Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Mortal Kombat X - poradnik do gry

Mortal Kombat X - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Mortal Kombat X: Słowniczek Mortal Kombat X poradnik

Ostatnia aktualizacja: 26 października 2021

Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i te z którymi gracz może spotkać się w trakcie rozgrywki, w Internecie lub w trakcie oglądania streamów/filmików. Poznanie terminologii obowiązującej w bijatykach znacznie ułatwi uczenie się nowych kombinacji ciosów. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.

Air Throw - Część bohaterów ma możliwość wykonania rzutu w powietrzu.

Anti Air - Atak, który ma na celu powstrzymanie przeciwnika skaczącego na Ciebie i nie dopuszczenie go do rozpoczęcia ataku z powietrza.

Armor - Niektóre ciosy mają tzw. armor czyli uderzenie przeciwnika nie jest w stanie ich przerwać. Przeważnie są to wzmocnione ciosy EX.

Baiting - Podpuszczanie przeciwnika do wykorzystania jakiejś techniki lub ruchu, który możesz wykorzystać do własnych celów. Baiting polega na wciągnięciu przeciwnika w pułapkę.

Battle Cry - Zdania wypowiadane przez poszczególnych bohaterów przed rozpoczęciem rozgrywki. Przeważnie związane są z ich historią lub podejściem do określonego przeciwnika.

Blocking - Blokowanie ciosów.

Boss - Określenie ostatniego przeciwnika, którego gracz musi pokonać, aby np. ukończyć historię lub przejść wieżę. Boss jest zazwyczaj znacznie trudniejszym przeciwnikiem od jego poprzedników.

Breaker - Ruch, który momentalnie przerywa atak przeciwnika - np. jeśli przeciwnik chce Cię złapać lub jest w trakcie wyprowadzania kombo, możesz przerwać tę akcję i przejść do ofensywy.

Brutality - Popisowe lecz brutalne wykończenie przeciwnika popularne w grach Mortal Kombat. Każda z postaci dysponuje unikalnym Brutality.

Cancel - Jest to czynność mająca na celu przerwanie ataku zanim dojdzie on do skutku lub anulować którąś sentencję komba żeby wyprowadzić inny atak. Jeśli np. chcesz zadać kombinację złożoną z trzech ciosów z czego ostatni z nich wybija przeciwnika daleko do tyłu to możesz użyć cancel po drugim ciosie i kontynuować atak. Dzięki temu można w znaczny sposób zwiększyć zadawane obrażenia.

Charge - niektóre umiejętności można dodatkowo naładować, jak np. pociski lub ciosy specjalne. Dłuższe ładowanie ciosu skutkuje większymi obrażeniami.

Chip Damage - Obrażenia które przyjmujesz na blok.

Combo - Kombinacja ciosów danego bohatera złożona w ten sposób, aby tworzyć spójną całość i płynnie przechodzić z jednego ruchu do drugiego nie dając przeciwnikowi chwili wytchnienia i szans na obronę.

Counter - Niektóre z postaci mają możliwość kontrowania przeciwnika czyli przechwytu jego ciosu i wykorzystanie jego impetu na własną korzyść.

Damage - Siła ciosów lub kombinacji określana jest poprzez współczynnik damage - obrażenia.

Dash - Szybko doskok do przeciwnika lub odskok od niego.

Faction - Frakcja.

Faction kill - Po wygranej walce frakcyjnej możesz użyć specjalnego zabójstwa przypisanego do danej frakcji.

Fatality - Najbardziej widowiskowe wykończenie przeciwnika na koniec meczu. Gdy lektor wypowie słowa "Finish Him/Her" masz szansę na użycie ruchu kończącego i zabicie swojego przeciwnika. Są dwa rodzaje Fatality - prostsze, które zazwyczaj wymaga naciśnięcia kombinacji 2 konkretnych przycisków i trudniejsze, których sentencja przycisków jest bardziej złożona.

Frame - klatka animacji. Każdy cios ma określoną ilość klatek czyli długość trwania wykonywania ciosu. Niektóre ciosy są szybsze (mają mniej klatek), a inne wolniejsze (więcej klatek). Ciosy mają też przydzieloną ilość klatek kary, jeśli cios trafi na blok i jest to czas w którym Twój bohater jest wystawiony na kontratak.

Frame Advantage - Określenie to oznacza, że masz przewagę klatek nad przeciwnikiem czyli jesteś bezpieczny po zagraniu na blok przeciwnika.

Grab - Złapanie przeciwnika i np. uderzenie jego głową o jakiś element otoczenia lub wyprowadzenie ciosu. Łapanie zazwyczaj przebija się przez obronę przeciwnika.

Guard - Inaczej obrona. Przed ciosami można (a nawet trzeba!) bronić się poprzez blokowanie. Ciosy przyjęte na gardę zadają znikomy damage, ale trzeba mieć na uwadze, że przez obronę przebija się throw i grab. Aby dobrze radzić się w starciu z przeciwnikami należy dobrze opanować funkcję bloku.

Ground Bounce - Ciosy wykonywane z neutralnego skoku odbijają przeciwnika od ziemi w taki sposób, że bezwładnie leci w powietrze. Taki efekt nazywa się ground bogunce i jest wstępem do rozpoczęcia żonglerki.

High - Ciosy zadawane na głowę przeciwnika.

Hitbox - Obszar zadawania ciosów na ciele zawodnika (Overhead, High, Mid, Low).

Hit Stun - Efekt, który powstrzymuje przeciwnika od wyprowadzenia ciosu.

Juggle - Czyli popularna żonglera. Utrzymywanie przeciwnika w powietrzu poprzez zadawanie ciosów.

Jump - Skok. Skakać można do tyłu, do przodu lub do góry.

Low - Ciosy zadawane na nogi przeciwnika.

Mid - Ciosy zadawane na korpus przeciwnika.

Neutral Jump - Podskok pionowo w górę z którego można wykonać atak rozpoczynający żonglerkę. Rozróżniamy następujące rodzaje Neutral Jump: Neutral Punch (Pięść), Neutral Kick (Kopnięcie).

Nerf - osłabianie/balansowanie postaci.

Overhead - Ciosy zadawane na tył głowy przeciwnika.

Punish - Jeśli przeciwnik wykonał zły ruch lub został zablokowany masz wtedy okazję na wykonanie kombo w odpowiedzi czyli ukaranie przeciwnika. Jest to tzw. Punish czyli kara za zły lub nieodpowiednio wykonany ruch po którym przeciwnik staje się bezbronny.

Re-stand - Efekt ponownego postawienia przeciwnika na nogi w momencie, gdy przeciwnik bez wątpienia upadłby na plecy. Niektóre umiejętności mają możliwość ponownego ustawienia przeciwnika w pozycji pionowej w trakcie opadania na ziemię dzięki czemu można kontynuować atak.

Reversal - Ruch wykonywany po obaleniu. Możesz wstać z ziemi wyprowadzając cios.

Run - Bieg.

Skin - Dodatkowa skórka dla postaci, którą można odblokować w trakcie gry.

Stamina Bar - Pasek staminy znajdujący się pod paskiem życia postaci.

Teleport - Niektóre z postaci potrafią się teleportować.

Throw - Rzut.

Trade - Sytuacja w której obydwoje zawodników zada cios w tym samym momencie i obie postaci otrzymają obrażenia.

Wake Up - Zagranie po którym postać od razu wstaje z ziemi z wykonaniem wzmocnionej wersji ciosu.

Wall jump - na większości z map możesz odbić się od ściany i przeskoczyć z niewygodnej pozycji za plecy przeciwnika czyli z powrotem na środek mapy.

X-Ray - Ruch specjalny, który każda z postaci może wykonać po uzbieraniu 3 pasków Metera. X-Ray konsumuje wszystkie 3 paski. Animacji tego ruchu nie da się zatrzymać, ale sam cios może zostać zablokowany.

Zoning - Trzymanie przeciwnika na dystans za pomocą np. ataków zasięgowych, pocisków etc.

Skróty

FP - Front Punch (Przednia Pięść)

BP - Back Punch (Tylna Pięść)

FK - Front Kick (Przedni Kop)

BK - Back Kick (Tylny Kop)

JP - Jump Punch (Atak pięścią z wyskoku)

NJP - Neutral Jump Punch (Atak Pięścią z pionowego podskoku)

JK - Jump Kick (Kopnięcie z wyskoku)

NJK - Neutral Jump Kick (Kopnięcie z pionowego wyskoku)

BLK - Blok