Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry

Age of Wonders Planetfall - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Rekrutacja i utrzymanie jednostek w armii w Age of Wonders Planetfall Age of Wonders Planetfall porady, tipy

Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2019

Jak zostało już niejednokrotnie wspomniane w tym poradniku, w Age of Wonders Planetfall nie obędzie się bez walk - pacyfistyczne podejście i nacisk na dyplomacje sprawdza się w wielu sytuacjach, w wielu jednak trzeba będzie wykorzystać argument siłowy i przy pomocy wojska dojść swoich racji. W tym rozdziale dowiesz się, jak rekrutować wojska, w jaki sposób oddziałuje na nich morale i co robić, by utrzymać jednostki w armii.

Rekrutacja jednostek

Rekrutacja jednostek w Age of Wonders: Planetfall jest procesem w gruncie rzeczy prostym - wystarczy zaznaczyć jedną z dostępnych kolonii, a następnie, z listy dostępnych jednostek, wybrać te, które zechcesz zrekrutować. Po upływie określonego czasu (zależnego od wartości produkcji [Production] kolonii) jednostka zostanie zrekrutowana, pojawi się w centrum kolonii i będzie można od razu wydawać jej rozkazy.

Jednakże, by nie było zbyt prosto, na początku rozgrywki będziesz mieć dostęp jedynie do najprostszych i najsłabszych oddziałów - podstawowych jednostek I poziomu (więcej poczytasz w rozdziale "Role, typy i poziomy jednostek"). By zyskać dostęp do nowych jednostek, trzeba będzie wpierw opracować je poprzez badania naukowe. Po opracowaniu technologii i wzniesieniu wymaganej budowli, będzie można szkolić bardziej zaawansowane i skuteczniejsze w walce jednostki. Więcej o badaniach znajdziesz w rozdziale "Badania naukowe".

Uwaga - o wcielaniu jednostek do armii, uzdrawianiu ich i zarządzaniu samymi armiami poczytasz w rozdziale "Zarządzanie armią".

Morale jednostek i dezercja

Każda jednostka w każdej z Twoich armii opisana będzie konkretnym poziomem morale. Reprezentuje on to, w jak dobrym "nastroju" jest jednostka, a na jego poziom wpływ ma szereg czynników, takich jak dowodzący armią bohater, czynności dyplomatyczne podejmowane przez gracza czy też sama jednostka. Poziom morale wpływa także na dwie inne mechaniki - zadawanie obrażeń i szansę na dezercję jednostki.

Jeśli chodzi o zadawanie obrażeń, wysokie morale wpływa na szansę na zadawanie krytycznych obrażeń, z kolei niskie zwiększa szansę, że jednostka nie trafi w cel, mimo nawet potencjalnie wysokiej celności. Prezentuje się to w następujący sposób:

  1. Morale na poziomie 600 - 20% szansy na trafienie krytyczne.
  2. Morale na poziomie 400 - 15% szansy na trafienie krytyczne.
  3. Morale na poziomie 200 - 10% szansy na trafienie krytyczne.
  4. Morale na poziomie -200 - 15% szansy na pudło.
  5. Morale na poziomie -400 - 30% szansy na pudło.
  6. Morale na poziomie -600 - 50% szansy na pudło.

Jak widać, ma to olbrzymi wpływ na skuteczność jednostek na polu walki. Morale wpływa też na to, czy jednostka będzie chciała pozostać w armii czy zdecyduje się na dezercję. To z kolei wygląda w następujący sposób:

  1. Morale na poziomie -200 - 5% szansy na dezercję.
  2. Morale na poziomie -400 - 20% szansy na dezercję.
  3. Morale na poziomie -600 - 40% szansy na dezercję.

Jednostka z negatywnym morale ma szansę na dezercję każdej tury, przez co jest to szalenie niebezpieczne - gdy jednostka zdecyduje się na dezercję, znika po prostu z armii i z mapy świata, nie da się jej w żaden sposób odzyskać.