Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Kholat - poradnik do gry

Kholat - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady | Porady i mapa świata w Kholat Kholat poradnik, solucja

Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2019

Kholat to tytuł specyficzny, nastawiony głównie na eksplorację i orientację w terenie. Nie ma tu żadnej walki, szóstego zmysłu podświetlającego możliwe do użycia przedmioty, ani strzałeczek pokazujących gdzie teraz trzeba iść. Zamiast tego jest tylko ogólna mapa terenu, kompas, mnóstwo śniegu i odrobina potworów do smaku. Jak się odnaleźć w grze i znaleźć wyjście z tego całego galimatiasu? Warto stosować się do kilku podstawowych porad:

1. Kompas i mapa najlepszymi przyjaciółmi.

Nie da się przecenić znaczenia kompasu w Kholacie. Bez niego praktycznie nie istniejesz. Jak w tej grze dochodzi się z punktu A do B? Otwiera się mapę, ustala gdzie się jest i patrzy na układ szlaków wiodących tam gdzie chce się iść. Potem ustawia się tak, by kompas wskazywał odpowiednią drogę i idzie się przed siebie. Praktycznie zawsze powinieneś mieć wyjęty kompas, by chociaż orientacyjnie wiedzieć gdzie jesteś. Czerwona strzałka z literką C wskazuje północ, zielona strzałka oznaczona ? pokazuje południe. Nie zapominaj też o ciągłej analizie mapy. Wszystkie lokacje, zarówno w grze jak i w poradniku, zapisane są tylko we współrzędnych geograficznych. By zobaczyć współrzędne konkretnego miejsca, przybliż mapę (prawy przycisk myszy) i przesuń kursor w interesujący cię punkt.

Kompas może także służyć jako informator - zacznie "wariować", jeśli w pobliżu jest anomalia. Tym mocniej im niebezpieczeństwo jest bliższe.

2. Obserwuj otoczenie.

Staraj się zwracać uwagę na wyróżniające się detale otoczenia i je spamiętywać, by łatwo określić gdzie już byłeś. Rozglądając się będziesz natrafiał na poukrywane współrzędne wskazujące lokację nieobowiązkowych stron do dziennika lub na same strony. Wykorzystuj też większe elementy otoczenia, które widać z daleka (np. dach kościoła czy czerwone światło radiostacji widoczne z większości mapy) jako punkty wyjścia. Oceń położenie takich miejsc względem miejsca na mapie, do którego zmierzasz, a następnie swoje położenie względem tego punktu by określić, w którą stronę powinieneś iść.

3. Graj z dźwiękiem.

Niezwykle ważne dla gry są efekty dźwiękowe i muzyka. Nie chodzi tu tylko o budowanie nastroju dla horroru. Po dochodzących dźwiękach jesteś w stanie zorientować się w nadchodzącym niebezpieczeństwie oraz odnaleźć notatki do dziennika. Jeśli muzyka nagle zmieni ton na dużo ostrzejszy i groźniejszy, najprawdopodobniej w pobliżu czają się cienie lub inne niebezpieczeństwa. Wysłuchuj także charakterystycznego dźwięku płonącego papieru, by odnaleźć notatki do dziennika. W miarę możliwości graj w słuchawkach dla lepszej orientacji.

4. Zbieraj notatki.

Staraj się zebrać wszystkie notatki, które znajdziesz lub usłyszysz w pobliżu, nawet jeśli nie zamierzasz skończyć gry w 100%. Każda taka notatka zapisuje grę i pokazuje swoją lokalizację na mapie. Będziesz więc w stanie łatwo określić, gdzie aktualnie jesteś, a gdybyś zginął - wznowisz grę w miejscu zebrania notatki. W grze jest 9 notatek głównych (potrzebnych do przejścia gry), 7 obozów i aż 27 notatek pobocznych (raportów, pamiętników i artykułów). O tym, że notatka jest w pobliżu będziesz wiedział, gdy usłyszysz dźwięk palonego papieru lub gdy zauważysz totemy Mansów albo porzucony sprzęt alpinistyczny.

5. Wykorzystuj obozy

W grze jest 7 obozów, które możesz wykorzystywać do szybkiego transportu. Jest to jedyny sposób na szybkie podróżowanie w grze. Bardzo się przydaje jeśli nagle znajdziesz na ścianie współrzędne notatki będącej po drugiej stronie mapy. Po prostu kliknij na obozie, a następnie na mapie wybierz namiot, do którego chcesz się przenieść.

6. Trzymaj się ścian.

Trzymaj się blisko ścian zamiast iść środkiem drogi. Zmniejszasz tak ryzyko wpadnięcia na cienie, a zarazem masz szansę znaleźć wąski przesmyk, który inaczej może być niewidoczny nawet z kilku metrów.

7. Bieganie

Odbiegaj od cieni, gdy tylko je zauważysz. Zwracaj też uwagę na zostawiane płonące ślady. Złapanie równe jest śmierci, więc zawsze bądź gotów do ucieczki. W grze możesz bez przerwy biec tylko chwile, po czym postać się zmęczy i będzie tylko ślamazarnie dreptać do przodu póki nie odzyska sił. Jesteś wtedy w wielkim niebezpieczeństwie, więc najlepiej nigdy nie dopuścić do takiej sytuacji. Zamiast tego biegnij kawałek i puść na sekundę przycisk biegu, gdy tylko usłyszysz cięższe oddechy swojego bohatera. Gdy oddechy znikną znów możesz biec i tak w kółko. Jest to bardzo efektywny sposób poruszania się, nie tylko podczas ucieczki ale i podczas zwyklej wędrówki. Będziesz w ten sposób przemieszczać się dużo szybciej.

8.Zgaś światło

Kholat jest względnie jasną grą jak na horrory, a to dzięki swojej śniegowej otoczce. Niemniej są momenty, gdy ekran mocno się ściemni a wtedy korci by włączyć latarkę. Generalnie najlepiej stale chodzić z wyłączonym światłem, gdyż przykuwa ono uwagę cieni i anomalii. Zawsze pamiętaj, by wyłączyć latarkę po jej użyciu w ciemnym miejscu. Pamiętaj też, że latarkę postać włącza automatycznie, gdy ogląda mapę. Jesteś wtedy tak samo na widoku jak podczas normalnego chodzenia z włączonym światłem.

9. Jeśli się zgubisz

Jeśli się zgubisz spróbuj najpierw zlokalizować jakieś szczególne punkty widokowe, które mogą trochę rozjaśnić sytuację i choć orientacyjnie podpowiedzieć gdzie jesteś (np. na północny zachód od czerwonego światła radiostacji), a wtedy możesz z pomocą kompasu określić ogólny kierunek, w który powinieneś iść. Wysłuchuj także dźwięków płonących kartek i wypatruj totemów oraz porozrzucanego sprzętu narciarskiego. Znaczą one, że w pobliżu jest notatka, a odnalezienie notatki zostanie odnotowane na mapie, więc od razu będziesz wiedział, w którym jesteś miejscu. W końcu, jeśli uznasz że poszedłeś całkowicie w złe miejsce i nie ma sensu wracać się na piechotę. Możesz się zabić, np. skacząc z wysokości lub dając złapać się cieniowi. Wówczas wznowisz grę w ostatnim miejscu zapisu (przy notatce lub obozie) i stamtąd możesz opracować nową drogą wędrówki.