. 20% nadwyżki dla nowych fanów.

Zakładka z numerem 3 pozwala z kolei tworzyć sklepy poza granicami kraju. Opcja ta przeznaczona jest w zasadzie wyłącznie dla najbogatszych klubów. Koszt budowy sklepu mieści się bowiem przeważnie w granicach kilkuset tysięcy Euro, a miesięczny koszt utrzymania oscyluje wokół kilkudziesięciu tysięcy Euro. Oczywistym jest, iż tylko kluby o wysokiej renomie (i dużej liczbie kibiców) są w stanie mieć za granicą taką sprzedaż, by pokryć koszty utrzymania sklepu i jeszcze na tym zarobić.

Strategia marketingowa

  • Główna strategia marketingowa względem handlu klubowymi pamiątkami jest banalna: kupić tanio, sprzedać drogo. Jak to zrobić? Oto kilka rad, które powinny wam w tym pomóc:
  • Starajcie się kupować towary na cały sezon, jeszcze przed pierwszym gwizdkiem. Dzięki większym ilościom, zyskacie korzystne rabaty. Towar, który zostanie zawsze można sprzedać w kolejnym miesiącu.
  • Zapamiętajcie, że popyt w Fifa Managerze kształtuje cena i moda. Na cenę możecie wpłynąć poprzez rabaty. Jest to jednak tylko oddziaływanie, gdyż ceny jednostkowe nie są w grze specjalnie eksponowane (można je poznać w wyniku obliczeń). Ogólnie rzecz biorąc towary uszeregowane są względem ich popularności, którą dodatkowo stymuluje moda na kibicowanie klubowi. W ujęciu średnim, najwięcej schodzi koszulek (szczególnie przed sezonem) i to właśnie one powinny być głównym produktem w waszym sklepiku. Warto je kupować hurtowo (korzystając z rabatu) i sprzedawać z 10% zniżką, co jeszcze podniesie sprzedaż. Nieco mniejszą popularnością cieszą się akcesoria, stroje i szaliki. Te towary warto sprzedawać z 20% upustem. Sprzedaż szalików i czapek wzrasta w miesiącach jesienno-zimowych i w przypadku dobrych wyników sprzedaży, warto wtedy zmniejszyć upust do 10%. Ostatnim typem akcesoriów jest oprogramowanie. Tu sprzedaż jest zdecydowanie najmniejsza. Przede wszystkim za sprawą wysokiej ceny. Wartą ją stymulować nawet 30% rabatem.
  • Oprócz ceny i wyczuwania trendów, ważne jest również odpowiednie kupowanie. Wspomniane zostało już, by kupować towary na cały sezon. Oczywiście należy w tym zachować umiar i rozsądek. W dużych ilościach warto jest kupować właściwie tylko koszulki (rabat rzędu 7% i wyżej). Pozostałe towary nie powinny przekroczyć ilości gwarantującej 4%. Jeśli chodzi o multimedia, nie należy kupować więcej, niż 200 sztuk oprogramowania na sezon, chyba że znajdą się liczni nabywcy.
  • Równie ważnym, co zarządzanie towarami i upustami jest dbanie o rozbudowę sklepu klubowego i promocję towarów. Warto na początku sezonu przeprowadzić kampanię 2 lub 3 stopnia. Jeżeli będzie to możliwe, należy też inwestować w sklepik. Większa powierzchnia magazynowa, to możliwość kupowania większych ilości towaru, a co za tym idzie uzyskania wyższego rabatu i w efekcie zysku.
  • Należy też wypatrywać specjalnych okazji. Czasem można np. uszyć określoną ilość koszulek za wyjątkowo korzystną cenę. Warto korzystać z tych opcji, gdyż zapewniają wysoki zysk.
  • Warto również zwracać uwagę na gadżety okolicznościowe. Czasem istnieje możliwość ich wyprodukowania. Zazwyczaj rozchodzą się, jak ciepłe bułeczki.
  • Na koniec wspomnieć trzeba o analizie wyników sprzedaży. Poświęćcie chwilę czasu po 1 sezonie na przyjrzenie się temu, co i w jakiej ilości sprzedano. Zapoznajcie się też z informacją, o ile nowych kibiców wzbogacił się wasz klub. Im więcej ich przybędzie, tym większą poprawkę trzeba będzie wziąć przy zamówieniach na przyszły sezon.

Kontakty z fanami

 

Ekran ten umożliwia monitorowanie relacji z fanami, a także zarządzanie wsparciem fanów ze strony klubu - Kibice i pamiątki klubowe - Klub - FIFA Manager 09 - poradnik do gry

Ekran ten umożliwia monitorowanie relacji z fanami, a także zarządzanie wsparciem fanów ze strony klubu. W sekcji A znajdują się informacje o strukturze kibiców danego klubu. Aktywni kibice to wszyscy ci, którzy jakkolwiek interesują się zespołem. Interesują ich sprawy zespołu, ale stopień tego zainteresowania jest trudny do oszacowania. Zorganizowani kibice to wszyscy ci, których sprawy klubu interesują w dużym stopniu. Chodzą na większość meczów u siebie, jeżdżą też na wiele wyjazdów. Wielu z nich ma karnety i korzysta ze sklepu z pamiątkami. Fanklub to z kolei najbardziej oddani fani zespołu. Żyją sprawami klubu i zagrzewają do dopingu innych kibiców.

Ogólną relację klubu z kibicami opisuje pasek oznaczony literą B. Wpływa na nią nie tylko stopień dbałości o kibiców, ale także wyniki zespołu, sytuacja w klubie i stosunek do ulubionych piłkarzy kibiców.

W sekcji C znajdują się narzędzia, które umożliwiają dbanie o kibiców. Przed każdym wyjazdowym meczem można tam: załatwić dla kibiców darmowy pociąg (ok. 1500E), darmowy autobus (ok. 300E), darmowe bilety na każdy mecz i sesję rozdawania autografów.

Szczególną uwagę warto tu poświęcić na zapewnienie przynajmniej 2-3 autobusów, które pozwolą najbardziej zagorzałym fanom wyjeżdżać na wyjazdy. Warto także ustanowić darmową liczbę biletów, równą liczbie fanów i przynajmniej 30% zorganizowanych kibiców. Pozwoli to najbardziej żarliwym kibicom odczuć opiekę ze strony klubu i zachęcić do kibicowania kolejne osoby.