ocena redakcji
2.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Gothic przewraca się w grobie - recenzja gry Arcania: Upadek Setarrif

Dostępne od kilku miesięcy rozszerzenie do Arcanii wreszcie debiutuje na polskim rynku. Trudno jednak nazwać Upadek Setarrif dodatkiem udanym.

20 stycznia 2012 2.0/10
• strony :12

Fabułę gry można streścić w jednym zdaniu: Demon znów mąci, więc idź do Setarrif i zabij go.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
PLUSY:
  • polska wersja językowa;
  • (od biedy) oprawa audiowizualna.
MINUSY:
  • fabularne dno, historyjka napisana na kolanie;
  • trzy równie słabe jak główny wątek questy poboczne;
  • banalna walka;
  • najbardziej niegothicowy klon Gothica;
  • trzy modele postaci na krzyż;
  • brak swobody, czegokolwiek, co zwiedzanie krainy uczyniłoby przyjemniejszym;
  • nic niewnosząca nowość w postaci przymusowej zmiany głównego bohatera.

Nigdy nie byłem uprzedzony do Arcanii i nie przekreślałem tej gry tylko dlatego, że nie zrobiła jej firma Piranha Bytes. Nie zmienia to faktu, że od pierwszego kontaktu z czwartą odsłoną cyklu Gothic czułem wielki zawód. Rozumiem, że intencją autorów było tchnięcie życia w podupadłą ostatnimi czasy markę, ale wprowadzone przez Spellbound innowacje nie przypadły mi do gustu. Nie zaakceptowałem rewolucyjnych zmian w mechanice rozgrywki, podobnie jak większość fanów serii, bardzo konserwatywnych jeśli chodzi o przygody Bezimiennego. Prawda jest taka, że Arcania może i była względnie przyzwoitą produkcją z gatunku action RPG, ale z drugiej strony była też wyjątkowo przeciętnym Gothikiem. Niniejszy dodatek, który zrodził się w nieopisanych wręcz bólach, sprawia zdecydowanie gorsze wrażenie. Nie jest bowiem ani jednym, ani drugim.

Nie będę opisywał pokrętnej historii powstawania tego rozszerzenia, bo szkoda na to czasu i miejsca – wszystkie niezbędne informacje na ten temat znajdziecie na łamach naszego serwisu. Od siebie dodam jedynie tyle, że po wielu perturbacjach gra miała swoją światową premierę w październiku. Firma CD Projekt tradycyjnie podeszła do wydania Upadku Setarrif z typowym dla siebie profesjonalizmem. Grę całkowicie spolszczono, a w rolach głównych wystąpili ci sami aktorzy, którzy podkładali głosy w „czwórce”. Usłyszymy tu więc nie tylko pamiętnego Bezimiennego z Gothica – Jacka Mikołajczaka, ale również Jacka Kopczyńskiego, głównego bohatera Arcanii. Jeśli ktoś za dubbingiem nie przepada, może odpalić produkt z angielskimi dialogami i polskim tekstem.

Trzeba nie mieć sumienia, żeby serwować graczom taki chłam.

Wbrew obiegowej opinii firmie JoWooD nigdy nie udało się uzyskać pełnych praw do marki Gothic, dlatego też austriacki wydawca wymyślił zupełnie nową serię, którą z pierwowzorem – za przyzwoleniem studia Piranha Bytes – miał łączyć jedynie świat. Pierwsza Arcania odnosiła się jeszcze wprost w tytule do pamiętnej sagi o Bezimiennym, kolejne odsłony miały już pracować na własny rachunek. Po bankructwie JoWooD-a dalszy rozwój tego cyklu wydaje się jednak mało realny.

Upadek Setarrif jest dodatkiem samodzielnym, co oznacza, że do jego działania nie jest wymagana podstawowa wersja gry. Weterani pierwowzoru są jednak w uprzywilejowanej pozycji, mogą bowiem przenieść swojego bohatera z podstawki prosto do rozszerzenia. W przypadku gdy nie dysponujemy odpowiednim „sejwem”, pozostają nam z góry narzucone postacie. Autorzy przygotowali trzech śmiałków do wyboru: wojownika, łowcę i maga. Podział na klasy jest oczywiście umowny, bo gra nie stawia żadnych przeszkód, by uczyć się w dowolnej dziedzinie – decydujemy po prostu, które zdolności są już rozwinięte, a które nie. Każdy z bohaterów ma na starcie 28 poziom doświadczenia, a do dyspozycji kilkanaście darmowych punktów, które można rozdysponować pomiędzy wolne umiejętności. Szału nie ma, bo drzewko talentów prezentuje się identycznie jak w Arcanii, czyli biednie. Z drugiej strony i tak nie ma to żadnego znaczenia. Grając typowym rębajłą, nie rozwinąłem postaci ani razu. Powód? Nie było takiej potrzeby.

Do akcji wkraczamy tuż po ukończeniu pierwowzoru. O fetowaniu wielkiego sukcesu nie ma mowy, bo z Setarrif – jedynego miasta, którego nie mieliśmy okazji odwiedzić w czwartym Gothicu – płyną niepokojące wieści. Na prośbę króla Rhobara III bezimienny bohater postanawia wyruszyć do zrujnowanej twierdzy i zbadać przyczynę rozprzestrzeniającego się zła, zanim zbierze ono krwawe żniwo w całej Argaanii. Szybko okazuje się, że w sprawę zamieszany jest demon, ten sam, który niedawno gnębił naszego władcę. Unicestwienie piekielnej poczwary staje się oczywiście głównym celem zabawy.

Już po kilkunastu minutach rozgrywki widać, że twórcy Upadku Setarrif nie wyciągnęli żadnych wniosków z błędów popełnionych w podstawce. W większości aspektów rozszerzenie prezentuje się identycznie jak w pierwowzór, co nie oznacza, że jest dobrze. Znów niemiłosiernie kuleje walka, która składa się z beznamiętnego tłuczenia w lewy przycisk myszy, przerywanego od czasu do czasu kliknięciem w przycisk prawy. Przeciwnicy nie stanowią praktycznie żadnego wyzwania – wystarczy systematycznie zamęczać ich kolejnymi seriami ciosów, a gdy któryś z nich przypadkiem zbierze się do potężnego kontruderzenia, wykonać ratujący tyłek przewrót. Jestem w stanie przyjąć do wiadomości fakt, że nasz heros od początku zabawy jest masakratorem, niszczącym wszystko na swojej drodze (w końcu nie na darmo go wcześniej szkoliliśmy), ale to jest przecież gra komputerowa. A jeśli gra nie zmusza do jakiegokolwiek wysiłku, to prędzej czy później człowiek zaczyna zasypiać z nudów. Na normalnym poziomie trudności potyczki są tak łatwe, że pierwszego medykamentu użyłem dopiero po godzinie zmagań i to tylko dlatego, że w końcu poszedłem na totalny żywioł i znacznie odpuściłem stosowanie uników. Co ciekawe, w trakcie przygody ani razu nie zmieniłem broni, mimo że po drodze można zebrać tonę żelastwa. Powód? Nie było takiej potrzeby!

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Recenzja dodatku Reaper of Souls – mrocznego rozszerzenia do Diablo III

Recenzja dodatku Reaper of Souls – mrocznego rozszerzenia do Diablo III

Dodatek Reaper of Souls to śmiały i klimatyczny powrót do tego, za co pokochaliśmy całą serię. Mroczne rozszerzenie Diablo III to dowód na to, że Blizzard, jak mało który producent, słucha swoich fanów.  recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to na pewno jedna z najważniejszych tegorocznych premier w Polsce. W recenzji odpowiadamy na pytanie, czy twórcy podołali gigantycznym oczekiwaniom graczy oraz jak wywiązali się ze składanych obietnic.  recenzja gry

gra ArcaniA: Upadek Setarrif

ArcaniA: Upadek Setarrif

Arcania: Fall of Setarrif

RPG akcji

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra ArcaniA: Upadek Setarrif w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

4.3

ocena czytelników

1926 ocen czytelników

7.6

oczekiwania przed premierą

695 głosów czytelników

ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229536ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229563ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229562ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229561ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229560ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229559ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229558ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229557ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229556ArcaniA: Upadek Setarrif - screen - 2012-01-17 - 229555

komentarze czytelników (102)


rumianek92  2012-01-22 - 12:05

GOTHIC skończył się na 3! nie grałem w upadek setarif ale o arcani powiem tylko tyle że byłaby lepsza gdyby nie nazywała się gothic

Bombadil  2012-01-22 - 20:17

Gothic skończył się na 2 Noc Kruka. Bo 3 jak i Zmierzch "Bugów" odstaje od 1 i2 części strasznie!!!

lazarus cień  2012-01-22 - 22:09

Rzecz ujmując to ta gra jest na niewypał.

rumianek92  2012-01-23 - 23:32

prawda jest taka że gothic 1 i 2 i NK miały to coś ten klimat . niestety reszta już nie. 3 chcieli zrobić dobrze ale im nie wyszło a zmierzch bogów lepiej żeby wcale nie wyszedł. To koniec 3 czesci kończy sage Gothica

magnus8@o2.pl  2012-01-24 - 22:12

Niestety ją kupiłem i teraz żałuję. Najgorsza i najłatwiejsza gra świata- mam na myśli podstawkę(przęsłem na trudnym poziomie trudności bez przydzielenia ani jednego punktu) - żałosne ...

Nolifer  2012-01-26 - 18:50

Upadek bardzo dobrej serii jest całkowitym upadkiem :C

B-Keey  2012-01-26 - 19:21

Żal człowieku skończ recenzować gry

victripius  2012-01-26 - 21:55

Szkoda, że Gothic ( mimo Arcanii w tytule ciągle mamy do czynienia z Gothiciem, nieważne w jakiej postaci) poszedł w taką złą stronę. Dwie pierwsze części były naprawdę dobre, potem było już coraz gorzej. Trochę jest to paradoks, że upadek setarrif jest upadkiem tak znanej marki.

krzysiu828  2012-01-27 - 19:10

Jednak dla mnie to w miarę dobra gra, ale oczywiście znacznie gorsza od poprzedników. Ważne że jest ;D

Ksionim  2012-01-30 - 15:12

Zwiastun pozamiatał wszystko! ...

Xadras18  2012-02-15 - 18:23

No niestety Gothic skończył się na grze: Gothic III z patchem i Polskim dodatkiem. Bynajmniej dla mnie. Po instalacji patcha i dodatku, błędy się nie pojawiały, może jakiś małe zaniki tekstur, ale to śmieszne błędy. Gothic III + Polski dodatek oferuje ciekawe zadania i fabułę. ...

mat1006  2012-03-04 - 21:42

Gra zrobiona bardzo słabo. Ale powinniśmy pomyśleć dlaczego, twórcy dodatku mieli naprawdę bardzo mało czasu, nie dość tego nie byli pewni czy w połowie produkcji niebędą musieli jej przerwać. Na plus wyszło to że pomimo tych problemów twórcy postarali się (jakoś) dokończyli wątek Arcanii i nie pozostawili pustego miejsca po podstawowej wersji gry.

'wilk '  2012-04-19 - 22:16

Miałem pewne wątpliwości czy kupić tę grę, teraz po przeczytaniu recenzji już wiem że warto 2.0 to całkiem wysoko jak na taką grę, mogło być przecież 1.0. ; )

Marshall Mathers I  2013-02-06 - 19:17

Jak to ktoś już poruszył w komentarzach, "ARCANIA TO PRZECIEŻ NIE GOTHIC" !!!! i tego się trzymajmy, jak dla mnie tylko masochista będzie grał w Arcanie przez pryzmat kontynuacji serii Gothic... Żałosna recenzja pisana również na kolanie, tak niska ocena? ciekaw jestem za co...przejście gry zajęło mi 5h 30min + i ANI RAZU NIE CHCIAŁO MI SIĘ PRZY TYM SPAĆ, a grę skończyłem o 4 nad ranem ;-) więc gorąco pozdrawiam ludzi tych, którzy pisali tą recke.

U.V. Impaler  2013-02-06 - 19:19

5h30m - komputer się przywiesił czy grałeś kierownicą?

Marshall Mathers I  2013-02-08 - 13:55

Żałosny jesteś kolego, idź lepiej do tego pięknego graficznie Gothic 3 co zacina na czymkolwiek byś nie grał :-) Jeśli Cię to interesuje to grałem na klawiaturze + mysz i nie jestem debilem, którzy lecą przez grę jak strzała aby tylko ją ukończyć, więc pozdrowienia dla Ciebie gorące bo zapewne grę ukończyłeś w ok 3h idąc z klapkami na oczach do celu :-)

4.0

kęsik  2013-02-08 - 15:16

Jeśli Cię to interesuje to grałem na klawiaturze + mysz i nie jestem debilem, którzy lecą przez grę jak strzała aby tylko ją ukończyć, więc pozdrowienia dla Ciebie gorące bo zapewne grę ukończyłeś w ok 3h idąc z klapkami na oczach do celu :-) Ja ukończyłem na najwyższym poziomie trudności jakoś w 1h 40min. Oczywiście nie leciałem jak głupi do przodu, tylko zwiedzałem "piękny" świat...

Marshall Mathers I  2013-02-10 - 21:02

Zwiedzałeś biegnąc do celu, czyli do ukończenia gry :-) ja zbierałem wszystko, przeszukiwałem wszystko, eksplorowałem a nie tylko tłukłem i biegłem..więc takim sposobem nierealne jest aby przejść grę w 1h i 40 minut i nie gadaj głupot bo tylko ślepy w to uwierzy.

Fanatyk229  2013-04-08 - 11:08

Jestem fanem serii w podstawówce zacząłem zabawe z G1 a potem był G2... Wszystkie dodatki do G1 typu Mroczne tajemnice i pomniejsze oraz G2 Noc kruka i również inne są mi znane z każdej strony nie zostawiłem żadnej misji bez jej rozwiązania :D G3 było już gorsze pod względem fabuły lecz rozwiązania w walce były dość ciekawe... Co do G4 Arcania to świetna gra nie czuje zniesmaczenia podchodzę do niej z dystansem wiadomo inna wytwórnia i wgl może fabuła nie jest w 100% zachwycająca dla takiego gracza jak ja ale jest dość ciekawa i ekscytująca już nie wspomnę że rozwiązanie co do walki robi na mnie wrażenie... Można było postarać się tylko przy urozmaiceniu kilku współczynników ale na to nie zważam... Smak traci seria na pozycji G3 Zmierzch Bogów jak dla mnie jest to totalna porażka i wgl nie powinno być miejsca na to dzieło gra się zacina i jest totalnie niedopracowana chcąc opisać wszystkie błędy musiał bym poświęcić sporo swojego cennego czasu XD Seria Gothic to napój bogów spływający na fanatyków RPG-owych ale ZB odradzam bo można się zniesmaczyć (Ewentualnie można poczytać o co tam mniej więcej chodzi aby nie stracić rachuby) :D Cóż rozpisałem się a chciałem jeszcze podsumować sp ...

minecraftowiec337  2013-04-21 - 16:32

Gothic 3 zmierzch bogów będzie działać lepiej z patchem 2.0 :) A co do dodatku... bez komentarza